beste forumleden
hier nog een van de laatste probleemtjes van de omega
hij rijdt weer als een trein, en dat is mede dank zij dit forum
wil eens kijken of we hier uit komen:
mm lampje gaat branden als ik flink gas geeft.
trek hem door tot 100/120 km
als ik dan gas los laat en de snelheid 20 km laat zakken, en dan weer langzaam gas bij geeft, gaat het lampje uit
als ik dan rustig doorrij blijft het uit
heb geen vermogensverlies, en de auto reageert verder goed bij accelereren
gr rené
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Rene
Waarschijnlijk is er toch iets aan de hand,wellicht een kleinigheid,daarvoor zou je hem eens kunnen laten uitlezen,dan zul je snel achter het probleem komen.Het lampje brand tenslotte niet voor niks..
Gr Stefan
Stefan
Is ook wat ik zelf dacht.
maar er schiet je niks te binnen, waarvan je zegt kijk daar eens naar?
gr René
15 jaar
ziet uit als een lamda sonde
maar die heb ik nog liggen van je
mvg willem
15 jaar
wilem
leuk om een goede hulp weer te zien!!!
keertje een afspraakje maken om te wisselen?
gr rené
15 jaar
Rene
Je kunt hem ook even uitlezen met de 'paperclip' methode als ik me niet vergis,tel dan het aantal keren dat het motorstoringslampje knippert en post dat even..
Gr Stefan
15 jaar
Stefan
Ik ben niet bekend met de paperclip methode
kun je uitleggen hoe dat gaat?
gr René
15 jaar
3 liter V6 ?????
Je hebt als het goed is een OBD ( Blauwe) stekker Ergens onder het stuur/bij de pedalen zitten. Kijk eerst eens of in pen 6 van deze stekker een contact zit.
Groeten Marcel
Marcel
Het is een 2,5
Zal er eens onder duiken zo
gr René
15 jaar
Zit je klem tussen de pedalen ofzo ????????
Groeten Marcel
[quote=hellbat]Zit je klem tussen de pedalen ofzo ????????
Groeten Marcel[/quote]
hahah...
15 jaar
je weet het effe bellen
maar je weet het alleen doorde week uitlezen
groet willem
15 jaar
sorry mannen
moest plotsklap weg en had geen tijd meer om te kijken
ga er straks naar kijken
gr rene
15 jaar
heb alles open gemaakt
zie een hoop relais en draden
ik heb een foto gemaakt
die ik zal proberen te posten
gr René
15 jaar
[quote=rene9506]heb alles open gemaakt
zie een hoop relais en draden
ik heb een foto gemaakt
die ik zal proberen te posten
gr René[/quote]
[url=http://img39.imageshack.us/i/03082009095...][img]http://img39.imageshack.us/img39/6025/03...[/img][/url]
15 jaar
Marcel, Stefan
hoop dat ik het goede hier heb
Willem
Zal jouw optie niet vergeten!
gr René
15 jaar
nee, helaas, het is een beetje trapeziumvormige stekker, met 2 penrijen, als ik me niet vergis blauw van kleur.
Groeten Marcel
zit ik wel in de buurt?
kon zo gauw niets anders zien
gr rené
15 jaar
Nu ik hem zo in Close-up zie, zou het hem best wel eens kunnen zijn.
Zo te zien zit er een contact in pen 6 ( van linksonder beginnen te tellen naar boven) Leg deze pen met een draad aan massa, en kijk of je motormanagementlampje gaat knipperen, als je hem dan op contact zet.
Groeten Marcel
Vervolgens moet je dan de knippercodes kunnen lezen. Dit zijn ALTIJD codes bestaande uit twee getallen 12 is bijvoorbeeld "BEGIN, of EINDE knippercode's" Elke code herhaalt zich als het goed is 3 keer.
Schrijf die code's hier dan maar eens op, dat ik ze kan terugzoeken in de tabel.
