Motormanagementlampje knippert af en toe en blijft ook af en toegewoon branden. uitlezen geeft een storing aan va"n " misfire cyl 4 en meerder misfires"
Loopt stationair ook op 3 cilinders. Wissen van de foutkode , proefrijden en probleem komt weer terug met dezelfde foutmelding. Hier zit zo'n bobinebrug op en die hebben we vervangen. Na de proefrit weer hetzelfde. Bougies gecontroleerd en de 4e was gitzwart. Nieuwe bougie erin gezet en nu na proefrijden geen storing. Klant belt enen dag later dat het motorstoringslampje weer knippert. Iemand een suggestie? Gaan hem maandag weer uitlezen, maar ik vermoed dat het dezelfde storing is.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Twee weken geleden zelfde storing gehad met een astra, bleek dat de ECU de boosdoener was. Kon hem testen dankzij dealer die nog een gebruikte ECU had liggen en hem dus tijdelijk wisselen. Let wel op, eerst vrijschakelen voor demonteren anders wordt hij onbruikbaar. Is alleen mogelijk met tech-2 vrijschakeling met dealercode zover ik weet.
Succes, Nico.
PS het was een X16XEL met siemens ECU, via gebruikte onderdelen lijn een andere ECU gevonden. (nieuw 800,00)
Compressie perfect?
Vervuiling?
Zoiets gezien was hangende uitlaatklep.(ging dan weer een tijdje goed)
Oiram
Update: na toevoegen van een benzine reiniging een dag goed geweest, toen een paar dagen niet goed en dat blijft zo wisselen. Komt over 2 weken weer langs voor verder onderzoek.
Nu weer terug. Loopt na proefrit op 3 cilinders met een lambda van 1.07 en een O2 van 6,5. HC is bijna niks en ook CO is bijna nul. Conclusie van ons dat er 1 injector niet meedoet. Foutkodes wissen , (was weer misfire), en ecen de stekker van de injector gehad en toen weer prima rondlopen met alle waardes van de 4--gastest in orde.
Weer een goede proefrit en nu geen problemen meer.
Na het loshalen vcan een injectorstekker weer 4-gastest gedaan met wederom een O2 waarde van 6.5 en lambda van 1.07
Toch een injector die vervuild is? Want Oiram een hangende klep zou een hoge HC waarde hebben lijkt mij. en computer stuk, dan zou je denk ik een andere fout moeten hebben? En dan zou hij ook niet weeer goed zijn na injektorstekker te hebben losgehad? Al kan dat natuurlijk wel, maar dan zullen we eerst het injektorsignaal moeten meten als hij weer op 3 cilinders loopt.
Je kan evt de injectoren omwisselen en kijken of het prob zich verplaatst.
Als het probleem na verwisselen op dezelfde cil. blijft , dan met scope injector signaal meten.
Ook kan de motor evt de injector zelf uitschakelen waneer hij misfire ondekt.(rekening mee houden!)
Zelf heb ik zoiets gezien bij een ECOTEC en toen bleef er een uitlaatklep(soms) hangen ,hoe de emissies
daar toen op reageren weet ik zo niet meer.
Wel weet ik nog dat de motor soms dagen goed liep en soms weer wel de 4e bougie vet sloeg.
Foutcodes had hij niet opgeslagen.(1996 model)
Oiram
als de motor nu weer goed loopt zou ik eerder aan de stekker van de injector denken of zoiets....en inderdaad injectors even wisselen van cilinder is vaak een goede manier om er achter te komen....
Gisteren nog 2x een goeie proefrit gemaakt zonder storingen. Klant komt eeind deze maand voor APK weer langs en dan horen we wel of het heeft geholpen. Wordt vervolgd.
Auto nu weer terug. Loopt al een week met een brandend motormanagement lampje en ook op 3 cilinders hoorden we. Vandaag getest en blijkt dat het signaal op de 3e injector ontbreekt. Na de stekker losgehaald te hebben tijdens stationair draaien bleef ook het signaal weg. Na de motor te hebben stil gezet was alles weer 100%. Dus de injector zal wel goed zijn, maar het signaal valt weg.
Kunnen we nu de conclusie van een defecte ECU trekken of is het zo dat wat Oiram heeft meegemaakt (dat de ECU een injector stillegt) ook nog een mogelijkheid is. Vandaag diverse keren gereden en zo nu en dan weer op 3 cilinders lopen. Maar nu wel telkens de 3e die geen signaal heeft.
ik zou toch de injector eens wisselen...als de injector zijn werk niet correct doet heb je inderdaad kans dat de injector wordt uitgeschakeld....
dit kun je uitsluiten door ze even te wisselen...
Kijk, dat is wat ik wilde weten, nl. of de injector door de ECU kan worden uitgeschakeld. We hadden vanmiddag de bougies vervangen en nadien een goede proefrit gemaakt zonder dat het probleem zich heeft voorgedaan. De injector wisselen kunnen we pas weer proberen als hij het probleem weer heeft.
Maar de vorige keer was het de 4e cilinder die het probleem gaf, dus het is pas op te lossen, als hij maar telkens het probleem heeft en niet na een bepaalde aktie weer even een tijdje goed is.
Klant heeft hem weer mee en houd ons op de hoogte en jullie dus ook. Hopelijk is een slechte bougie de oorzaak, want ik kan me herinneren dat we die van de 4e de vorige keer al gewisseld hadden en de foutmelding komt nu op cilinder 2. (ik dacht 3, maar dat is vanaf de andere zijde gerekend)
Het blijkt dat met het verwisselen van de injector het probleem niet verplaatst. De zelfde cilinder blijft het probleem. Met dank aan Opeltje, want die heeft bij de auto ook gehad en die heeft geconstateerd dat er sprake moet zijn van een hangende klep. Dit schijnt inderdaad zoals Oiram ook aangeeft vaker te gebeuren. We hebben de auto laten lopen op een OilSystemCleaner en nadien er een 5w-30 olie in gedaan. Daarna de auto stationair Airwaycleanvloeistof van Abcon meelaten aanzuigen. Na de proefrit was het probleem weg en de auto liep veel pittiger. De klant heft de auto weer meegenomen en die belde van het weekend dat hij veel beter liep als ooit tevoren en ook dat de foutmelding en het schokken weg was. Dus toch een klep die wat bleef hangen. Hopelijk is de reiniging afdoende geweest en hoeft er verder niets meer gedemonteerd te worden. De tijd zal het leren.
Bedankt in iedergeval voor het meehelpen denken jongens.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar