Hallo, als ik mijn zafira start wanneer ie koud is loopt ie beroerd/stotterend, na ongeveer 30 sec begint ie goed te lopen. Weet iemand wat dit kan zijn.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dit kan zoveel zijn. Laat hem eerst eens uit lezen.
Hallo, ik kan hem zelf uitlezen en geeft geen foutcode, maar waar moet ik op letten? Luchtmassa waarde of iets dergelijks. Lambda sensoren doen wat ze moeten doen. Weet alleen de waardes van Luchtmassa niet.
6 jaar
Waarde voor de luchtmassa meter weet ik alleen bij volgas bij het toerental waar het maximum vermogen wordt geleverd.
Die waarde is 101 gram/seconde of te wel 364 kg/uur. Mocht deze waarde niet gehaald worden dan kan het een verouderde luchtmassa meter zijn, maar het kan ook valse lucht zijn (lek slangetje, lekke pakking, etc.).
Bij stationair kun je meestal niets zien aan de luchtmassa, zelfs als je de waarde weet waarbinnen deze moet vallen.
Je kunt ook naar de zogenaamde fuel trim kijken. De Long Term Fuel trim moet rond de 0% zitten.
Heb je bij koude motor de koelvloeistof temperatuur al gecontroleerd?
Na een nacht staan moet die met de omgevings temperatuur overeen komen.
Oké ga ik nakijken, nu reed ik op de snelweg en merkte dat hij bij flink gasgeven hij inhoud en stottert. Ik moet er wel bij vermelden dat ik voorheen een imitatie lmm had en gaf constant foutcode p0170 aan rijk mengsel. Heb er een originele opgezet van Siemens en nu doet ie dit. Lijkt op een arm mengsel maar krijg geen foutcodes
6 jaar
Hij liep op de imitatie best goed op de foutcode p0170 na. Het stotteren is na het monteren van een originele lmm gekomen als ook de beroerde koude start.
6 jaar
Met een foutcode dat het mengsel te rijk is, zal de motor best redelijk tot goed lopen.
De motor krijgt dan in ieder geval niet te weinig brandstof.
Het is de pest voor je brandstofverbruik (en dus portemonnee) en kan op den duur ook nog de katalysator beschadigen.
En het kan andere fouten die te arm lopen veroorzaken verbergen/opheffen.
Dus dat het begon na montage van de originele lmm zegt nog niets.
Waarom is die niet originele lmm erop gezet? Wat waren toen de klachten?
En hoelang heeft die niet originele lmm erop gezeten (in kilometers)?
Dat het lijkt op een arm mengsel is iets waar ik ook aan denk.
Dat je geen foutcodes krijgt ligt denk ik aan het feit dat het even duurt voordat de lambda regeling begint na de koude start. Zo gauw die werkt, wordt het te arm lopen gecorrigeerd.
Ik heb de Zafira nu 3 maanden in mijn bezit en toen zat de lmm er al op en weet dus niet hoelang en hoeveel kilometers hij er op zit.
Het is een lmm van J&P groep en daar liep hij goed op, maar ik was dat lampje beu dat elke keer na een kilometer of 200 aanging en hem moest uitlezen en wissen.
Nu komt er bij dat het beroerd lopen weggaat na een halve minuut maar op de snelweg hij licht begint te stotteren bij flink gas geven en krijg hem met moeite boven de 120 km, alleen langzaam naar 120km en hoger gaat wel.
6 jaar
Tja, je kunt blijven uitleggen wat het probleem is, maar je zegt dat je zelf kunt uitlezen.
Ik heb je 3 verschillende opties gegeven, doe die dan. Dan valt er meer over te zeggen.
Wat betreft de klacht bij 120 km/uur, dat kan wel eens een verstopte kat/uitlaat zijn.
Klop eens op de buitenkant van de kat (bij koude motor!). Rammelt deze dan?
Wat gebeurt er als je in b.v. de derde versnelling volgas accelereert?
Wat voor signalen geven de lambdasondes als je wat harder accelereert, maar nog net zo dat de motor niet stottert/inhoudt?
Het kan ook een probleem met de brandstofvoorziening zijn, b.v. de pomp die niet genoeg brandstof levert of een verstopt filter.
Je weet waarschijnlijk niets van het onderhoud bij de vorige eigenaar, dus vervang dat brandstoffilter eens.
En die vorige eigenaar heeft problemen gehad, anders zat die imitatie lmm er niet op.
ja sorry, ik zal hem eerst eens uitlezen met opcom en dan laat ik mijn bevindingen wel weten. alvast bedankt voor het meedenken.
6 jaar
Hallo Oldford,
Ik heb hem uitgelezen en hij had foutcode p170 zonder motorstoringslampje en die 364 kg/uur haal ik bij lange na niet, hij komt met volgas niet hoger dan 50 kg/uur.
de bank 1 sensor 1 schommelt van 78 naar 843 en knippert elke keer van lean naar rich.
bank 1 sensor 2 staat bij stationair op ongeveer 650 en geeft ook rich aan terwijl als ik ga rijden of gas geef hij terug gaat naar lean en dan rond de 200 zit.
