Hallo allemaal,
Ik heb gezocht op het forum maar kon mijn antwoord toch niet vinden.
Ik heb een Corsa B (volgens mij) uit '99. Pas 70.000 op de teller staan, nog strak in de lak, kortom top wagentje. Ook mijn garage gaf aan dat hij nog in prima staat is.
Dit wil ik ook zou houden maar aan de onderkant zie ik toch wat roest aan balken, schroeven e.d. Geen grote plukken of zo maar oppervlakkig.
Is het nodig om dit weg te halen? Zo ja hoe kan ik dit het beste doen? Tectyleren alleen is volgens mij niet genoeg. Graag jullie adviezen.
Alvast bedankt!
Bas
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
oppervlakkige roest is vrij normaal maar om dit aan te pakken kun je het beste de delen die geroest zijn met een staal borstel schoon krabben en
er daarna Tectyl (underbody coating) op spuiten , dan weet je zeker dat het zaakje beschermd is .
je kunt je auto natuurlijk ook laten tectyleren door een prof bedrijf , maar dat is natuurlijk duurder dan een paar spuitbussen ,als je het zelf doet.
op plaatsen waar je met de staalborstel niet bij kan komen kun je de tectyl er ook zo op spuiten .
omdat Tectyl de eigenschap heeft het oppervlak te conserveren , dus m.a.w. luchtdicht af te sluiten zodat roest geen kans krijgt of ingekapselt wordt.
(dit werkt natuurlijk niet meer als de delen al flink door roest aangetast zijn, c.q. rot zijn).
zorg wel dat de te behandelen delen goed droog zijn.
@libra,
Bedankt voor je reactie! Je schrijft dat je op oppervlakkige delen waar je niet bij kan de tectyl zo op kan spuiten. Wanneer weet je wanneer deze niet te ver is geroest is zodat tectyl niet meer werkt?
En weet jij een goed merk voor tectyl. Ik had er nu een die alleen tegen steeninslag werkt. Deze is toch niet goed?
Alvast bedankt voor je antwoord!
13 jaar
Tectyl zorgt er voor dat metaal/staal beschermt wordt tegen weers invloeden (regen , pekel , steenslag, etc..)
de Tectyl zorgt ervoor dat het metaal luchtdicht en waterdicht beschermt wordt , en waar geen lucht bij kan komen ontstaat ook geen roest .
voor licht geroeste (oppervlakte roest) delen betekent dat , dat het metaal niet verder roest als het met Tectyl behandeld wordt ,
voor sterk geroeste delen is het alleen maar uitstel van executie en wordt het roest proces alleen maar vertraagd .
Er zijn 2 soorten Tectyl , anti steenslag Tectyl en anti roest Tectyl , deze zijn beide geschikt voor underbody coating .
In een goede Tectyl zit een stof die roest stopt (geld alleen voor licht geroest metaal, die de originele structuur bezit , dus niet rot is).
Om te beoordelen hoe sterk het metaal geroest is kun je met een schroevendraaier testen of er stukjes roest los komen , als er stukjes / stukken
geroest metaal af te peuteren zijn of als je er met de schroevendraaier doorheen kun steken dan praten we niet meer over oppervlakte roest ,
maar dan is het metaal dusdanig aangetast dat het rot is of begint te rotten.
Ik heb vroeger bij een auto cleaning en restyling bedrijf gewerkt waar we ook een Tectyleer afdeling hadden , ik weet dus dat het aanbrengen van
Tectyl op licht geroeste delen effectief werkt en het roest proces stop gezet wordt.
Tectyl is een merk van Valvoline , deze is misschien wat duurder dan andere maar uit ervaring weet ik dat dit produkt goed werkt .
Mijn ervaring is dat met een spuitbus het beste resultaat verkregen wordt om roest te behandelen c.q. stop te zetten .
Als je een hefbrug of smeerput ter beschikking hebt is dit klusje makkelijk te klaren .
Heb je alleen de beschikking over een krik , zorg er dan voor dat dit veilig gebeurt , je zult niet de eerste zijn waarbij de auto van de krik afglijd .
