Opel Omega: Motor van mijn opel omega 2.0 automaat wordt te heet

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Tijdens mijn reis naar Spanje en terug had ik problemen met mijn opel omega 2.0 automaat bj. 1998.
De motor heeft een normale bedrijfstemperatuur van ongeveer 95 graden. Tijdens de reis liep de temperatuur zo hoog op dat ik de verwarming aan moest zetten om te zorgen voor extra koeling. Hierdoor kon de motor zijn warmte een beetje kwijt. De temperatuur liep soms zo hoog op dat het temperatuurlampje ging branden op het dashboard. De temperatuurmeter gaf soms 105 en zelfs tot in het rood aan.
Tijdens de reis hadden wij onze caravan achter de auto hangen. De auto heeft ook een airco. Deze heb ik niet gebruikt omdat hierdoor ook de temperatuur opliep.
Wij heeft voor mij goede raad. Wat kan ik hier aan doen. Tijdens mijn verblijf in Spanje heb ik de koelvloeuistof vernieuwd, maar dit heeft niets geholpen.

Harriehe

Geplaatst door Harriehe (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Omega? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

25 Reacties

Willem12089 (0) PRO, 15 jaar geleden

Massaprobleem?? (zoals op Opel-forum geantwoord)

Leg een GOEDE kabel van de - van de accu naar de motor en carroserie

De temp meter kan raar gaan doen door zwerfstromen omdat de massa niet goed kan geleiden door een slechte verbinding met de accu.

Willem

Harriehe (0), 15 jaar geleden

Zal ik proberen, bedankt voor je reactie

Mistral (0), 15 jaar geleden

Meet (infrarood) of voel (voorzichtig) eens de temperaturen op je radiator. Wanneer hier grote verschillen op zitten, heb je te maken met een verstopte radiator.

Harriehe (0), 15 jaar geleden

radiator voelt heet op het hele vlak. Ik kan ook aan de bovenste radiatorslang voelen wanneer deze warm wordt. Dit houdt volgens mij in dat er een doorstroming plaatsvind op het moment dat de termosstaat open gaat en dat is bij ongeveer 92 tot 93 graden.

kleijn (0), 15 jaar geleden

ik zeg niet dat het de oplossing is maar slaat je koelvin aan? je kunt ook een andere thermokoppeling monteren die aan de zijkant van de radiateur zit met een andere warmtegraad zodat de ventilateur eerder aanslaat normaal bij 95 graden dan 80 maar dat weet ik niet zeker moet je maar even navragen of de moderator weet het dat zijn profi/s trouwens als je hem zwaar belast mag hij kortstondig naar het rood gaan ik had het zelf regelmatig met mijn 2.5 motor ook een omega op de brennerpas maar dat was geen probleem

E.T.Wiersum (0), 15 jaar geleden

Het meest waarschijnlijk is m.i. toch een verstopte radiareur.

Harriehe (0), 15 jaar geleden

Ik heb tijdens mijn verblijf in Spanje het systeem een keer doorgespoeld met water en daarna nieuwe koelvloeistof in het systeem gedaan. Geen resultaat.

E.T.Wiersum (0), 15 jaar geleden

Ook al spoel je het systeem 100 keer door, een verstopte en/of geoxideerde radiator krijg je daar niet mee in orde.
Als het idd oorzaak radiator is ,moet hij vervangen worden.

SV (0) PRO, 15 jaar geleden

En nu thuis en zonder caravan er achter geen problemen meer?
Ik zou eerst eens een nieuwe thermostaat proberen.
doorspoelen met water heeft meestal geen zin.
als de radiator echt de boosdoener is (zou kunnen) dan zal je hem toch moeten vervangen.
er zijn wel schoonmaak middelen op de markt maar meestal blijkt dat weggegooid geld.

gr, steef

Harriehe (0), 15 jaar geleden

zonder caravan schommelt de temperatuur tusssen 94 en 98 graden, afhankelijk of ik veel moet stoppen(file) tijdens stadsverkeer. Maar temperatuur loopt nu niet extreem hoog op.

