close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: koelwater

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1,7 dti

sinds een 2-3 maand moet ik regelmatig koelwater bijvullen,er is geen enkele lek te bespeuren van verlies koelwater bij stilstaan onder de wagen ook geen water in de wagen.Temperatuurmeter komt heel traag opgang,pas na ongeveer 20 km.graag mening dank
mvg
astra2000

Geplaatst door

astra2000 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Kamiel

Even het systeem onder druk laten zetten om een eventueel lek op te kunnen sporen.

Hoeveel moet je telkens bijvullen ? rookt de auto ook wit o.i.d. ?

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Stefan,
De hoeveelheid koelwater is ongeveer een plastiekbakje(reservoir) vol,zie geen rook noch wit of zwart,kan dit eventueel uitgelezen worden in garage ?
Mvg
Kamiel
PS kan U mij ooks eens vertellen waar de letters DTI voor staan ? dank

astra2000 0

15 jaar

kijk even bij de waterpomp ze willen daar nogasl eens lekken.
diesel turbo injectie

kleijn 0

15 jaar

aan de waterpomp geen verlies

astra2000 0

15 jaar

ook niet bij het thermostaat huis pakking doorgeslagen ??

kleijn 0

15 jaar

ook hier niets abnormaals te bespeuren

astra2000 0

15 jaar

Ik heb net hetzelfde probleem gehad. Begon tijdens de vakantie in zuid Frankrijk; 38gr en hard werken in de bergen; koelen deed ie prima, nooit warmer dan 95gr; maar liters water erbij moeten gooien; bij terugkomst in Nederland heeft de WW 3 kwartier gezocht maar kon ook geen lek vinden; vorige week 1 hele dag bij de dealer; ook onder druk gezet, een hele nacht en gesnuffeld naar vreemde gassen; niets gevonden. Ook niet in de slangen.
Men heeft na alle mogelijkheden van lekken uit gesloten te hebben uiteindelijk de dop van het expantievat vervangen. kostte mij 148 euro. Jij bent voor 20 euro klaar.
Ik ga het merken, hoop ik.
Dat zou jij dus ook eens kunnen proberen.

Gr. Paul.

jakkemeiner 0

15 jaar

inderdaad heb een soortgelijk probleem gehad
nu je het zegt was ook de dop
maar bij mij gooide die het er uit
nieuw rubber in de dop en het was over

kleijn 0

15 jaar

zal morgen een nieuwe dop halen in de garage...hopelijk is dit de oplossing,allesinds bedankt voor de tip
mvg
astra2000

astra2000 0

15 jaar

En Kamiel, vertel: werkt het nu wel goed met je nieuwe dop? Bij mij geen problemen meer;-)

jakkemeiner 0

15 jaar

Paul,ik ben voor het ogenblik in Polen en in de Opel garage hier zitten ze zonder,maar maandag ga ik terug naar Belgie en zal daar een aankopen,ik laat wel een antwoordje
mvg

astra2000 0

15 jaar

Maandag koelwater gevuld bij vertrek in Polen,onderweg regelmatig gestopt voor nazicht,thuis gekomen na 1400 km en eigenaardig genoeg geen druppel koelwater verlies...ik begrijp het niet meer.
mvg

astra2000 0

15 jaar

Iets is er mis. Hou het maar goed in de gaten; ik heb na terugkomst van vakantie ook 800km zonder verlies van koelwater gereden; toen na een pittige rit van 300km toch weer water weg en het vervolg staat hier boven beschreven. Het verlies van koelwater trad bij mij dus vooral op bij hard werken voor de motor en niet bij rustig stadsverkeer.

jakkemeiner 0

15 jaar

Ik zal het natuurlijk goed in de gaten blijven houden,controle na iedere rit en afwachten...
mvg

astra2000 0

15 jaar

heb een nieuwe dop geplaats sinds enkele dagen,voorlopig geen water verlies..

astra2000 0

15 jaar

Ik hoop van harte dat het probleem voor jou nu uit de wereld is.
Ik kreeg gisteren met de nieuwe dop toch weer een melding >koelvloeistofpeil controleren<
Bij een warme motor blijkt dan toch weer het vloeistofpeil 1cm onder de rand/helft van het expansievat te staan; als ik dan heel langzaam de dop los draai en de druk eraf gaat loopt het vat weer vol tot 1cm boven de rand/helft. Wat is hier toch aan de hand? Astra G 2.0YDTI 16V 2001, nog nooit eerder een probleem gehad van deze soort.

jakkemeiner 0

15 jaar

Als jij de dop opent bij warme motor is het logisch dat het koelwater wat omhoog komt,het staat ten slotte onder druk en de boel is warm.

