hallo allemaal, de distributie ketting van mijn manta verspringt steeds met als resultaat kromme inlaatkleppen.
ik heb de kop al een keer verwisselt omdat de nokkenas en lagers versleten waren.
ik heb toen de distr.kettting met een visje vastgezet dit blijft tot nu toe goed zitten
dit heeft een tijd goed gereden en toen verprong de nokkenas-stand ten opzichte van de krukas,dus 2 inlaatkleppen krom
deze heb ik vervangen en ik heb een andere ketting gemonteerd ook met visje deze ketting was in totaal een centimeter korter dan de oude.
maar helaas is het toch weer gebeurd en heb ik dus weer kromme kleppen.
weet iemand wat de oorzaak kan zijn,
ik heb niet bij zeer hoge toeren fout geschakeld en de kruk en nokkenastandwielen zien er goed uit
als ik langs de bovenkant het distr.deksel in kijk, lijkt de kettinggelijder nog heel te zijn.
en de bout ketting spanner kan ik als ik em demonteerd soepel indrukken en deze veert ook weer terug
ook het olielampje brand niet maar werkt wel en er zit een nieuwe oliedruksensor in.
mischien een verkeerd type cil. kop? of te vaak gevlakt?
weet iemand hoe ik de ketingspanning kan controleren?
ps ik heb dit ook op opel en manta forum geprobeert maar daarvan kreeg ik weinig reactie
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik kan ik maar een ding op verzinnen versleten ketingspanner,die moet jij niet soepel kunnen indrukken die is oliegevuld en moet wel degelijk weerstand bieden,en olielampje niet branden als jij dat draadje eraf pakt en op je blok houd brand dan wel het lampje oliedrukzender is niks meer als een schakelaartje
krukastandwiel is niet tever afgeseten in combinatie met wat hierboven wordt verteld???
14 jaar
Jer Als je een nieuwe ketting heb gemonteerd moet je de spanner een kleine 15 mm.in moeten schroeven .Maar het rubber op de spanner zal bij jouw motor wel afwezig zijn,dus zal die maat niet meer kloppen. Dat die spanner licht werkt dat is goed, de oliedruk zorgt voor extra kracht. Om dat voetje te wisselen moet kop en carter er af en dan voordeksel naar voren. Veel plezier en succes.
ok bedankt voor de reacties, dat wordt best een aardige klus :
kop demonteren en dus ook spruitstukken, radiator eruit,
hmmm carterpaneraf? gaat dat zomaar? of moet ik dan m'n blok liften of de voorterrein erondruit
en dan distr. deksel eraf, kan ik gekijk krukastandwielcontrolerenen en alle 2 de geleiders en mischien een ketting zonder visje terug monteren
dan nog ff een paar inlaatkleppen opsnorren en de tuimelbruggen zijn gescheurd dus die ook vervangen pfff, t is veel te koud voor deze klus.
maar ik moet wel want moet nog deze maand gekeurd worden
ik ga eerst maar s op marktplaats de onderdelen opsporen..o ja gelijk maar een nieuwe spannerbout
14 jaar
Die 2,0 blokken zaten overal in ik zou een gebruikt blok zoeken. Groetjes
[quote=Punt]Die 2,0 blokken zaten overal in ik zou een gebruikt blok zoeken. Groetjes[/quote]
ja mischien wel, ik heb eral aan gedacht. heb ook al een blok staan maar ik weet niet of het een goed blok is, bovendien is het blok wat er nu inlicht het orginele blok en dat is 2 jaar geleden voorzien van alle nieuw lagers keringen en nieuwe zuigerveren
ik had direct nieuwe kettinggeleiders moeten monteren, maarja ons bin zunig he. dom dom dom
14 jaar
Die geleider heb ik nooit vernieuwd ,maar zodra die ketting hoorbaar was een nieuwe er in met sluitschakel. Kleppendeksel was er al af om kleppen te stellen .Kapje voor in de kop er af ,plastic bout er uit , spanner er uit, Doek om de ketting en een plaatje van de ketting tikken. Nieuwe ketting open maken en aan de oude bevestigen. Nokkenastandwiel er af en zonder de bougies de collega de krukas laten draaien. De merktekens weer opzoeken en het zaakje sluiten. Ik denk dat met 3/4 uur de motor weer liep. Met diesels ook gedaan, door zijn hoge compressie wat bewerkelijker. succes.
plastic bout was rechtsom los als ik me nog herinner,houd de nokkenas op zijn plek.
14 jaar
Dat hadden ze moeten doen ,maar bij niet goed vastzetten kwamen ze wel naar voren,met een grote kwastvorm als gevolg. Te vast was ook weer niet goed. Weet je nog.
jaja die dingen eruit pakken was ook een kunst die waren zo hard geworden beetje teveel kracht en pats brak hij af,maar ja was plastic had je er zo weer uitgeboord
14 jaar
[quote=Punt]Die geleider heb ik nooit vernieuwd ,maar zodra die ketting hoorbaar was een nieuwe er in met sluitschakel. Kleppendeksel was er al af om kleppen te stellen .Kapje voor in de kop er af ,plastic bout er uit , spanner er uit, Doek om de ketting en een plaatje van de ketting tikken. Nieuwe ketting open maken en aan de oude bevestigen. Nokkenastandwiel er af en zonder de bougies de collega de krukas laten draaien. De merktekens weer opzoeken en het zaakje sluiten. Ik denk dat met 3/4 uur de motor weer liep. Met diesels ook gedaan, door zijn hoge compressie wat bewerkelijker. succes.[/quote]
ja dat werkt goed en zo ongeveer ook gedaan maar ik moet nou bij die geleider en dan moet het distr.deksel eraf en dus ook de carterpan maar ik weet niet of deze eraf kan zonder het voorterrein telaten zakkken. of hoeft dat niet?
14 jaar
[quote=robby10030]ik kan ik maar een ding op verzinnen versleten ketingspanner,die moet jij niet soepel kunnen indrukken die is oliegevuld en moet wel degelijk weerstand bieden,en olielampje niet branden als jij dat draadje eraf pakt en op je blok houd brand dan wel het lampje oliedrukzender is niks meer als een schakelaartje[/quote]
ik ben het ff gaan testen en dat lamp brand als ik het draadje tegen het blok houd .goeie tip!
maar die hydraulishe spanner gaat soepel der komt wel eerst olie uit dat lijkt me wel ok
ik vervang em voor een nieuwe, dan weten we het zeker
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Manta of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar