Opel VECTRA A: LFR (blijft actueel)

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: X20XEV

Graag wil ik nu eens van iemand horen hoe je een LFR goed schoon kan maken (en met welk middel), ook op die plekken waar je niet bij kan komen.
Vervuiling zit op de schuif en in het gedeelte van de electr. spoel.
(Ook op Duitse websites wordt dit onderdeel tot in den treuren besproken).

Is er nog een andere oplossing?

cdk

Geplaatst door cdk (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

het mooiste is reinigen in een ultrasoon-bad.. na dit bad is het onderdeel weer splinternieuw, dit geeft het beste resultaat..

paul,

Opeltje (0) PRO, 17 jaar geleden

MAAR HET BESTE IS REINIGEN OF VERVANGEN DOOR GEMODIFICEERD TYPE EN SOFTWARE AANPASSING EN EEN MODIFICATIESET MONTEREN DIE BIJ DE DEALER TE VERKRIJGEN IS.
HET BETREFT EEN AANPASSING OP DE CARTERVENTILATIE.

cdk (0), 17 jaar geleden

Dank voor jullie input.


Ik heb dat extra filter er 2x in gehad (tussen kleppendeksel en pijp naar carter), maar had steeds veel last van sludge dat hierin achter bleef.

Gisteren heb ik een blikje carburateurreiniger gekocht (vloeistof, geen spuitbus), de LFR gedemonteerd en uit elkaar gehaald, dit plm. 1 uur erin laten staan.
Gespoeld in de dezelfde vloeistof, in elkaar gezet.

Extra carterventilatie-filter verwijderd, aansluiting nu weer normaal.

Benzinedrukregelaar (externe aansluiting) met slang naar een potje (aansluiting op luchtinlaat afgedopt).

Dunne slang van kleppendeksel gecontroleerd of 'trottle' open is, dit was ok.
(opboren destijds naar grotere diameter heeft negatief gevolg voor stat. toerental; loopt dan hoger

Loopt nu weer subliem.

LFR aanschaf: 5 maart 2004 293.720 km
1ste reiniging: 13 januari 2005 323028 km (resultaat goed)
2de reiniging: ?? (resultaat goed)
3de reiniging: juli 2006 375450 km (resultaat slecht)
4de reiniging: juli 2006 375820 km (resultaat goed)

De dikke slang van de kleppendeksel naar luchtinlaat bestaat niet meer, is vervangen door gewone slang naar beneden (ademen is ok)
(aansluiting op luchtinlaat afgedopt), hierdoor minder vervuiling LFR.

Volgende modificatie:
Zaag van 2 oude LFR's de aansluitplaat af, (iets dikker afzagen dan plaat dik is,
i.v.m. uitsparingen waardoor je er weer 2 driehoek gaten bij krijg)
Plaats op beide platen 2 pijpjes, om deze met 2 slangen weer aan elkaar te verbinden.
Monteer de LFR elders waar nog plek is met d.m.v. een klem met rubberen demper (elektrische aansluiting verlengen of verplaatsen)

Voordeel:
- wordt niet meer zo heet
- geen last meer van mechanische trillingen van de motor

Probeer met 1 terugslagklepje, de dampen uit inlaatspruitstuk tegen te houden wanneer motor wordt afgezet.

(ik moet dit nog uitvoeren en zien hoe het stat. toerental hierop reageert)
Hierdoor blijft de LFR schoon.

(X20XEV met G3 installatie)

cdk (0), 17 jaar geleden

week 31:

LFR blijft weer problemen geven (toerental hoog/instabiel) -> voor modificatie worden nu 2x LFR (defecte) geregeld. (zie hierboven)
Tussentijdse oplossing: Andere LFR gemonteerd.

Conclusie: Gezien al het schrijven m.b.t. dit onderdeel, landelijk en europees, denk ik dat de LFR het best verkochte onderdeel naast bougies is.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

Conclusie: Gezien al het schrijven m.b.t. dit onderdeel, landelijk en europees, denk ik dat de LFR het best verkochte onderdeel naast bougies is.

conclusie.. een niet gangbaar onderdeel, slecht verkocht. er bestaat ook nog het gaan schoonmaken van dit onderdeel.. https://shop.lindemannperformance.nl/pro... dus van vervangen is nog lang geen sprake.

bij sommige motoren metname diesels is het zelfs mogelijk de EGR-klep te laten vervallen, ook dan wordt er niet vervangen...

paul,

cdk (0), 17 jaar geleden

Ik heb het over de L F R (nullastregeling of stationair regeling) van een benzinemotor (X20XEV).
Ook op de Duitse site, wordt er over dit onderdeel tot in den treuren geschreven.
(Slecht imago)
Cor.

