close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Kadett-C: Lekstroom

Bouwjaar: 1976

Als ik m'n auto twee dagen niet gebruik, is de accu leeg.
Ik wil eerst in het zekeringkastje meten, welke het is, en hoeveel Ampére het is.
Maar weet niet precies hoe ik dat moet meten met m'n multimeter.

Het kunnen meerdere dingen zijn, nl.
- radio met memory aansluiting
- startonderbreker
- voeding van de audio versterker

etc.

Wie kan me vertellen hoe ik moet metet in de zekeringkast.

Erny

Geplaatst door

Erny (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dit kan ook aan de dynamo liggen.
Je kunt dit testen door na een dag stilstaan aan de dynamo voelen of deze iets warm aanvoelt.

Gras 0
badge

19 jaar

Heb net nog even wat geprobeerd, zekering van de audioversterker er uit gehaald, tussen de massakabel en de min pool een lampje.
Die gaat even op normale sterkte branden, en zakt dan binnen twee a drie seconden af naar helemaal uit.
Ik ga een extra relais tussen de voeding van de versterker zetten, dan is het misschien over.

Erny 0

19 jaar

Een versterker heeft zelf al een uitschakelrelais ingebouwd. Je moet ervoor zorgen dat de stroomdraad die van de radio afkomt en voor het in-en uitschakelen van de versterker is, goed aangesloten is, dan mag de versterker geen stroom lekken als de radio is uitgeschakeld

abbeyrules 0

19 jaar

Leon,

Wat bedoel je precies met goed aangesloten ?
Bij m'n radio (VDO Dayton)is de oranje draad de kleur die als signaal ( + 12 V ) dient om de versterker in te schakelen, die op zijn beurt de hoofdspanning via een dikke draad rechtstreeks van de accu haalt, wel met een zekering ertussen natuurlijk.
Massa krijgt zowel de radio als de versterker van de carroserie.
Dan kan het volgens mij aan twee dingen liggen,
- Inwendige lekkage van de versterker
- Er moet toch een andere draad vanaf de radio als signaal dienen

Erny 0

19 jaar

Bij de meeste radio's is de versteker (AMP) draad blauw, maar ik heb geen ervaring met VDO dayton. Kijk daarvoor in het boekje bij de radio met de aansluitschema's. Lekstroom in de versterker zou erg slecht zijn (hele goedkope versterker?)

abbeyrules 0

19 jaar

inmiddels (vier jaar later ben ik de radio opnieuw aan het inbouwen in een andere auto, en nu zie ik dat het inderdaad de blauwe draad moet zijn die een stuurstroom naar de versterker stuurd .
De oranje draad dient om een electrische antenne (met motor) aan te sturen)
De auto waar ik het probleem mee had is inmiddels overleden, en het probleem zat achteraf in de CV gecombineerd met startonderbreking.

Bedankt voor jullie reacties

Erny 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.