Groeten Marcel
bedankt Marcel
zie nog wel dat de foto op zijn kop staat
de zekeringen zitten links!!!!
als ik het dan goed heb, moet ik de pennenrij met de meeste pennen hebben en daar dan de laatste van.
op deze foto links!
gr René
15 jaar
Nee, je moet de lege vakje ook meetellen, dus 1 en 2 zijn leeg, 3 en 4 etc zitten de pennen.
Groeten Marcel
kan er wat gebeuren mocht ik per ongeluk de verkeerde pen nemen,
nogmaals, de foto is ondersteboven geplaatst per ongeluk
gr René
15 jaar
[url=http://img33.imageshack.us/i/49542866.pn...][img]http://img33.imageshack.us/img33/4250/49...[/img][/url]
Gr Stefan
15 jaar
Normaal niet, enkel een kapotte zekering zou in een uiterst geval mogelijk zijn.
Groeten Marcel
Juist ja, DIE pen, ik kan die verrotte plaatjes er hier nog steeds niet opzetten
[quote=hellbat]Juist ja, DIE pen, ik kan die verrotte plaatjes er hier nog steeds niet opzetten[/quote]
Heb ook vaker problemen met het uploaden,maar waarschijnlijk ligt het aan onze comp..helaas is die niet uit te lezen ;-)
15 jaar
Dat is het probleem niet, ik kan geen afdruk maken uit dat programma, anders dan een XLS formaat, en dat kunnen de meeste mensen niet zien
Groeten Marcel
Deze ecu gaat 4-cijferige P-codes afgeven. De 0 wordt voorgesteld door 10 keer te knipperen. Blijven tellen dus.
heren bedankt voor de duidelijke tekening
was een fluitje van een cent zo
heb de check 2 x gedaan,(was de eerste keer de tel kwijt)
ben nog niet 100% zeker.
maar hoop dat je er wat mee kunt
voor mij is het abacadrabra
1-3 1-3 -7-8-9-8-9-1-9-1-8-1-9-1-2-1-2-1-2-1-3-1-3
1-3-1-3-7-9-8-8-8-8-1-8-1-8-1-9-1-2-1-2-1-2-1-3-1-3
1-3-1-9-7-8-8-8-9-1-9-1-9-1-9-1-2-1-2-1-2-1-3-1-3
gr René
15 jaar
tellen en schrijven is en kunst
vertrouwde het toch niet echt
dus heb het nog een keer gedaan met het vrouwtje
ik tellen zij schrijven
zie nu wat logica
1-2-1-2-1-2-1-3-1-3-1-3-8-9-7-9-8-9-1-8-1-9-1-9
1-2-1-2-1-2-1-3-1-3-1-3-8-9-7-9-8-9-1-8-1-9-1-9
1-2-1-2-1-2-1-3-1-3-1-3-8-9-7-9-8-9-1-8-1-9-1-9
gr René
15 jaar
Hmmmmm.
Elke code zou 3x aangegeven moeten worden. Indien dit het geval is, zou de logische redenering zijn, dat je je alsnog een paar keer verteld hebt, maar dat er de volgende storingscodes zijn opgeslagen:
12 - Begin/Einde knippercodes ( geen storing, maar geeft het begin of einde van de reeks aan)
13 - Verwarmde lambdasonde/ Lambdasonde onderbreking.
(89 - Staat niet in de tabel)
79 - Signaalspanning laag, aandrijfslipregeling ( ASR)
(18 - Motorregelmodule, klopsensorregeling.)
19 - Motortoerentalsensor onjuist signaal. ( Krukassensor)
Wat je het beste kunt doen, is de accu even losgooien, om de foutcode's te wissen ( let op een eventueel alarm/radiocode etc.) Daarna controleren of alle foutcode's gewist zijn..
Indien zo, gaan rijden tot het lampje gaat branden, en meteen de foutcode weer uitlezen. Dan weet je zeker dat je de juiste te pakken hebt.
Groeten Marcel
bedankt Marcel
een heel verhaal, met een hoop mogelijkheden
er is in januarie wel een 2e hands cat ondergekomen met lambda
zitten er belangrijke storingen in, die snel aandacht nodig hebben?
ga mijn best doen,
15 jaar
Indien 19 waar zou zijn, zou je vermoedelijk ook startproblemen hebben, dus daar ga ik even niet vanuit, omdat jouw probleem onder het rijden ontstaat.