Nog beter is het dan om oprij blokken te gebruiken of as steunen.
suc6 limbra
Wauw, dit is nog eens een uitgebreid antwoord. Ik heb gekeken en het lijkt mij allemaal oppervlakkige roest. In de buurt zit een doe het zelf garage. Daar kan ik een brug huren. Dit ga ik volgend weekend doen.
Nogmaals dank voor je antwoord. Ik denk dat andere mensen ook wat aan dit antwoord hebben.
13 jaar
graag gedaan hoor .
groetjes limbra
Voordat je hem in de tectyl zet, zou ik het met owatrol olie behandelen: http://www.owachem.nl/pdf/olie-printvers...
Groet,
Bert
13 jaar
[quote=bas982]Wauw, dit is nog eens een uitgebreid antwoord. Ik heb gekeken en het lijkt mij allemaal oppervlakkige roest[/quote]
Een goeie gegarandeerde bescherming heb je in dit geval niet meer omdat je al over de roest heen tectyleert.
Binnen een afzienbare tijd zul je ook zien dat alles vrolijk doorroest en de tectyl niet hecht aan het oppervlak,
eigenlijk spreek je dan al niet meer van een vorm van bescherming maar meer over roest verdoezelen...
Mocht je wel over gaan tot tectyleren dient eerst de gehele bodemplaat grondig gereinigt te worden d.m.v hogedrukreiniger.
Over zand tectyleren heeft namelijk geen zin, ook niet aan te raden.
Wil je toch nog een redelijke bescherming dan zullen eerst de roestplekken behandeld moeten worden alvorens te tectyleren.
Ver achteraf tectyleren heeft ook nadelen, tectyl houd zand vast en zand houd vocht vast, ideaal voer voor het roestduiveltje.
succes....
Gr. paul
Dag Bert (Treb),
Waar kan je Owatrol Olie kopen?
Hartelijke groetn,
Cor.
13 jaar
verfspeciaalzaken, zaken voor scheepsbenodigdheden, internetwinkels. Je kunt een dealerlijst opvragen: http://www.owatrol.com/index.php?langue=...
13 jaar
Bert, bedankt!
13 jaar
hartstikke mooi allemaal
maar vergeet niet dat het onder de laag tectiel gewoon door gaat
de tand des tijds zullen we maar zeggen
na een half jaar vallen de vellen er af
13 jaar
Dag Willem,
Dan graag het juiste antwoord en/of oplossing?
Bedankt alvast,
Cor
13 jaar
Cor
Wil je het echt 100% hebben zul je alle roestige delen moet stralen en dan behandelen, maar wie steekt hier zoveel energie in ? behalve liefhebbers uit de oldtimer wereld, verder eigenlijk niemand.
Ik persoonlijk zou er niets aan doen, de tijd dat je de auto nog in je bezit zult hebt zingt de carrosserie het wel uit....
Gr. paul
paul geeft eigenlijk het antwoord al
13 jaar
Dag Paul,
Onderwerp is voor mij actueel omdat ik zie dat er metalen delen onder de auto zijn waar de lak vanaf is of gaat.
(Eerdere ervaring leerde me dat nadat er tectyl op gespoten is en na een strenge winter met veel pekel er alles weer af is.
Deze schoonmaken en behandelen met loodmenie en dan tectyleren?
Graag oplossend bericht, (over en uit)
Mannen, bedankt.
13 jaar
Bij de meeste al gebruikte voertuigen wordt er getectyleerd op en met gevoel. Men denkt er zit een dikke laag tectyl op dan is het goed.
Helaas.... daarna roest het nog veel sneller.
Gr. paul
[quote=cdk]Deze schoonmaken en behandelen met loodmenie en dan tectyleren[/quote]
Metname ''goed'' schoonmaken is de materie.
We hebben namelijk te maken met putcorrosie dat haal / schuur / wrijf je zomaar niet even weg, enkel d.m.v stralen.
Je kunt het natuurlijk ook anders bekijken.... helemaal niets doen levert zeker niets op.
