auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Insignia 2018: Motorlampje brand; diverse foutcodes blijven komen, auto rijd prima. Waar te zoeken?

Bouwjaar: 2018, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: D16SHT, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 147

Insignia 2018 (MY19), 200PK automaat. 62000km begint het storingslampje te branden. Na uitlezen komen er een groot scala aan storingen voorbij, allemaal historisch en niet aanwezig. Voor een goede diagnose moeten deze eerst verwijderd worden om te zien welke van deze codes het lampje triggeren. Alle codes gewist en het lampje gaat uit.

Een week later en ongeveer 200 kilometer veder begint het lampje weer te branden, weer gelijk na de start blijft hij aan. Auto functioneert wederom goed, alle functies werken. Die zelfde dag weer aan de autel diagnoseapparatuur. Dit keer komen er nog veel meer storingen naar boven van uiteenlopende modules, van koplampen, stoelverstelling, onderstel, etc. Allemaal weer historisch en niet aanwezig.
Waarom het diagnose lampje blijft branden is een raadsel. Door de afwezigheid van actuele storingen is diagnose stellen lastig omdat alles functioneert.

Accu is nu 4 jaar oud, gemeten en is 12,5V en na de start dik boven de 14V. start-stop werkt ook prima.

Geen idee hoe nu verder en waar te zoeken. Bij een draadbreuk, massa of slechte module zou je verwachten dat de storingen paraat zouden zijn en eventueel merkbaar problemen met de auto zelf. Op het eerste oog is er ook geen vocht waargenomen waar het niet hoort te zijn. Het is een jonge, dealeronderhouden auto, waar nu verder zoeken?

. . . . . .

Geplaatst door

JBON (0)

al 1 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heb je ook gemeten hoe ver de spanning inzakt tijdens starten?

Jeraevers 60

1 jaar

Heb ik nog niet gemeten. De spanningsdip is na verwachting zo kortstondig als die er al is dat met een multimeter dit niet zo snel te meten is denk ik? De diagnose apparatuur die ik heb heeft geen uitgebreide accu test functie met live data. Bovendien heb ik geen referentie met wat die mag hebben (en wat niet).

JBON 0

1 jaar

Overigens start de auto gewoon snel en soepel, ook het start/stop systeem werkt. Mijn ervaring is zodra er ook maar een iets slechter wordende accu aanwezig is dat het start/stop gelijk al niet werkt. Bij deze Insignia werkt alles gewoon na behoren.

JBON 0

1 jaar

Je multi meter heeft een min max functie….Evt scopen…(als je die hebt…)
Kijk eens of componenten (van de codes) gemeenschappelijke 12v of massas hebben adhv stroomschemas. Misschien wijst iets naar een module…of relais

Ehombie 325
badge

1 jaar

Daarnaast het feit dat het snel history codes zijn…is ook een aanwijzing.
Je kunt er wel wat mee….maar het gaat tijd kosten…(en ik weet, klanten vinden dat niet leuk).

Gezien je aangeeft dat het met starten gebeurd. (Korte hevige vibraties)
Buigpunten van kabelbomen…
Denk ook maar aan kabelbreuken….

Ik zou obv deze info ook kritich zijn op de conectoren op accu/startmotor/dynamo en chassis/massa.

Ehombie 325
badge

1 jaar

Ik heb de stroomschema's opgevraagd. Mogelijk zit hier inderdaad een gemeenschappelijker deler in. connectoren op de accu zijn visueel gecontroleerd, zit vast en geen corrosie. Eerst op de stroomschema's wachten om vervolgens een plan van aanpak te maken waar te beginnen. Bedankt tot zover

JBON 0

1 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Insignia of stel zelf een nieuwe vraag.