18, indien deze waar zou zijn, kan het verschillende oorzaken hebben, vanaf een defecte klop/pingelsensor totaan slecht afgestelde kleppen of een verrotte klepstotor, maar dan zou je dit ook moeten horen. Indien de klopsensor zelf kapot is, gaat hij in noodloop, en regelt VER voor de pingelgrens af, waardoor motorschade eigenlijk niet mogelijk is.
79 Indien dit waar is, zou ik even verder moeten zoeken. Voorwaarde voor deze foutcose is wel dat de auto voorzien moet zijn van ASR. Zoja, heb je alleen van een uitvallende tractieregeling ( dus doorslippen van de wielen bij fel optrekken).
13. Milieu-eis. KAN gepaard gaan met een slecht lopende motor, maar hoeft niet altijd. Een defecte lambda lijdt ZELDEN tot motorschade, WEL overmatig verbruik van benzine.
Al met al niet echt dringende zaken.
Zoals gezegd, reset de computer even zodat alle foutcode's eruitzijn. Indien het lampje dan gaat branden, heb je de enige juiste te pakken.
Groeten Marcel
bedankt voor de moeite Marcel
kan zo snel niet iets zien in het lijstje waar ik last van heb
met uitzondering van het benzineverbruik mischien, is momenteel 1 op 8 gem.
kom er op terug
gr rene
15 jaar
Dit is een Tech2 stekker, deze geeft 100% 4 cijferige codes.
en dan zal je dus zo moeten kijken:
voorbeeld code 3456:
3x knipperen
korte pauze
4x knipperen
korte pauze
5x knipperen
korte pauze
6x knipperen
lange pauze
dit is dan dus 3456 (code p3456 officieel)
dit word 3x getoond
dan komt een volgende code, bijvoorbeeld 1600:
1x knipperen
korte pauze
6x knipperen
korte pauze
10x knipperen
korte pauze
10x knipperen
lange pauze
deze word eveneens 3x getoond
Willem
beste forum
ik heb de accu er 24 uur af gehad
toen een stuk gereden tot de mm weer ging branden
toen uitgelezen zoals de uitleg voorgaande
en dit zijn de knippersignalen
1-2-1-2-1-2-1-3-1-3-1-3-8-9-8-9-8-9-1-9-1-9-1-9
1-2-1-2-1-2-1-3-1-3-1-3-8-9-8-9-8-9-1-9-1-9-1-9
hoop dat dit wat opleverd
gr rené
15 jaar
13, lambdasonde dus
89, even verder zoeken naar een andere tabel
19, je leest met stilstaande motor uit natuurlijk, dus zal deze komen door het missende krukassignaal.
Groeten Marcel
dank je marcel.
kun je uit deze code ook halen welke lambda?
begin al wel een vermoeden te krijgen nu.
gr rené
15 jaar
Rene
Volgens mij heb je maar 1 lambda,
Zie voor 13 :
[url=http://img18.imageshack.us/i/45137033.pn...][img]http://img18.imageshack.us/img18/6225/45...[/img][/url]
Zie 89 in de lijst :