Gr. paul
je weet natuurlijk ook wel dat auto,s die gewaxt zijn en dat zijn ze tegenwoordig allemaal
niet met tectyl behandeld mogen worden
nu gaan we natuurlijk flauw doen maar koop gewoon een paar bussen wax en spuit dat er op
maar het effect zal hetzelfde zijn na een tydje
dus op de brug en stralen dan speciale verf er op waxen is eigenlijk het spul om het mee te verzegelen
maar je blijft wel bezig beestje wordt gewoon oud
13 jaar
Klinkt heel gek wat ik nu zeg.... probeer het eens. Roestplekken behandelen met afgewerkte motorolie en er verder niets meer aan doen.
Gr. paul
Kan ook... of lijnolie, als het maar penetreert. Wax, tectyl coating; het zijn allemaal producten die er een laag op of overheen zetten. Daaronder kan het gewoon verder roesten. Behandel ook de binnenkanten. Hoe eerder je er bij bent hoe groter de kans op succes. Je kunt ook overwegen een professionele roestbehandeling te doen. Echter de beste oplossing tegen roest is emigreren naar een warm en droog land :-)
13 jaar
Roest is maar op een manier te stoppen jongens, en dat is terug naar blank metaal en dan meteen in de etsprimer-primer-lak enz.
Daarna is het te beschermen met diverse middelen , in ieder geval geen tectyl zomaar gaan spuiten.
De echte prof die dit lezen waaronder ik gaan de haren recht overeind staan van alle "oplossingen"
Motorolie beschermt niet !! er zitten allerlei dopes en zuren in die het proces erger kunnen maken.
Ouderwetse gekookte lijnlolie is wel een goed produkt, maar ook dit zal niet onder roest gaan beschermen.
Ik ben dus wel iemand die al zijn auto's roestvrij houdt en die behandel ik net zoals mijn klassiekertje.
[quote=C.Jonker]Motorolie beschermt niet !! er zitten allerlei dopes en zuren in die het proces erger kunnen maken[/quote]
In afgewerkte motorolie zijn de dopes al wel uit. Metaal beschermen met afgewerkte motorolie bestaat al sinds jaar en dag.
Metname agrariƫrs maken hier gebruik van om messen van de ploeg te beschermen van roest.....
Gr. paul
[quote=kleijn]je weet natuurlijk ook wel dat auto,s die gewaxt zijn en dat zijn ze tegenwoordig allemaal
niet met tectyl behandeld mogen worden
nu gaan we natuurlijk flauw doen maar koop gewoon een paar bussen wax en spuit dat er op
maar het effect zal hetzelfde zijn na een tydje
dus op de brug en stralen dan speciale verf er op waxen is eigenlijk het spul om het mee te verzegelen
maar je blijft wel bezig beestje wordt gewoon oud[/quote]
Wat bedoel je precies met gewaxt zijn? De onderkant of de lak? En wat zijn die paar bussen wax? Gewoon anti vocht spul of zo?
13 jaar
Ja maar niet in flinterdunne kokers van auto's .... meestal gaat het goed en de dopen en zuren doen nog steeds hun werk !
Geloof me ik spreek uit ervaring want eerder deed ik het ook, tot dat ik het tegenovergestelde zag gebeuren in een natte koker, nl roesten !
Ok. Wat is een goeie etsprimer?
13 jaar
de verf straat in de opel plaatwerkerij in russelheim
13 jaar
Nou bedankt. Dit helpt ons enorm.
13 jaar
Willem foei :D maar das wel is wel een goede etsprimer ha ha
Prachtig verhaal maar volgens mij schreef de topicstarter over roest aan balken en schroeven e.d.
Nu kennen "de oude rotten" mij wel en weten zij ook dat ik wel eens wat dieper "doorlees"....
Waar hebben we het hier over???
Reclame voor Tectyl? Reclame voor roestwerende producten..??
Vraag gewoon hoelang de topicstarter nog met zijn auto wil rijden en vraag hem vervolgens wat hem dat aan roestprotectie mag gaan kosten......
De meeste roest ellende komt van plaatsen vanonder plastic delen en zo.... Als je ze ziet.........?
Precies!
Balken en schroeven met wat roest?? Pfffffffffffff........
Wat men vroeger al niet met polyester "repareerde"......!
13 jaar
Mannen,
Wat is nu de eindconclusie?
