Hoi,
Ik heb een Opel Corsa 1.4 BJ: eind 1992
Nu is het zo dat na een tijd rijden m'n motorlampje gaat branden. Deze opel rijdt op LPG en benzine.
Nu heb ik zelf al een aantal dingen gecontroleerd wat het mogelijk zou kunnen zijn. Oliepeil is goed. Ik weet nog niet 100% zeker of het alleen gebeurd als ik op gas rijd.
Verder heb ik ook gemerkt dat mijn koelvloeistof een kwart gereduceerd is binnen 3 maand tijd. Dit heb ik inmiddels weer aangevuld. Echter hier lag het probleem ook niet aan. Ik weet dat zoveel koelvloeistof verliezen niet normaal is. Kan aan pomp of slangen liggen heb ik gelezen.
Nu is het ook zo dat tijdens het rijden m'n motor zomaar afslaat. Het is geen probleem met m'n accu want na eenmaal draaien contact start de motor ineen keer weer. Het gebeurd af en toe dat m'n motor zomaar afslaat. Ik heb geen idee wat dit zou kunnen veroorzaken.
Ik heb wel een klein vermoeden. Ik heb gezien dat de thermosensor ook niet geweldig is. Hij blijft erg laag staan en zakt soms van zowat de helft terug naar 1/3 schaal. Maar dat de motor hiervan soms afslaat en niet altijd vind ik ook raar.
Ik ben weer bang voor honderden euro's aan repararaties. Ik heb geen garage waar ik even kan binnenrijden en goed advies krijg zonder ervoor te moeten betalen.
Kan iemand mij uit deze informatie vertellen wat er mogelijk aan de hand kan zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik heb hetzelfde gehad met de 1400 motor (C 14 NZ). Koelwaterverlies, en thermometer op 1/3 . Was bij mij een lekke koppakking, door de overdruk in het koelsysteem onstaan de gekste verschijnselen. Oorzaak van het lek was defecte lambdasonde zodat het gas mengsel altijd te rijk was en dus de motor te heet werd, ook al lijkt themperatuurmeter juist het tegenovergestelde aan te geven.. Bovendien waarschuwt het motorlampje niet omdat de gas computer een goed lambdasingnaal simuleert, zelf al is de sonde stuk. Koppakking vervangen is helaas een heftig karwei.. Succes, Ronald
Zo erg moet je het niet direct zoeken volgens mij. Dat de temperatuurmeter laag staat is een kwestie van thermostaat. Deze gaan veel stuk. Doordat deze te vroeg opent blijft de motortemperatuur te laag en krijgt de ECU het signaal om extra brandstof te leveren i.v.m. de koude motor ( 'n soort choke). Echter dit klopt dan niet met de werkelijkheid en gaat dus het motorcontrolelampje branden. Het koelwaterverlies kan ook 'n kwestie van een beginnende lekke waterpomp zijn. Koppakking testen kan d.m.v. de cilinders onder druk te zetten ( 10 bar) of met een goede co/hc meter in de expansietank meten of er uitlaatgassen in komen. Succes.
bem eigelijk wel nieuwschierig of je er al uit bent. laat je het even weten?
Van dat koelvloeistof lekkage moet je is kijken of de temperatuursensor in de radiateur (voor het aansturen van je koelvin) niet los in je radiateur zit. Komt wel is vaker voor bij een Corsa.
Groetjes
21 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar