auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Vectra: Koeling probleem Z18XE G3

Bouwjaar: 2001

Stond deze zomer met pech te wachten op de ANWB op de E25 achter Luik. Probleem: temperatuurwijzer, liep in een pittige langzame en lange klim, gestaagd op naar de 100gr.C gelukkig hou ik deze altijd in de gaten bij dit soort situaties en plotselingschoot ie ineens door van de 100gr.C naar het rode gebied........oei paniek!!! Weg was eenbaans, maar gelukkig naar ca. 50m een opening in de afzetting voor het bouwverkeer. Snel auto hierin gedraaid, uitgezet, verwarming hoog en motorkap open. Probleem bleek later dat de ventilator achter de radiator geblokkeerd zat door een stuk slang tussen deze radiator en ventilator. Vraag me niet hoe deze daar terecht is gekomen en welke oen dit op zijn geweten heeft? Na wat verdere controles (en 2 uur verder) weer op weg met gekruiste vingers.

Mijn hoop was dat ik nu verder geen problemen meer zou krijgen met de koeling echter.....nee hoor.... bij iedere langere klim ging de temperatuur wijzer vrolijk naar de 100gr.C en er overheen. Eerst met vouwwagen en verweet het hieraan, maar later ook zonder vouwwagen. We reden in het gebied van zuid-Oost Frankrijk in de Verdon met buitentemp van 32Gr. Airco aan, airco uit, van LPG naar benzine, hogere toeren niks hielp, de koeling trok het niet. Alleen de verwarming op max. voerde net voldoende warmte af om de temp onder de 100gr.C te houden. De ventilator achter de radiator draaide overigens wel, maar volgens mij trok ie het niet echt? Echt lekker hoor, met deze temperaturen, een auto met airco maar allen op max. verwarmen te gebruiken :(

Dit kan toch niet normaal zijn!!! Heb zelf een trekhaak gemonteerd en kan het zijn dat er dan een specificatie van de fabrikant is dat er een andere (sterkere) ventilator nodig is? Some merken b.v. Audi hebben dit. Hoeveel standen c.q. toeren behoort de ventilator te draaien? Zijn er andere oorzaken aan te wijzen voor de slechte koeling?

Zo dit is mijn derde bericht al over mijn voiture vandaag.... nu is het wel even genoeg, dacht ik! Ben benieuwd naar jullie suggesties, vragen of antwoorden om dit probleem te verhelpen...alvast bedankt....Gr. René Deenen

Geplaatst door

youp1968 (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

2 standen ventilator 95 en 100 graden.
Andere oorzaken :
-te weinig koelvloeistof
-radiator verstopt
-therm. schakelaar defect

Mistral 0

19 jaar

Advies: berg op permanent met benzine rijden. Een auto op gas wordt warmer dan een auto op benzine. Benzine heeft een koelende werking. Verder toerental constant hoog houden bij berg op (bijvoorbeeld minimaal 3000 toeren. Bij lager toerental ontstaat door de extra wrijving meer warmte. Fiets maart eens een steile heuvel op in de derde versnelling en daarna in de 1e... Vraag verder eens bij de dealer naar de maximum bedrijfs temp. Het feit dat de ventilator draait betekend dat de thermoschakelaar niet defect is.

romafol 0

19 jaar

Veel auto's van de VAG groep die af-fabriek met een trekhaak geleverd worden hebben een grotere radiator met meer koelcapaciteit.
Het zal bij andere merken ook wel zo zijn.
Dus voor jouw auto ga ik er vanuit dat het ontwerp erg benauwd is en tekort komt voor de trekhaak.
Advies: grotere radiator monteren (bijv. van dezelfde auto met grotere motor).
Succes,
Paul

Paulus8636 0
badge

19 jaar

Hoi,

Bedankt voor jullie antwoorden! Zal inderdaad eens even de dealer raadplegen. Mijn probleem is dat ik het niet normaal vind dat de motortemperatuur zo snel in het rode gebied komt. Wat ik me dus afvraag is of het in het ontwerp van de motor/koeling ligt of dat er echt iets mis is met de koeling. Heb al een aantal auto's op LPG gehad, maar hiermee nooit koeling problemen (ook niet met klim op LPG). Met de tips van RF ben ik bekend en heb dit ook gedaan, maar dan nog moet de kachelradiator op max. verwarmen om extra warme lucht af te voeren. De ventilator draait weleenswaar, maar ik twijfel wel over de goede werking hiervan want echt krachtig vind ik zijn koelwerking niet? Een en ander geeft mij het gevoel dat de koelcapaciteit onderbemeten is en ben eigenlijk benieuwd of andere bezitters met hetzelfde type auto dit probleem herkenen?