Als hij echt nergens uitwendig lekt,moet hij het toch mee 'verbranden' ofwel komt het in de motor en daar verdwijnt het,omdat het maar zo minimaal is,is het lek wat lastiger op te sporen.

Maar nu hij weer wat gezakt is,zie je dat geen spoor van lekkage rond de dop en expansievat ? Zijn je slangen ook hard van de druk ?

stefan84 0

15 jaar

Tip van mij voor als je geen oorzaak kunt vinden bij vloeistof verlies. Trek de cilinderkop bouten maar eens na

als je verder geen lekkage kunt vinden . Ik heb het al verschillende keren gedaan bij verschillende type auto's

en vaak met succes ,zowel bij benzine als bij diesel motoren . Zowel bij koelvloeistof verlies en bij zweten/olie

lekkages. Je staat verstelt hoever je de bouten soms nog kunt nadraaien op de voorgeschreven aanhaal

moment. Wel doen bij koude motor en drukloos koelsysteem. 1 Kopbout 1 slag losdraaien , wrijvingsvlak

smeren met iets WD40 ,en dan met een momentsleutel aandraaien op het opgegeven aanhaalmoment.

Dan ga je pas naar de volgende kopbout . Kopbouten 1 voor 1 afwerken.

De buitenste kopbouten is meestal nog meer na te draaien dan de middelste kopbouten. En als je het verschil

wilt weten van het nadraaien, teken je hem van tevoren af .

Succes

mvg Bertus

bertuspaalman 0

15 jaar

controlleer bij je midden console maar eens onder het verwarmingselement, grote kans dat je daar een kleine lekkage hebt en dat valt vrijwel niet op (tot je vettige ramen krijgt als je heel veel lekkage krijgt) of heel vaag een vreemde geur ruikt.

Mark

pe3hmp 0
badge

15 jaar

Lekkage in de kachelradiateur zou kunnen ,dan ruik je die zoete geur met een paar dagen wel in de auto .

Laat staan dat je de ramen dan al wel lekker vet hebt . De kachel zou dan bij hogere koelwater temperatuur

meer gaan lekken door de hogere exspantietank druk. En wat ik begreep was dat niet zo na een langere rit.

Maar alles kan..... Ik heb met de kop natrekken goede ervaring van een motor met meerdere kilometers.

En je pakking blijft er strakker tussen zitten. Maar je moet natuurlijk eerst andere lekkages uitsluiten.

bertuspaalman 0

15 jaar

ik heb een lekkende kachel radiateur, niet zo erg dat ik het laat repareren maar je merkt het wel in de koelvloeistof, en het expansievaatje borrelt wat, ach oud wordt de koelvloeistof in iedergeval niet

pe3hmp 0
badge

15 jaar

Bij Brezan hebben ze een potje met zinkpoeder van het merk Valma. Gooi je in het koelsysteem

Stop de lekkage van je kachel wel.

Succes

bertuspaalman 0

15 jaar

Ik heb al eens barsleaks geprobeerd (de nieuwe vloeibare versie) hielp niet, het andere spul van de garage hielp ook niet, ach het is niet veel.

Maar voor de vraagsteller misschien eens iets om naar te kijken of het daar niet lekt omdat het niet meteen opvalt.

pe3hmp 0
badge

15 jaar

Als je een goed dichtmiddel wilt proberen, gebruik dan eens Wondarweld van Holts, Volgens mij het beste oude-auto-verkoopklaar-lapmiddel momenteel op de markt.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

15 jaar

Eigenlijk zijn die lapmiddelen en toevoegingen allemaal rotzooi die op den duur problemen geven.

