Opel Astra: koelwater expansievat blijft steenkoud.

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 8v

Goedendag mede forum leden.

Ik zit even met een vraag.
Enige tijd geleden heb ik mijn koelwaterthermostaat vervangen omdat mijn meter niet meer uit het blauwe gedeelte kwam tijdens het rijden.
Dit is nu weer opgelost.
Echter ik heb extreem veel last van sludge terwijl ik geen koelwater verlies en ook geen druk op de leidingen/systeem heb.
Gisterenmiddag even een flink stuk achterelkaar gereden omdat ik in het algemeen wel veel kortere afstranden rijdt.
Dit zou de sludge kunnen verklaren.
Toen ik gistermiddag terugkwam van mijn lange rit was de sludge verdwenen.
Wat echter niet klopt mijns inzien is dat het koelwater in het expansievat nog steenkoud was.
Terwijl de radiateur wel goed heet was en de meter keurig de gehele rit op 90 graden heeft gestaan en de kachel ook goed heet wordt.
De dikke slang aan de onderkant/midden van de radiateur was wel voelbaar kouder.
Ook moet ik zeggen dat de temp in hets stadverkeer wel snel oploopt tot ongeveer 100 graden.
De vin slkaat dan wel aan en temp daalt weer naar 92.
maar dat was ook al voordat de thermostaat het had begeven.
Wat kan dit zijn ik zelf denk aan een circulatieprobleem danwel lucht of verstopping ??
Als iemand een idee heeft hoor ik het graag.

mvg,

Peter

S400

Geplaatst door S400 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

moderator (0) PRO, 13 jaar geleden

Zo te lezen werkt alles naar behoren en is er niets aan de hand. Het expansievat is geen direct koeldeel van de motor.

S400 (0), 13 jaar geleden

Oke bedankt voor je duidelijke antwoord.
Toch wilde ik nog iets vragen over de mayonaise onder de dop en soms een heel klein beetje aan de peilstok.
Is dit normaal door de lagere temperaturen?
Ik heb hier echt veel last van en moet elke week een dikke laag smurie wegvegen en 3 wekelijks de carter onluchting schoonmaken.(alleen in de winter)
Wij rijden wel veel korte ritten maar zeker ook wel lange tussendoor.
Ook heb ik net een olie wissel gedaan 10w40 halfsynt.
is het normaal dat er zoveel prut steeds terug blijft komen??
En zijn er nog oplossingen voor die het minder maken??
Bijvoorbaat mijn dank.

moderator (0) PRO, 13 jaar geleden

Komt zuiver door de (te) korte afstanden. Je wilt niet weten hoeveel condenswater er ontstaat in de motor. zoiets kun je niet voorkomen. Voor dit allemaal verdampt is, ben je vele, vele kilometers verder. Het 1e punt waar dit zichtbaar wordt, is de oliedop. Is het hoogste en koudste punt.
Wanneer de temperatuurmeter +/- 92 gr. aangeeft, wil dit niet zeggen dat de motor op bedrijfstemperatuur is. Dat duurt nog wel even iets langer. Vandaar ook niet bezuinigen op olie verversen. Minimaal 1 x per jaar of 15000 km.

S400 (0), 13 jaar geleden

Oke bedankt voor de uitleg en we rijden gewoon verder.
Olie verversen doe ik altijd al bij 15.000 km dus dat moet goed komen.
Vraag/probleem opgelost.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.