Opel Kadett: Kadett C schakelt niet meer in achteruit versnelling

Bouwjaar: 1977, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

Onze C-Kadett uit '77 schakelt niet meer naar de achteruit versnelling. Andere versnellingen zijn geen probleem. Auto rijdt ook nog gewoon, maar dan alleen vooruit.

De bak zelf lijkt in orde, alleen het in de achteruit zetten is niet meer mogelijk.

Ik heb de versnellingspook er al eens af gehad, maar daar zie ik geen vreemde dingen.

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen??

roydebets

Geplaatst door roydebets (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Kadett? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

Is dit een Kadett met lange of korte pook?

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Korte pook neem ik aan ?! De ring onder de knop trekt een blokkering omhoog . Nu waarschijnlijk niet omdat het kabeltje gebroken is . Kijk eerst of het nog leverbaar is .
Monteren is voor een handige d.h.z . appeltje eitje .
Groeten.

roydebets (0), 11 jaar geleden

Het is inderdaad een korte pook. Om in de achteruit te kunnen schakelen moet de hele pook worden opgetild, dus er is geen sprake van een ring onder de knop. Aan de mechaniek zelf onder de pook zie ikzelf niets vreemds.

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Kan me niet voor de geest halen dat ze ook zonder die ringknop zijn geweest !
Kijk of je zonder die pook wel in de acheruit kan komen ........ even roeren .
Wil dat ook niet dan moet de bak er even onderuit en het bovendeksel er af .
Dan het schakelsysteem richten en de zaak weer in elkaar.
Succes.

kaleido 1 (1680) PRO, 11 jaar geleden

Als je de pook optilt , voel je dan wel weerstand , dat je iets meeneemt.

roydebets (0), 11 jaar geleden

[quote=kaleido 1]Als je de pook optilt , voel je dan wel weerstand , dat je iets meeneemt.[/quote]
Nee, niet echt...
Heb inmiddels wel een tekening van de betreffende bak...

C.Jonker (0) PRO, 11 jaar geleden

Bij alle c kadett's met korte pook en 1200 motor moet je de hele pook optillen.
Je tilt hem dan over een aanslagje heen, deze verbinding kan los gaan.
Haal de bak los rondom de pook en de manchet, hieronder vind je vaak nog een tweede manchet, ook deze kan een heel stuk omhoog, misschien dat nu een en ander duidelijk word.
Anders idd bakje er onderweg.
Overigens geen moeilijk klusje..Succes !!

kaleido 1 (1680) PRO, 11 jaar geleden

Als je de pook optilt , kun je dan wel de beweging voor het inschakelen maken , of gaat dit ook niet?

roydebets (0), 11 jaar geleden

[quote=kaleido 1]Als je de pook optilt , kun je dan wel de beweging voor het inschakelen maken , of gaat dit ook niet?[/quote]
Nee, kan geen beweging maken. Kan wel de pook optillen, maar de beweging dieik dan kan maken is naar de eerste versnelling.

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

De achteruit staat dus niet meer goed voorgesorteerd . Je kunt de versn.bak aan de achterkant laten zakken en de aandrijfas laten zitten ,.anders loopt de olie uit de bak .
De kleine boutje uit het bovendeksel schroeven .Met een spiegeltje zie je wat meer. De schakelsledes richten en de zaak weer in elkaar . Ik weet niet meer waar de blokkeerveertjes zitten maar als ze onder de rand van het deksel zitten misschien is er een wat korter (gebroken ) ...
Succes.

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=Punt]Je kunt de versn.bak aan de achterkant laten zakken en de aandrijfas laten zitten ,.anders loopt de olie uit de bak ..[/quote]
Zo'n vaart loopt dat niet. Punt 2 loop je de kans de oliekeering uit z'n fatsoen te trekken.
Je hebt inderdaad kans dat 1 v/d schakelstaven in de bovendeksel verschoven is. Daar zitten er 3 in. Die kun je zien als je de pook er uit hebt.
In de vrijstand moeten die alle 3 netjes naast elkaar staan. Dat kun je weer zien aan de verdieping in die 3 staven waar de pook invalt.
Staat er dan 1 niet goed, kun je proberen deze handmatig te verschuiven en dan de pook weer te monteren.
Wil het niet lukken, dan het bakje even er onderuit. Kwestie van 15 minuten op een brug of smeerput.
4 Boutjes van de aandrijfas, koppelingskabel met 2 moertjes, 3 boutjes van het blikken beschermdekseltje, 2 van de achterste steun en 6 boutjes van de bak zelf. En natuurlijk de tellerkabel en de achteruitrijschakelaar.
Daarna de 6 boutjes van het schakeldeksel. Als die er af is, zie je de 3 schakelvorken boven in de bak. Ook die moeten dan alle 3 netjes naast elkaar staan. Het volgt zich vanzelf.

@Punt: de vergrendelveertjes zitten aan de beide zijkanten in het huis achter een stopje. De blokkeerpennen tussen de schakelstangen.

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/705...][img]http://imageshack.us/a/img705/7858/bakdx...[/img][/url]

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Ben ik weer helemaal bij de tijd . De achteras kantelt bij die keering in de bak , die keerring overleeft dat wel .
Als die achteruit versnelling bij het schuiven geen weerstand ondervindt zou ik dat stopje er even uit trekken.
Mod; mooie foto trouwens zelfs de bak staat in de tjet.en met zo'n pook zonder ring. NETJES.
Ik zal wat van die kabeltjes vervangen hebben ,maar deze uitvoering was uit mijn geheugen gewist.
Groeten.

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

Punt: om je een beetje tegemoet te komen: de 1600 Kadett had wel een ring onder de knop als vergrendeling............ Daar zaten de OHC-motoren in met de Ascona/Rekord bak.

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

De ouderdom speelt bij mij een rol . Zat sinds '74 in het autovak en voornamelijk in opels en fords . Leuk dat je het nog even naar voren haalt.
Groeten.

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=Punt]De ouderdom speelt bij mij een rol . .[/quote]
Ohhh....Dacht alleen die ene in de spiegel....... Maar daar hadden de Kadettjes ook wel eens last van.

C.Jonker (0) PRO, 11 jaar geleden

Moderator OHC motoren zaten niet standaard in een C kadett.
De 1600 motoren en de 2.0 waren CIH blokken, de gietijzeren blokken uit de ascona/manta enz enz.
De snelle rally versies werden en worden wel voorzien van allerlei OHC motoren.
De 1600 had bv de ring maar in de ouder versies gewoon de lange pook zonder ring.
De 1000 (jawel) en de 1200 OHV blokjes hebben in de eerste versies C1 een lange pook en in de latere C1 en C2 versies een korte pook als hierboven op de foto dus zonder ring.

roydebets (0), 10 jaar geleden

Inmiddels andere versnellingsbak eronder. Schakelt weer als een zonnetje.

C.Jonker (0) PRO, 10 jaar geleden

Goedzo...weer een kadettje op de weg:)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.