Opeltje (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=cdk]Ik heb het over de L F R (nullastregeling of stationair regeling) van een benzinemotor (X20XEV).
Ook op de Duitse site, wordt er over dit onderdeel tot in den treuren geschreven.
(Slecht imago)
Cor.[/quote]
ik begrijp het niet echt...als de carterventilatie gemodificeerd is en er de aangepaste versie lfr op komt en nieuwe software geladen wordt.....is het problem over..

dus de goede oplossing is er ..

cdk (0), 17 jaar geleden

Bedankt Opeltje,

Ik zal de dealer vragen of er destijds (plm. 1999/2000) met het nieuwe type LFR (type)******X ook de nieuwe software erop gezet is en
of dit nu (2006) nog de allerlaatste versie is. (Vectra-A X20XEV)

Zoals hiervoor reeds vermeld, heb ik met het extra filter tussen carterventilatie en kleppendeksel, veel achterblijvende sludge hierin.
Ik heb dit dus 2x geprobeerd en 2x ook weer verwijderd.

Opeltje (0) PRO, 17 jaar geleden

en is de carterontuchting in het smoorklephuis ook opgeboord? hort ook bij de modificatie..

cdk (0), 17 jaar geleden

Deze is opgeboord met tot 2mm. (Je bedoelt toch waar de dunne slang van de kleppendeksel naar toe gaat?)
Nadeel is dat het stat.toerental dan wel hoger is.

Opeltje (0) PRO, 17 jaar geleden

klopt...toerental kan de dealer weer terugzetten..

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Ik zou het advies van opeltje opvolgen, dat lijkt me de beste oplossing ipv zelf te gaan zitten prutsen met als resultaat nog steeds problemen.
Daarbij blijft de boel ook nog te checken voor een dealer als er eventueel aan gesleuteld moet worden.

cdk (0), 17 jaar geleden

.......... ondanks alle tips kom ik tot de conclusie dat de LFR wordt vervuild door de dampen die vanuit het inlaatspruitstuk achterblijven na het af zetten van een warme motor.
(De dikke slang van de kleppendeksel naar lucht-aanzuigbuis heb ik er al af).

Het inlaatspruitstuk wordt vervuild door de gassen van de dunne slang vanaf de kleppendeksel naar het smoorklephuis (onder de smoorklep).
(Als je in het inlaatspruitstuk kijkt is dat ook modder zwart).

Enige optie voor mij die overblijft is die van 20 juli 2006: volgende modificatie:

- Zaag van 2 oude LFR's de aansluitplaat af, (iets dikker afzagen dan plaat dik is,
i.v.m. uitsparingen waardoor je er weer 2 driehoek gaten bij krijg)

- Plaats tussen beide platen 2 slangen.

- Monteer de LFR elders waar nog plek is met d.m.v. een klem met rubberen demper.

- Elektrische aansluiting verlengen of verplaatsen.

- Monteer de ene plaat op het smoorklephuis en de andere op de LFR.

- Zet 1 terugslagklepje in de slang vanaf de LFR (aansluiting op smoorklephuis onder smoorklep)
om de dampen uit inlaatspruitstuk tegen te houden wanneer motor wordt afgezet.

Voordeel:
- LFR wordt niet meer zo heet
- LFR resoneert niet meer mee met trillingen van de motor

(ik moet dit nog uitvoeren en zien hoe het stat. toerental hierop reageert)
Hierdoor blijft de LFR schoon.

Voor mij is het helder.

Allen bedankt voor het meedenken, ik stel dit bijzonder op prijs.

cdk (0), 16 jaar geleden

Blij dat ik rij, (doe het zelfer)

Na het vervangen van de motor-temperatuursensor destijds (2005/2006); nieuwe LFR; aanpassing vuile carterluchtslang naar de luchtinlaat, wil ik toch vertellen dat alle problemen met schommelend toerental c.q. afslaan, galopperen etc. tot het verleden behoren!!!
Nog steeds fijne auto met 438.000 km op de teller, waarvan 378.000 km op LPG (Koltec G3).
Onderhoud Gasinstallatie in 8 jaar tijd plm. €120,-
Klasse!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.