Zal worden vervolgd.......

Gr. René Deenen

youp1968 0

19 jaar

Volgens mij heeft is de radiateur van de Z18XE gelijk aan de radiateur van de grotere motoren.

Wat een andere optie zou kunnen zijn is dat de 2e stand van de ventilator niet werkt. Normaal heb je bij 95 graden dat de ventilator langzaam gaat draaien, waarna hij bij 100 graden dubbel zo snel moet gaan draaien. Gebeurd dit niet dan zit daar een probleem.

kasperht 0

19 jaar

Ik zal eerst eens controleren of de ventilator inderdaad op beide standen en bij de juiste temperaturen naar behoren draait.

Wordt vervolgt.......

youp1968 0

19 jaar

100 graden is nog niet te warm.

Als hij echt het rode in gaat lopen dan is er iets aan de hand.

het is logisch dat hij na een flinke klim wat warmer is.

Willem

Willem12089 0
badge

19 jaar

Het typische is dat hij relatief rustig naar de 100 graden toeklimt maar dan opeens, na een fractie over de 100 graden te zijn, als een speer doorschiet in het rode (dus max. wijzer uitslag)....en das best wel schrikken.

gr. René

youp1968 0

19 jaar

Das inderdaad vreemd, heb je geen lucht in het systeem????

Willem

Willem12089 0
badge

19 jaar

Of de thermostaat die niet in orde is.

pieterp9094 0
badge

19 jaar

Je beschrijft dat het probleem is ontstaan na het voorval op de E25.
Had je het daarvoor niet?.
Als het daarvoor niet voorkwam dan zou ik het zoeken bij de betreffende ventilator.
Misschien is daar iets door gebrand door het klem zitten van een slang tussen de fan.
Waardoor die de maximale snelheid niet meer haalt.
Deze autos staan niet bekend om koel problemen.
Radiateur heeft genoeg koel capaciteit gezien het trek gewicht.
Van een vouwwagen zal die heus niet zomaar te warm worden.
Zelfs al zit er een dikke caravan achter mag het nog niet.
Bij autos met airco is de radiateur al aangepast i.v.m. de koel capaciteit

primera p11 0

19 jaar

Hoi,

Hoi primera p11.....heb het probleem voorheen nooit bemerkt, ik let veel op de watertemperatuur maar deze is voorheen niet te hoog geweest. Had nooit de situatie hiervoor dat auto zwaar moest werken waardoor ik het dan had kunnen zien. Had de auto pas 3 maanden voordat ik stil stond op de E25, maar die blokkering van de koelfan moet er al gezeten hebben voordat ik de wagen kocht. Alleen nooit bemerkt en je verwacht toch ook niet dat een auto die altijd in onderhoud is geweest (ex lease) bij een dealer, dat de koelfan geblokkeerd is door een stuk rubber slang!!!! Hoop alleen dat de vorige eigenaar geen gekke dingen met de auto heeft gedaan of dat hij motor heeft laten oververhitten :(

Gisteren dus inderdaad maar even onder de motorkap gedoken en wat speurwerk verricht i.v.m. koelingsproblemen. Wat wil het geval....ik kijk onder een afdekkapje van relais en zekeringen zie ik dat een van de twee 30A zekeringen doorgebrand is (volgens mij nr. 7B) en inderdaad een onderdeel van de koeling is. Weet niet precies wat deze afgezekerd heeft (nogal complex gebeuren, dat sturen van de koeling met zeker 8 relais en 2 zekeringen) maar zal zeker een oorzaak van mijn koelprobleem zijn. Zal wel gebeurd zijn bij inschakelen van geblokkeerde koelfan. Heb nog niet kunnen testen of het probleem verholpen is en of de zekering nu heel blijft....afwachten dus.

Gr. René

youp1968 0

19 jaar

Ik hoop voor je dat het idd nu opgelost is.
laat het nog even weten.

primera p11 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.