Opel Astra: motor slaat af op willekeurige tijdstippen, bij warme motor

Bouwjaar: 1992

moter 14nz, koude motor start probleemloos. motor slaat af op willekeurige ogenblikken (wel enkel eenmaal de motor op temp. is) . je kunt altijd terug starten na enkele minuten wachten.
laatste test gedaan. motor 5 min. op hoog toerental laten draaien zodat motor goed warm is (stilstaande auto). Na zelf stopzetten wil motor niet direct terug starten, maar wel na eeen vijftal minuten. Bobine en module eronder reeds vervangen.
Wat kan ik hier verder zefl nog aan opsporen.
Alle hulp in dank aangenomen!!!!!

astra718

Geplaatst door astra718 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

31 Reacties

Opeltje (0) PRO, 19 jaar geleden

stekker op verdeler al gecontroleerd op corrosie?

astra718 (0), 19 jaar geleden

ja, stekker reeds nagezien, ......... een vriend van mij meent te weten dat het " de electronica" is die zich in de verdeler bevind die af en toe defect gaat

astra718 (0), 19 jaar geleden

is dit iets wat ik zelf kan repareren????

astra718 (0), 19 jaar geleden

bedankt voor de reactie, Opeltje, ........... echter, ondertussen een en ander onderzocht...hopelijk kun je mij na deze gegevens op een goed spoor zetten.
Dus, motor valt uit op willekeurige tijdstippen als hij warm is.
Stekker verdeler is in orde. Gemeten op de twee buitenste draden:12volt. tussen middelste draad en massa: 12volt.
Auto in versnelling vooruit geduwd; afwisselend 0 volt, 12 volt uitlezing. Dit doet zich voor zowel als de motor nog te starten is, maar ook als de motor niet meer te starten is.
Bovendien, als de motor niet start, is er ook geen hoogspanning naar de bougies (nagezien met stroboscooplamp tussen verdelerkap en bougie)
Als je het contactslot opzet hoor je de benzinepomp in de tank even aanslaan (1 a 2 sec.).
Ondertussen is ook een andere verdelerkap geplaatst. Nog steeds zelfde probleem. watertemp.voeler ook reeds vervangen evenals de hoogspanningsbobine en de module die er net onder steekt.
Enige constante in het gehele gebeuren is, dat je steeds, na een paar minuten, of soms langer, terug kan starten.
Iemand enig idee ???????????????

astra718 (0), 19 jaar geleden

ondertussen brandstoffilter vervangen ook

buzzztah (0), 19 jaar geleden

Hallo Dirk,

Een vriend van mij heeft EXACT hetzelfde probleem met zijn astra uit 91. Ik heb inmiddels de carburateur uit elkaar gehad om te kijken of het wellicht in benzine toevoer kon zitten, maar alles lijkt schoon. Verdelerkap ook vervangen. Bougies zijn inderdaad nat als je doorstart, dus er is benzine, maar geen vonk.

Zoals je hierboven al aangeeft mist de hoogspanning ipv benzine toevoer.

Ik vermoedde zelf een los contact, maar het vreemde is dat het vanzelf weer "herstelt".

Is er iemand die raad weet???

Groeten,

Baz

RDijkstra (0), 19 jaar geleden

kan inderdaad de dis onststekings module wezen zit volgens mij in de verdelerkap.

groeten reinder

buzzztah (0), 19 jaar geleden

Hallo Reinder,

Dank je voor je reactie!

Is deze module zelf na te meten of te vervangen?
Wat zullen de kosten ongeveer zijn?

Gr,

BaZ

RDijkstra (0), 19 jaar geleden

je kunt het zelf wel vervangen ik weet zo niet wat het kost zul je even moeten informeren.

gr. Reinder

buzzztah (0), 19 jaar geleden

Mooi!

heeft er iemand misschien een scan of kopie uit een handboek??

Is dit een gegoten module of een printplaatje met componenten?


Gr,

BaZ

RDijkstra (0), 19 jaar geleden

volgens mij een gegoten module in de verdelerkap gemonteerd.

Maar een vraagje heb je al storingscode's uitgelezen?

Groet Reinder

buzzztah (0), 19 jaar geleden

Nog niet... dit moet een garage doen neem ik aan?

Kan ik dit zelf?

Jammer dat hij gegoten is..

Gr,

BaZ

RDijkstra (0), 19 jaar geleden

Het uitlezen is wel zelf te doen d.m.v knipper code's van het motorcontrolelampje in het dashboard, maar bij een garage gaat het sneller want dan hangen ze er een testkast aan, als je wil weten hoe je het zelf kunt doen, geef dan even je mail adres dan kan ik je een bladzijde mailen inclusief code's.

groeten Reinder

buzzztah (0), 19 jaar geleden

Hoi Reinder!

Graag!! Mijn mail adres is baz @dse.nl zonder de spatie na baz.

Dank voor je hulp!!

Gr,

BaZ

astra718 (0), 19 jaar geleden

probleem is opgelost, stuurdoos vervangen, geen problemen meer

buzzztah (0), 19 jaar geleden

Hoi Dirk,

Klinkt goed.. maar wat bedoel je precies met de stuurdoos? de DIS module?

Wat waren de kosten?

Was het makkelijk zelf te vervangen?

Groet en alvast dank!

