204 bezoekers online

Opel opel manta 1986: Koudstart probleem

Bouwjaar: 1986, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 2200

Hallo !

Sinds kort heb ik een Opel manta b 2.2 met een snellere nokkenas. Echter ervaar ik wanneer ik hem koud start dat hij niet helemaal lekker loopt ( soms enkel op 3 cill of minder ) als ik hem even stationair laat draaien valt hij uit en krijg ik hem niet meer aan de praat. De bougies zijn door drenkt met brandstof wanneer ik ze uithaal. Enigste manier is om wanneer ik hem uithaal derict gaan rijden ookal vuurt hij helemaal niet lekker. Na een tijdje ontsteken ze dan wel weer alle 4. Zou er enige manier zijn dat ik dit kan oplossen ? Ik heb al nieuwe bougies (NGK) gestoken en een nieuwe rotor + verdelerkap + bougie kabels. Maar dit heeft geen effect . Bij het warm starten is er geen enkel probleem

heel erg bedankt

Ryan

RyanV

Geplaatst door RyanV , lid sinds 3 weken geleden

7 Reacties

0

oldford, 3 weken geleden

Deze motor is niet standaard meer. Opgeboord naar 2.2 en een andere nokkeas (weet je welke?).
Dan is de vraag of er verder nog wijzigingen gedaan zijn aan de brandstoftoevoer.
Wat zit hier op? Een of meer carburateurs of is dit een L-Jetronic inspuiting?
Indien het inspuiting is, is deze nog wel geheel standaard?
Wat zegt de vorige eigenaar over dit probleem?

    In de wagen zit er een originele 2.2 motor uit een monza / rekord / senator. Met een le2 jetronic injectie systemen (https://www.mantablog.nl/motor-ombouw/manta-22e/). Welk type nokkenas dit precies is weet ik niet hij zei juist dat er een snellere nokkenas inzit en dat tie durft de bougies te laten aanslaan wanneer je voor het stoplicht staat en dat je moet gas bij geven om hem mooi rolantie te laten draaien. Bij een warme motor draait hij mooi op rolantie en start hij mooi. De rest van de inspuiting is nog geheel origineel. - RyanV, 3 weken geleden
0

oldford, 3 weken geleden

Als de injectie die erop zit nog geheel origineel is, dan zou ik naar de koudstart verrijking gaan (laten) kijken.
Misschien is de temperatuur sensor daarvoor van slag.

Voor de zekerheid: de brandstofdruk regelaar is standaard?
Of zit er 1-tje op met een hogere druk of is deze afstelbaar?

Stationair zal de motor nooit helemaal mooi meer lopen. Dat ligt aan de nokkenas.
Dat probleem was er ook als je de 2.0 liter gebruikte met een snellere nokkenas.
Het ligt er maar net aan wat voor nokkenas er gebruikt is.
Bij een "fast-road" (milde) nokkeas kun je nog een toerental van 900-1000 gebruiken.
Bij een "race" of "rally" nokkenas (vrij scherp tot scherp) moest je een toerental van 1500-1800 instellen.

    Wanneer ik met de auto rij heb ik al opgemerkt dat de temperatuur sensor niet veel beweegt. Hij gaat enkel tot het eerste streepje of meestal eronder. Brandstof regelaar is standaard , het stationair van de auto staat op 1500 toeren. Maar enkel bij koude start draait hij onder de 800-900. Het enigste wat mij problemen zorgt is dat de bougies derict aan slaan door teveel brandstof bij koudstart en daardoor dat de auto soms stilvalt en niet meer gestart krijg tot ik de bougies terug schoonmaak. Zou er enige manier zijn om dit op te lossen ? - RyanV, 3 weken geleden
0

kaleido 1, 3 weken geleden

Daarom zoals al aangegeven de koudstart verrijking controleren , hij krijgt koud veel te veel brandstof.

0

oldford, 3 weken geleden

Er is verschil tussen de temperatuur die je ziet op het dashboard en de temperatuur meting voor de koude start. Dat zijn verschillende sensoren.
Maar gesteld dat de melding op het dashboard correct is, dan blijft de motor te koud.
Is de thermostaat soms verwijderd?

0

RyanV, 3 weken geleden

Thermostaat is nog aanwezig, tijdens het rijden staat de temp steeds op het eerste streepje( zie foto) als ik stil sta en de motor eens in toeren jaag komt hij mooi in het midden dus volgens mij doet de thermostaat zijn werk ? Al heel erg bedankt voor je hulp !

0

RyanV, 3 weken geleden

Foto van tijdens het rijden

0

oldford, 2 weken geleden

Ik denk nog steeds dat de thermostaat niet volledig meer sluit.
Dat is nu wat lastig te testen zonder uitbouwen.

Als het defect m.b.t. te veel brandstof bij de koude start is opgelost kun je het volgende doen:
Start de koude motor en voel daarna aan de bovenste radiateurslang.
Wordt deze (bijna) onmiddelijk geleidelijk steeds warmer dan staat de thermostaat een stukje open.

    Ik zal er eens voor kijken. Ik wou daarnet de auto terug starten na 10 sec. Sloeg hij weer uit. Bougies zijn terug klets nat. Ik zal vandaag eens proberen alles door te meten. Maar moest het mijn thermotijdcontanct zijn zou hij toch steeds te veel in spuiten ? Ook als hij warm draait ? Ik heb eens een bericht gezonden naar de oude eigenaar en die wist me te vertellen dat hij een of ander vijsje los gedraaid had en in de auto gelegd heeft om de co waarde naar beneden te krijgen voor de keuring ? - RyanV, 2 weken geleden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel opel manta of stel zelf een nieuwe vraag.