Zelf heb ik al 2x wondarweld geprobeerd voor scheurtjes te 'dichten' maar helaas geen resultaat hierbij,en van de ene kant ook wel te verwachten,maar wat een rode troep en drap laat die rotzooi in het koelsysteem achter.

Wondarweld is trouwens te verkrijgen bij Brezan automaterialen.

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Net gecheckt; bij koude motor staat het peil op de helft v/h vat; er niet aan geweest/open geweest na een rit gisteren. Nu na een rit bij warme en draaiende motor is het peil 1cm gezakt en is er een stroompje waarneembaar uit het slangetje boven in het vat; geen harde slangen; als de motor is uitgezet stopt het 'stroompje'. Verder nergens lekkage, ook niet bij de kachel en ook geen vreemde/vieze luchten. Ik zal wel weer moeten bijvullen wil de melding in het display verdwijnen.

jakkemeiner 0

15 jaar

zou toch de pakking van je thermostaat huis eens aan een ,
kritische blik onderwerpen .
en gooi geen rotzooi in je radiateur krijg je later de rekening van .
onder andere gaat je kachel radiator dicht zitten.
mvg willem2

kleijn 0

15 jaar

zolang die afdicht rommel geen open lucht tegenkomt is er niks aan de hand dus gata er ook je kachel radiateur niet van dichtzitten tenzij er een gataje naar buiten is, en die wil je dan weer wel dicht hebben,

pe3hmp 0
badge

15 jaar

inderdaad het advies om geen dichtings rommel in je koelsysteem te doen.

Dit gaat je echt een verstopte kachelradiateur oid. op leveren.

Ben bekend met het probleem.

willem

Willem12089 0
badge

15 jaar

Het lekt echt nergens!!!! 45 minuten gecheckt door de WW en 1 dag & 1 nacht door de dealer. What's up?? NB bedankt allemaal voor het meedenken maar naar het laat aanzien spookt het onder mijn motorkap ;-)

jakkemeiner 0

15 jaar

[quote=Willem12089]inderdaad het advies om geen dichtings rommel in je koelsysteem te doen.

Dit gaat je echt een verstopte kachelradiateur oid. op leveren.

Ben bekend met het probleem.

willem[/quote]
Ach ik rij er al zo'n twee jaar mee rond, en de kachel stookt je nog steeds de auto uit als het moet.

@jakkemeiner hebben ze al eens gekeken in het plastic bakje wat onder de kachelradiateur hangt ? je zou daar eens moeten kijken, daar kan behoorlijk wat in liggen.

pe3hmp 0
badge

15 jaar

voor het ogenblik ,sinds nieuwe stop,geen verlies van koelwater,doch ik bemerk nu dat ik ongeveer 10-15 km moet rijden vooraleer de temp meter in beweging komt ...?
mvg

astra2000 0

15 jaar

Bij mij is het ongeveer 5 km voordat hij op warmte begint te komen, het lijkt erop dat misschien je thermostaat wat problemen begint te krijgen.

pe3hmp 0
badge

15 jaar

de thermostaat zou goed zijn,welke mogelijkheden zijn er verder die de oorzaak zouden kunnen zijn van dit probleem ?
mvg

astra2000 0

15 jaar

Bij mij pa z'n Astra uit 2000 was het toch de kachelradiateur. Ook koelwaterverlies dat nergens terug te vinden was. Een jaar rondgereden en 1x per maand 1/2 liter bijvullen.

Totdat ik erachter kwam dat de vloermat stonk en nat was. Nieuwe kachelradiateur erin laten zetten en probleem was opgelost.

Kijk maar eens goed in die hoek of het echt allemaal goed droog is. Even de kappen in de voetentunnels weghalen en je ziet de kachelradiateur zo zitten.

succes,

Gerco

GercoXXL 0

15 jaar

Het niet goed op temperatuur komen zal veroorzaakt worden door de thermostaat.

Loopt hij wel op tot normale waarden of blijft hij een beetje op kwart voor half zeven hangen ?

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Stefan,
de meter beweegd niet,blijft constant op 0 staan,na ongeveer een 15 tal km komt hij traag in beweging tot op de normale temp waarden.Kan een andere oorzaak dan thermostaat de reden zijn ?
mvg
Kamiel astra2000

astra2000 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.