(Graag 1 antwoord)
bedankt.
13 jaar
cdk
Niets aan doen, de tijd dat je de auto nog bezit zingt de carrosserie het wel uit.
Gr. paul
Of een volledige restauratie totdat de auto in concoursstaat verkeerd, dan kan de wagen je, bij wijze van spreken, nog wel overleven.
13 jaar
........... en dat kost je dan waarschijnlijk weer meer dan een nieuwere.........
Kortom: dilemma's........
13 jaar
het is net als met een vrouw als het helemaal naar je zis is gaat ze van je af
13 jaar
Toch vind ik het wel een beetje erg kort door de bocht om als advies te geven helemaal niets aan doen.
Ik moet het mijn hele leven al doen met echt behoorlijk oude auto,s, veel ouder en slechter dan die van de topic starter als ik het zo lees.
Deze wagens trek ik direct na aankoop steevast helemaal na op roest en vooral rot.
De rotte delen verwijder ik en vervang deze door nieuw plaatwerk.
Maar waar het mij omgaat is dat ik jaren en jaren met zo,n auto kan rijden zonder echt grote verdere roest problemen.
Ik ben ook nooit bij de APK door roest afgewezen (niet dat dit zaligmakend is overigens....).
Dit gewoon door ieder jaar de auto helemaal "vol"te spuiten met lijnolie.
Mijn volkswagenbus die altijd in weer en wind buiten staat heb ik gehad van 98 tot 2010 en toen ik hem verkocht was er nog geen
alarmerende roest, laat staan rotte plekken !
Mijn ervaring is dat je roest inderdaad niet kunt stoppen, maar wel heel erg kunt vertragen en als je dan als advies krijgt mooi niets aan doen..
Ja dan zitten de gaten er wel veel eerder in dan wanneer je de roest gewoon steeds blijft inkapselen als het ware, met in mijn geval lijnolie, soms vermengd met wax om het laagje op verticale stukken aan de onder/buitenkant wat dikker te maken.
Kortm ik zou gewoon zoveel mogelijk de losse bladder roest verwijderen, koop een paar liter lijnolie en een vloeistof spuit en ga je gang.
Vooral in kieren en tussen dubbel plaatwerk, en let erop de afwateringsgaten open te houden.
Ik gebruik altijd gekookte lijnolie, maar wil nu een keertje rauwe lijnolie gebruiken omdat dit langer elastisch blijft.
Kost je een paar tientjes en een weekend en doe het ieder jaar een keertje.
En verder is de onderkant goed schoonhouden belangrijker dan een mooie bovenkant
13 jaar
Hoi Henk
Ik ben het helemaal met je eens, ook ik rijd altijd in oudere wagens en heb dus ook problemen met het roestduiveltje en zoals als jij omschrijft is een prima methode om het onder controle te houden.
De volgende stap is idd vervangen en restaureren...
Chris
Heren........
De topicstarter schrijft duidelijk over roest aan BALKEN, SCHROEVEN en dergelijke....
Nu kan het natuurlijk aan MIJ liggen maar IK interpreteer het als volgt: roestige schroeven kun je zo vervangen en zijn ook niet zo belangrijk (anders was het wel gelast...?) en balken roesten niet zomaar door......
Wat de topicstarter met "en dergelijke" bedoelt lijkt mij onderdelen van dezelfde sterkte/belangrijkheid.
Dus GEEN plaatwerk......
Heb jarenlang gereden met "oude auto's" en doe dat nog en geloof mij:
de apk-keurmeester keurt geen auto af vanwege roestige schroeven of oppervlakteroest aan balken of dragende delen. Zelfs plaatwerk mag behoorlijk doorgeroest zijn mits conform de %-eis.
Daarom: een afweging van tijd en moeite en kosten tegen roest, emotionele waarde en "status".
Aan de "betaler" de keuze..........
P.s.: mijn vader rijdt in een 79-er polo, ooit door hem nieuw gekocht, nooit met lijnolie behandeld en de balken en schroeven zijn nog steeds roestvrij.......
Wel 2 voorspatborden vervangen maar ja............
Tegenwoordig heeft men binnenschermen, TOEN dus nog niet.........;)
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar