Insignia 2018 (MY19), 200PK automaat. 62000km begint het storingslampje te branden. Na uitlezen komen er een groot scala aan storingen voorbij, allemaal historisch en niet aanwezig. Voor een goede diagnose moeten deze eerst verwijderd worden om te zien welke van deze codes het lampje triggeren. Alle codes gewist en het lampje gaat uit.
Een week later en ongeveer 200 kilometer veder begint het lampje weer te branden, weer gelijk na de start blijft hij aan. Auto functioneert wederom goed, alle functies werken. Die zelfde dag weer aan de autel diagnoseapparatuur. Dit keer komen er nog veel meer storingen naar boven van uiteenlopende modules, van koplampen, stoelverstelling, onderstel, etc. Allemaal weer historisch en niet aanwezig.
Waarom het diagnose lampje blijft branden is een raadsel. Door de afwezigheid van actuele storingen is diagnose stellen lastig omdat alles functioneert.
Accu is nu 4 jaar oud, gemeten en is 12,5V en na de start dik boven de 14V. start-stop werkt ook prima.
Geen idee hoe nu verder en waar te zoeken. Bij een draadbreuk, massa of slechte module zou je verwachten dat de storingen paraat zouden zijn en eventueel merkbaar problemen met de auto zelf. Op het eerste oog is er ook geen vocht waargenomen waar het niet hoort te zijn. Het is een jonge, dealeronderhouden auto, waar nu verder zoeken?
Geplaatst door JBON (0) , lid sinds 1 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Insignia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Insignia of stel zelf een nieuwe vraag.
2 Reacties
Jeraevers (10), 1 jaar geleden
Heb je ook gemeten hoe ver de spanning inzakt tijdens starten?
Beste antwoord, geplaatst door Ehombie (45) PRO, 1 jaar geleden
Je multi meter heeft een min max functie….Evt scopen…(als je die hebt…)
Kijk eens of componenten (van de codes) gemeenschappelijke 12v of massas hebben adhv stroomschemas. Misschien wijst iets naar een module…of relais
Je kunt er wel wat mee….maar het gaat tijd kosten…(en ik weet, klanten vinden dat niet leuk).
Gezien je aangeeft dat het met starten gebeurd. (Korte hevige vibraties)
Buigpunten van kabelbomen…
Denk ook maar aan kabelbreuken….
Ik zou obv deze info ook kritich zijn op de conectoren op accu/startmotor/dynamo en chassis/massa. - Ehombie (45) PRO, 1 jaar geleden