Opel Corsa: moeilijker schakelen

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.3 ecoflex

De laatste tijd is het me opgevallen dat het moeilijker gaat om te schakelen.
Vroeger kon ik deze met 1 vinger in zijn versnelling steken.
nu voelt het alsof hij ergens hapert ofzo wat hakkerig. halverwege de versnelling.
je hoort soms ook duidelijk een klik

iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn.

ik ga binnenkort al eens beginnen met de olie te vervangen.

nazqul

Geplaatst door nazqul (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

nazqul (0), 11 jaar geleden

niemand :S

sel (0), 11 jaar geleden

Dat kan te maken hebben met de versleten schakelmechanisme, misschien moet je delen daarvan smeren of vervangen
[url=http://postimage.org/image/uudcwl15h/][img]http://s2.postimage.org/uudcwl15h/schake...[/img][/url]

nazqul (0), 11 jaar geleden

Hoe kan je dit controleren ?

alfons262 (0) PRO, 11 jaar geleden

Het is wat kouder buiten,bakolie is wat dikker,niks aan de hand.

kaleido 1 (1705) PRO, 11 jaar geleden

Als hij warm is , schakeld hij dan nog moeilijk ? zoniet dan komt het door de dikke koude olie.

sel (0), 11 jaar geleden

[quote=nazqul]Hoe kan je dit controleren ?[/quote]
ff naar een vakgarage gaan..

Freude_am_Fahren (0), 11 jaar geleden

Het schakelmechanisme wordt gesmeerd door olie die wordt rondgeslingerd door tandwielen in de versnellingsbak (spat-smering). Bij een te laag oliepeil in de bak (bijv. als gevolg van minimale - niet zichtbare - lekkage) wordt er minder olie naar boven geslingerd en moet het schakelmechanisme minder goed gesmeerd zijn werk doen: Dat gaat daardoor wat stroever bewegen.
De versnellingsbak bijvullen met ATF-olie (dit is vrij dunne olie; de originele olie die Opel gebruikt is slechts iets dikker dan standaard ATF-olie) zal het stroeve schakelen vrij zeker doen verdwijnen, behalve als te lang is doorgereden met een te laag oliepeil en het schakelmechanisme op allerlei plaatsen door slechte smering teveel speling heeft 'opgelopen'.
Naast/ achter de aandrijfas aan bestuurderskant zit de peil-plug voor het olie-peil van de bak. De vul-plug zit boven op de bak, net naast de plaats waar de schakelstang de bak in gaat.

nazqul (0), 11 jaar geleden

ik ben er nog niet aan toe gekomen om het te controleren en eventueel bij te vullen wegens ziekte

wat ik mss ook even kan vermelden is dat wanneer ik start ik gepiep hoor.
dit komt niet van de riem want deze ligt links en het geluid komt van recht.
hier heb ik al enige tijd last van.

meestal was dit na 5 minuten rolantie gedaan maar de laatste twee dagen duurt het 2 a 3 km.
ik hoor het alleen wanneer ik rolantie draai, mss door het lawaai van de motor.

iemand tips, want ik begin toch wat schrik te krijgen dat de hele boel in frut draait

kaleido 1 (1705) PRO, 11 jaar geleden

De riemen zitten rechts denk ik , er wordt altijd in de rijrichting gekeken , dus passagiers kant.
Dus het geluid komt van links , versnellingsbak kant , dan denk ik dat het maarzo het druklager zou kunnen zijn.
Het zou mij niet verbazen dat we het hier hebben over een koppeling die langzaam de geest aan het geven is.

nazqul (0), 11 jaar geleden

hier had ik al enkele dingen over gelezen.
hier vreeste ik al voor.

is er een manier om dit te testen of dergelijke, om onnodige kosten te vermijden ?

kaleido 1 (1705) PRO, 11 jaar geleden

Iemand die er kijk op heeft naar laten luisteren , garage bv.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.