Bas

RDijkstra (0), 19 jaar geleden

Hoi Dirk,

Mooi dat je probleem is opgelost mijn vraag is net als Bas wat bedoel je met stuurdoos?

groeten Reinder

buzzztah (0), 19 jaar geleden

Hallo,

Ik heb de foutcodes proberen uit te lezen, maar dit is niet gelukt. Het lampje begint na het doorverbinden van de A en B niet te knipperen. Moet ik hierbij nog iets speciaals doen? De motor loopt tijdens kortsluiten van A en B. Ik heb dit ook geprobeerd met stilstaande motor en op contact.

Gr,

BaZ

RDijkstra (0), 19 jaar geleden

Hoi bas,

je moet de auto op contact hebben staan en dan A en B kortsluiten. zie de mail die ik je gestuurd heb.

Groeten Reinder

buzzztah (0), 19 jaar geleden

Hoi Reinder,

Zo heb ik het inderdaad geprobeerd, maar helaas knippert het lampje niet. A en B zijn de onderste 2 pennen rechts op de connector?

Gr,

BaZ

buzzztah (0), 19 jaar geleden

links dus.. ;)

RDijkstra (0), 19 jaar geleden

Bas,

Probeer aansluiting B eens met massa van auto misschien is de massa verbinding van aansluiting A niet goed.

Volgens de vraagbaak moet het uit te lezen zijn op deze manier.

Groeten Reinder

astra718 (0), 19 jaar geleden

dag iedereen,
voor een goed begrip, mijn astra is van 92 en heeft geen carburateur, wel centrale inspuiting. Met de STUURDOOS bedoel ik de "doos" die zit onder de bekleding aan de rechterknie van de passagier; daar zit trouwens ook het brandstoppomprelais. Je moet wel een stuk van je interieur slopen om erbij te komen;
Handschoenkastje best uitnemen.Ik heb de stuurdoos niet zelf vervangen maar heb dit laten doen in een opel-garage. De juiste kostprijs kan ik niet zeggen, Ik heb een vriendenprijsje gekregen.Volgens de garagehouder wat deze slechts de tweede keer in zijn loopbaan dat hij zoiets voorhad (de stuurdoos dus)
Tip; Je kan die doos makkelijk zelf vervangen, alleen de stekkers versteken.
Groete en succes.
Dirk

astra718 (0), 19 jaar geleden

Om "electronica " te testen in de stroomverdeler ga je als volgt te werk (bij bosch systeem)
stekker onderaan op stroomverdeler. Zet een extra "meetdraad" aan de middelste draad van de stekker;
(neem voor veiligheid de verdelerkap af-)
Zet in v ierde versnelling;
duw wagen vooruit: je moet afwisselend 0 volt/12volt uitlezen.
(wel contact opzetten-
Heb je dit niet, dan kan je een ruilstroomverdeler plaatsen
(prijsgrootorde 175euro

astra718 (0), 19 jaar geleden

IK bedoel 0 volt/12 volt , gemeten naar massa

buzzztah (0), 19 jaar geleden

hallo reindert!

Het is gelukt. Op de pagina die jij mij stuurde leek het of je de onderste 2 contacten moest hebben.. maar je moet dus de bovenste 2 nemen.

Helaas blijft hij code 12 aangeven. Dit is downloaden van informatie. Ik neem aan dat dit betekent dat er geen meldingen opgeslagen zijn?

Met de stroomverdeler bedoel je de bosch module onder de bobine?

Wat mij opviel: toen ik de stekker van deze module bewoog stopte de motor. Ik heb deze los genomen en goed schoongemaakt met contactspray.

hij lijkt nu beter te lopen.. maar dat weten we pas na een paar dagen.

Gr,

BaZ

RDijkstra (0), 19 jaar geleden

Hoi Bas,

of zat de connector andersom gepositioneerd dan op tekening aangegeven?

code 12 is volgens mij dat ie klaar is met diagnose, maar moet ik even nakijken.

Ik denk inderdaad dat dirk met stroomverdeler de DIS (bosch) module bedoelt.

Is een belangrijk gegeven dat je stekker beweegt en auto stil valt. Toch niet helemaal lekker dus...

groeten Reinder

buzzztah (0), 19 jaar geleden

Hoi Reinder,

12 is volgens het diagram: downloaden van foutcodes.

Hier begint de sessie dus mee..

Helaas blijt hij dit doen. Volgens een andere beschrijving die ik tegenkwam betekent dit dat er geen meldingen zijn.

Ik hoop dat hij vandaag nog rijdt.. zou erg mooi zijn natuurlijk!

Toevallig dat ik over een drempel reed toen de motor een keer oversloeg.. vandaar dat ik dat probeerde.

Gr,
BaZ

geismi (0), 19 jaar geleden

Knippercode 12 wordt gezet aan 't begin van het foutcodeuitlezen en aan 't eind ook. Indien er enkel code 12 achter elkaar gegeven wordt zijn er geen verdere foutcodes aanwezig.

RDijkstra (0), 19 jaar geleden

bedankt geismi

ik wist het niet meer uit mijn hoofd.

reinder

astra718 (0), 19 jaar geleden

is er een misverstandje??? mail gekregen van problemcar op 19/1 met de vraag de oplossing te geven van mijn probleem.
Welnu, dat heb ik toch gedaan op 7 en 9 januari, namelijk de stuurdoos is vervangen en sindsdien geen problemen meer.
(de stuurdoos zit in de passagiersruimte , aan de rechterknie van de passagier).
groeten

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.