Dit alles bij een best wel hoog brandstof verbruik met de originele lmm terwijl hij met de imitatie veel beter rijd en zuiniger is alleen dan gaat het motorlampje branden op zijn tijd.
de fuel trims waar je het over had kon ik zo niet vinden, dus weet daar de waardes niet van.
Ik hoop dat alleen dat ik mijn kat niet kapot rijd aangezien die best prijzig zijn.
6 jaar
Je zegt de LMM komt met volgas niet hoger dan 50 kg/uur. Hoe heb je dat precies gemeten? Volgas geven bij stilstaande auto?
Lambda sonde 1 geeft een redelijk en normaal signaal. Zo lang dit ook zo blijft tijdens het rijden.
Bij volgas acceleren en rijden moet het signaal grotter dan 800 mv zijn.
Lambda sonde 2 geeft een redelijk en normaal signaal bij stationair - zij het iets te laag naar mijn mening.
Als het signaal naar 200 mv gaat tijdens het rijden dan klopt er iets niet. Dat lijkt op een te arm mengsel.
Vroeger noemde Opel de fuel trim "Block Learn". Dat is omdat het niet 1 waarde is, maar een flink aantal waardes.
Elke waarde van die Block Learn geldt voor een specifiek gebied (bepaalde belasting en bepaald toerental gebied).
Foutcode P0170 wijst er toch op dat er iets niet goed is met het mengsel.
Wat was de omschrijving? Te rijk of Te arm?
Is die code wel gewist nadat de originele LMM is geplaatst?
klopt, ik heb dit gemeten met stilstaande auto. ik neem van de week iemand mee die de waardes goed kan opschrijven want alleen lukt bijna niet, ik heb dit nooit gedaan want heb altijd Nissan gehad en had deze problemen niet.
Overigens was het code P0170 en het was een rijk mengsel en ik had op het moment van wisselen van LMM geen foutmelding.
Ik zal ook even kijken waar de fuel trims staan.
Zou het kunnen dat de originele LMM in geleerd moet worden?
6 jaar
LMM hoeft niet ingeleerd te worden. Kan ook niet, want er is geen voorziening in Opcom voor.
Foutmelding mengsel te rijk is in tegenspraak met het signaal van de 2e lambda sonde die naar 200 mv gaat.
Die 200 mv geeft een overschot van zuurstof aan in de uitlaatgassen. Dat kan zijn mengsel te arm, misfires of een lek in de kat.
Interessant is om te weten wat de 1e lambdasonde voor een signaal geeft op het moment dat de 2e 200 mv aangeeft.
LMM meting heeft alleen zin als het rijdend wordt gedaan. De motor moet wel werken (weerstand overwinnen).
Rijdend met volgas moet je bij 6000 rpm kijken. Zou ik de 3e versnelling voor gebruiken.
In de 4e of 5e komt je rijbewijs in gevaar.
Als alternatief kun je rijdend met volgas bij 4600 rpm kijken (toerental van max. koppel).
De luchtmassa is dan 311 kg/uur.
Hallo sorry dat ik niet meer gereageerd heb op dit onderwerp maar er zijn wat dingen tussen gekomen.
Ik ga binnenkort weer op onderzoek uit en laat het wel weten via deze weg.
Ik waardeer de reacties enorm en help mij echt om het euvel te verhelpen.
Maar wat is wijsheid: Ik heb er een imitatie lmm op zitten van JP groep en daar loop hij goed op en is ook best zuinig maar krijg ongeveer om de 200 km het storingslampje te zien waar uit storing P0170 rijk mengsel uit komt rollen.
Dan heb ik nog een originele van de sloop voor dit type motor(Z18XE) en daar loopt ie koud beroerd op en op de snelweg niet vooruit te branden door dat hij stottert.
6 jaar
Hallo Oldford,
Sorry dat ik zo laat reageer maar heb het gasklephuis gedemonteerd en schoon gemaakt met remmen reiniger en het carter ontluchtingsgaatje opgeboord naar 2,5mm, deze zat helemaal dicht.
Heb ook een nieuwe lmm gemonteerd van Hella en nu loopt hij perfect.
Alleen toen ik ging proefrijden begon het lampje met het autootje met steeksleutel branden maar merk niks met rijden.
Nu gaf hij foutcode P1555- gasklep positiesensor lastsignaal komt niet overeen met motorbelasting(aanwezig).
Wat betekend dit? Heb ik iets kapot gemaakt of hoort het bij het opnieuw inleren.
Zodra ik de motor uitzet en weer start is het lampje uit maar gaat na ongeveer 5 minuten weer aan
Ik hoop dat jij weet wat het kan zijn want weet het niet meer.
Bij voorbaat dank
6 jaar
Hallo monteurs,
Het probleem is opgelost, ik heb een originele lmm gemonteerd en loopt zoals het hoort.
Bedankt voor de reacties
5 jaar
sorry voor late reactie, maar probleem is opgelost. bedankt allemaal
5 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar