auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Astra: (Motoruitval na) oplichten motormanagement lampje, enz.

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

UPDATE:

Ik ben vergeten erbij te vermelden dat de km kabel defect was toen ik de auto kocht, en ik deze gisteren heb vervangen. Plots brand het motormanagementlampje ook niet meer (tot nu toe). Nooit gedacht/verwacht dat dit wellicht ook een storing aan zou kunnen geven.

Kan iemand dit bevestigen/ontkrachten?

Gr,

Thijs

--------------------------------------------

Hallo,

Onderstaande heeft betrekking op een (recent aangekochte) Opel Astra Station Wagon X1.6XEL (1.6 16v - 03-'97 - 190.000 km):

- Motormanagement lampje licht op:

Wanneer ik wat sneller rijd (60-70 km/h in BB) en 't gas plots loslaat omdat ik een stoplicht nader dan begint 't motormanagementlampje te branden. Nu is 't ook al een 5 á 6 keer voorgekomen dat de motor daarna ineens afslaat, en 't lijkt erop dat dat gebeurt als ik de koppeling er direct na bij indruk. (ik heb er ook al 4 nieuwe bougies ingedraaid, maar dat mocht niet baten).

- Stotterende motor/veel uitlaatgassen/benzinegeur:

Er is een nieuwe einddemper geplaatst, echter zit er nog een rammel in de kathalysator (alsof er een tussenschot in de kamer los zit dat resoneert bij meer toeren). Ik zelf heb het idee dat dit hetgeen is wat de problemen als veel uitlaatgassen (welke nog sterk naar benzine ruiken), het onrustig lopen van de motot bij stationair én het (2 á 3x) inhouden als ik in de 3 wat steviger op wil trekken naar de 4.

Wellicht dat iemand ervaringen, ideeën, tips of zelfs oplossingen weet voor bovenstaande punten?

Als nieuweling op dit forum heb ik mijn vraag zo helder en duidelijk mogelijk proberente omschrijven (indien meer info vereist dan hoor ik dit graag). Ook wil ik duidelijk maken dat ik reeds een afspraak heb gemaakt wat betreft het uitlezen van de storing(en), echter ben erg benieuwd of dit probleem bekend is bij meerdere, en zodat ik een inschatting kan maken wat me te wachten staat.

Alvast bedankt voor jullie reactie!

gr,

Thijs

Geplaatst door

Thijs_Lwd (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Thijs

Wellicht een sensor die een verkeerde waarde doorgeeft of kapot is,misschien de temp sensor koelvloeistof..

Ik zou eerst even wachten tot dat hij uitgelezen is,kijk wat de eventuele storingen zijn,en plaats de foutcode(s) hier even.

Aan de hand daarvan kunnen we verder gaan,

Nu kun je wel wat proberen,maar meestal is gissen > missen..dat kost alleen maar onnodig geld en worden en allemaal niet vrolijk van.

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Hallo Stefan,

Bedankt voor je snelle reactie; ik hoopte zelf ook al op een defect in een bepaalde sensor, maar we wachten rustig af. Zodra ik meer weet zal ik het topic met deze informatie aanvullen!

Heb je wellicht ook een idee/mening op het onderstaande probleem?
-------------------------
Stotterende motor/veel uitlaatgassen/benzinegeur:
Er is een nieuwe einddemper geplaatst, echter zit er nog een rammel in de kathalysator (alsof er een tussenschot in de kamer los zit dat resoneert bij meer toeren). Ik zelf heb het idee dat dit hetgeen is wat de problemen als veel uitlaatgassen (welke nog sterk naar benzine ruiken), het onrustig lopen van de motot bij stationair én het (2 á 3x) inhouden als ik in de 3 wat steviger op wil trekken naar de 4.
-------------------------

Gr,

Thijs

Thijs_Lwd 0

15 jaar

Als de katalysator rammelt dan is er minstens 1 stuk afgebroken. Als dit stuk beweegt kan het de uitlaat afsluiten en voor vermogensverlies zorgen.
Waarschijnlijk al een tijdje problemen met onsteking en/of mengsel, en dit is het gevolg.

oldford 0
badge

15 jaar

Bedankt voor je reactie..

Is het handig een CO2 test te laten doen en wellicht de auto opnieuw af te laten stellen voordat ik er een nieuwe kat onder laat hangen? Heb je verder nog tips/aanwijzingen?

Gr,

Thijs

---------------------
Als de katalysator rammelt dan is er minstens 1 stuk afgebroken. Als dit stuk beweegt kan het de uitlaat afsluiten en voor vermogensverlies zorgen. Waarschijnlijk al een tijdje problemen met onsteking en/of mengsel, en dit is het gevolg.

Thijs_Lwd 0

15 jaar

UPDATE:

Ik ben vergeten erbij te vermelden dat de km kabel defect was toen ik de auto kocht, en ik deze gisteren heb vervangen. Plots brand het motormanagementlampje ook niet meer (tot nu toe). Nooit gedacht/verwacht dat dit wellicht ook een storing aan zou kunnen geven.

Kan iemand dit bevestigen/ontkrachten?

Gr,

Thijs

Thijs_Lwd 0

15 jaar

Afstellen gaat niet bij dit soort injectiesystemen. Het is wettelijk verboden om daar iets aan te veranderen met schroefjes of iets dergelijks.

Het is wel verstandig om te zorgen dat het injectiesysteem goed functioneert omdat anders de nieuwe/vervangende kat ook al weer gauw kapot zal zijn.
Dus ontsteking (bobines, bougies) moet goed zijn en het mengsel ook (sensoren injectiesysteem, barndstofdruk, injectors).
Ook de uitlaat moet gasdicht zijn en er mogen geen lekkages in het inlaat systeem zijn.

4-gas test is zeer zeker een hulpmiddel bij het opsporen van storingen.
Als je het resultaat hier wilt posten doe dan de waardes van CO, CO2, O2, HC en het lambda-getal.
Meten zowel bij stationair toerental als verhoogd (ongeveer 3000) toerental.

Voordat je een nieuwe kat besteld, eerst de oude eens demonteren en kijken hoe groot de schade is.

oldford 0
badge

15 jaar

beste Thijs,

dit klinkt als een defecte luchtmetermassa,je kunt het uitproberen door de stekker van je lmm uit te trekken.
als het goed is gaat hij op noodloop en loopt de motor normaal met lage snelheden.
zo ja dan luchtmassameter vervangen en anders is het toch wat anders succes!
mvg Iwan.

iwan.m 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.