Opel ZAFIRA-A: Koppeling stroef

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: Z18xe, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 92

Hallo,
De hydraulische koppeling van mijn zafira gaat best stroef en naarmate je rijd lijkt of ie steeds stroever gaat.
Weet iemand wat dit kan zijn?
Bij voorbaat dank.

Gr rinny

Rinny3

Geplaatst door Rinny3 (0) , lid sinds 5 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Zafira? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

kaleido 1 (1595) PRO, 5 jaar geleden

Druklager loopt vast op de huls van de versnellingsbak vermoed ik door slijtage/vervuiling.

Rinny3 (0), 5 jaar geleden

Dank je voor je reactie Kaleido1, oké das mooi klote want kun je zo niet bij, moet heel de bak en subframe eraf/ los.

Rinny3 (0), 5 jaar geleden

Hallo Kaleido,

Ik heb mijn remolie getest en er zit meer dan 4% vocht in zoals het metertje aangeeft.
De remvloeistof en koppeling delen samen de olie zoals ik begrijp.
Zou het ook aan de olie kunnen liggen dat mijn koppeling stroef gaat, vooral als de motor op bedrijfstemperatuur is?

kaleido 1 (1595) PRO, 5 jaar geleden

Verversen van de olie geeft je het antwoord , het hydraulisch druklager kan hierdoor ook om zeep geholpen zijn , water smeert niet , geeft oxidatie en extra slijtage , remolie dient elke 2 jaar vervangen te worden.

Rinny3 (0), 5 jaar geleden

Dank je voor je reactie Kaleido 1,

Ik weet dat het niet goed is voor alle componenten als er vocht in remvloeistof zit maar ik heb de auto nu zo'n 3 maanden en ik zelf ververs elke 2 jaar ook de remvloeistof van de auto's die ik gehad heb dus was benieuwd hoe het met deze auto gesteld was en schrok wel een beetje.
ik heb van de remmen al de remvloeistof ververs en was goed vuil en ben net zo lang doorgegaan tot het schoon was.
Toen was mijn remvloeistof op dus heb de koppeling nog niet kunnen doen en ook omdat ik niet precies weet hoe het moet.
Misschien kun jij mij vertellen hoe het moet en waar ik op moet letten. Ik heb altijd auto's gehad met kabel.

kaleido 1 (1595) PRO, 5 jaar geleden

Het beste gaat met een vacuümpomp op de nippel van de bakcilinder.
Je kunt ook de zwaartekracht zijn werk laten doen , slangetje op de onderste nippel , remolie goed vol , nippel open en door laten lopen.
Pompen is wat lastiger , koppeling in vast houden nippel open , nippel dicht dan pedaal op laten komen en daar kan et fout gaan , er kan dan lucht aangezogen worden langs de keerringen of pedaal komt niet omhoog.

Rinny3 (0), 5 jaar geleden

Oke, werkt dat met die zwaartekracht? zou wel makkelijk zijn en geen risico, toch?

Rinny3 (0), 5 jaar geleden

Ik heb wel een vacuümpomp, dus dat is jou voorkeur of niet? daar heb ik ook mijn remvloeistof mee vervangen van de remmen

kaleido 1 (1595) PRO, 5 jaar geleden

Zeker , olie loopt gewoon naar beneden , wet van de communicerende vaten , vacuümpomp gaat sneller en effectiever.

Rinny3 (0), 5 jaar geleden

Oké dank je voor de tips, ik ga het straks proberen en dan hou ik je op de hoogte

Rinny3 (0), 5 jaar geleden

Hallo Kaleido1, ik heb de remvloeistof vervangen en het scheelt niet zo heel veel met de bediening van de koppeling maar wat mij wel opviel is dat het blokje waar het nippeltje op zit vrij los zit dus heb hem tegen moeten houden met losdraaien van het nippeltje zodat niet alles afbrak of loskwam. Weet niet af dat normaal is. Verder remt ie stukken beter met verse remvloeistof

Rinny3 (0), 5 jaar geleden

Hallo Kaleido 1, ik moet zeggen dat sinds ik de remolie vernieuwd heb en ook van de koppeling, gaat het een stuk beter met de koppeling.
Hij is veel soepeler geworden dus denk dat de olie echt oud was.
Bedankt voor je tips.
Ik denk dat dit probleem wel opgelost is.

kaleido 1 (1595) PRO, 5 jaar geleden

Bedankt voor de feedback .

Rinny3 (0), 4 jaar geleden

probleem is opgelost

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.