SV (0) PRO, 15 jaar geleden

probeer eerst maar een thermostaat.
als dat niet helpt zit je toch aan een nieuwe radiateur vast denk ik.


gr, steef.

Harriehe (0), 15 jaar geleden

Moet ik dan een termostaat nemen die bij een lagere temperatuur open gaat? Enig idee wat dit ongeveer kost. Ik neem aan dat er ook een pakking bij komt, mischien nog meer?

Mistral (0), 15 jaar geleden

Haal de thermostaat er maar gewoon tussen uit als je die niet vertrouwt. Maar je geeft zelf aan dat de bovenste slang warm wordt als de thermostaat opengaat, dus die lijkt wel goed te werken.
Overigens een kenmerk van een verstoppende radiator is de slechte doorstroming van het water en daardoor een grote spanning (druk) op de bovenste dikke slang, vooral bij het openen van de thermostaat. Voorzichtig want die slang wordt zeer heet. Is de dikke slang (mbv een doek) niet meer in te knijpen als ie bloedje heet is, dan is de waterdruk zo hoog en de doorstroming zo slecht dat je zelf wel een conclusie kunt trekken.

Harriehe (0), 15 jaar geleden

de dikke slang is gewoon( wel heet natuurlijk) nog in te drukken als de motor heel heet is.

tijne (0), 15 jaar geleden

even een hele stomme vraag heb niet zo veel verstant van rijden met een automaat maar op welk toerental reedje ongeveer want als de automaat het toerental te laag houd krijg je het zelfde.

maar het is maar een idee/vraag.

gr tijne

Harriehe (0), 15 jaar geleden

2500 toeren en bergop schakelde ik soms over op de sportstand en dan maakt de motor 1000 toeren meer, dus 3500. Deze stand gebrukte ik ook als ik de steile helling naar beneden moest.

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Ik zou toch de aan gedragen oplossing van Willem proberen.
Hij heeft veel verstand van Opel en er zijn er meer met dit probleem geweest en waardoor het zo opgelost was.
als dit het niet is dan zou ik beginnen met de thermostaat en daarna de radiateur vervangen.

Harriehe (0), 15 jaar geleden

ok, ga ik het weekend proberen. Kan geen kwaad om een extra massakabel te leggen naar het blok en de chassis vanaf de accu. Welk soort kabel moet ik dan gebruiken hiervoor?

tijne (0), 15 jaar geleden

oke dan ligt het niet daaraan.

en dan zou ik willems oplossig uit proberen
wat kabel betreft zou er een pakken van ongeveer 5 a 6 mm dikke kern.
gr tijne

Harriehe (0), 15 jaar geleden

sorry, nog geen tijd gehad om kabels te halen. hoop dit binnenkort te doen.

kleijn (0), 15 jaar geleden

ik heb hem niet meer maar hetzelfde probleem had ik ook weleens gewoon in nederland met een lange rit met de caravan kijken niks aan de hand ben het gewoon gaan negeren denk een massa probleem normaal niks loos

Harriehe (0), 13 jaar geleden

Het heeft even geduurt, echter ik heb dit jaar voor vakantie toch maar die extra massakabels aangelegd. Eentje van min-pool accu naar chassis en eentje van minpool accu naar motorblok.
Dit heeft echt gewerkt. Geen problemen meer gehad met het oplopen van de temperatuur. Bleef netjes tussen 96 en 98 graden.
Dit probleem kan als gesloten worden beschouwd. Ik hoop dat meerdere mensen hiermee geholpen kunnen worden, voordat er grote financiele uitgaven gedaan worden

Hans4040 (330) PRO, 13 jaar geleden

Topic is inmiddels 2 jaar oud....maar toch bedankt voor de feedback.

Pietjuh30 (0), 13 jaar geleden

Worked for mee :D hahaha..
Omega 2.0i 16v Travel

Willem12089 (0) PRO, 13 jaar geleden

Gekend probleem bij de omega, of het nu een 2.0 8 klepper is of een 3.2 V6 of diesel maakt daarbij niks uit!!

Willem

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.