12 Initiation of diagnosis. n/a
13 Oxygen sensor No change in voltage/open circuit.
14 Coolant Temperature Sensor (CTS) Low voltage
15 Coolant Temperature Sensor (CTS) High voltage
16 Knock sensor 1 No change in voltage
17 Knock sensor 2 No change in voltage
18 Knock control unit No signal, Engine Control Unit (ECU) fault
19 RPM signal (crankshaft sensor) Incorrect signal
21 Throttle position sensor High voltage
22 Throttle position sensor Low voltage
23 Knock sensor module n/a
24 Vehicle speed sensor (VSS) No signal
25 Injector valve 1 High voltage
26 Injector valve 2 High voltage
27 Injector valve 3 High voltage
28 Injector valve 4 High voltage
28 Fuel pump relay Low voltage
29 Injector valve 5 High voltage
31 Engine RPM signal (crankshaft sensor) No signal
32 Injector valve 6 High voltage
32 Fuel pump relay High voltage
33 Inlet manifold pressure sensor Voltage too high
34 Exhaust Gas Re-circulation (EGR) valve Voltage too high
34 Manifold Absolute Pressure (MAP) sensor Low voltage
35 Idle Speed Control Valve (ISCV) Poor or no idle speed control
36 Incorrect RON/Octane setting Damaged RON plug or bad connection.
37 Engine self-diagnosis (fault code light) Low voltage
38 Oxygen sensor Voltage low (1990 model year on)
39 Oxygen sensor Voltage high (1990 model year on)
41 Vehicle speed sensor (VSS) Low voltage
41 1 gear ident switch (C20LET systems) Low voltage
41 EST Line coil cylinder 2&3 (M2.8/XEV systems) High voltage
42 Vehicle speed sensor (VSS) High voltage
42 1 gear ident switch (C20LET systems) High voltage
42 EST Line coil cylinder 2&3 (M2.8 / XEV systems) High voltage
43 Linear EGR system (XEV systems) Faulty
44 Oxygen sensor Air/fuel mixture too lean (weak)
45 Oxygen sensor Air/fuel mixture too rich
46 Air pump relay High voltage
47 Air pump relay Low voltage
47 Linear EGR Position (XEV systems) Faulty
48 Battery voltage Low voltage
49 Battery voltage High voltage
51 ECU Programmable memory PROM error, hardware failure
52 Engine check light; final stage (fault code light) High voltage
53 Fuel pump relay Low voltage
54 Fuel pump relay High voltage
55 Engine Control Unit (ECU) fault Renew Engine Control Unit (ECU)
56 Idle Speed Control Valve (ISCV) Short to earth
57 Idle Speed Control Valve (ISCV) Interruption
59 Inlet manifold valve 1 Low voltage
61 Fuel Tank Vent Valve (FTVV) Low voltage
62 Fuel Tank Vent Valve (FTVV) High voltage
63 Inlet manifold valve 1 High voltage
63 EST Line coil cylinder 2&3 (M2.8 / XEV systems) Low voltage
64 EST Line coil cylinder 1&4 (M2.8 / XEV systems) Low voltage
65 Carbon Monoxide (CO) potentiometer Low voltage
66 Carbon Monoxide (CO) potentiometer High voltage
67 Throttle valve switch - idle position switch Low voltage - switch not opening
68 Throttle Switch (TS) - idle contact Idle switch not opening
69 Air Temperature Sensor (ATS) Low voltage
71 Air Temperature Sensor (ATS) High voltage
72 Throttle Switch (TS) - full load contact High voltage - Full load switch not running
73 Air Flow Sensor (AFS) Low voltage
74 Air Flow Sensor (AFS) High voltage
75 Transmission switch - torque control Low voltage
76 Automatic Transmission (AT) torque control Engaged long, ignition retard long
79 Traction control unit Incorrect ignition/injector cut-off
81 Injector valve 1 Low voltage
82 Injector valve 2 Low voltage
83 Injector valve 3 Low voltage
84 Injector valve 4 Low voltage
85 Injector valve 5 Low voltage
86 Injector valve 6 Low voltage
87 Air Conditioning (AC) cut off relay Low voltage
88 Air Conditioning (AC) cut off relay High voltage
89 Oxygen sensor heater Low voltage
91 Oxygen sensor heater High voltage
92 Camshaft sensor failure (XEV systems) Faulty
93 Hall Effect Switch (HES) Low voltage
94 Hall Effect Switch (HES) High voltage
95 Hot start valve Low voltage
96 Hot start valve High voltage
97 Traction control unit - ignition/injection cut off Incorrect signal - high voltage
98 Oxygen sensor Open circuit, wiring break
99 Code unknown n/a
113 Turbo boost control Boost presure high, out of range
114 Idle boost valve Above upper limit
115 Full boost pressure Below lower limit
116 Boost pressure Above upper limit
117 Wastegate valve Low voltage
118 Wastegate valve High voltage
121 Oxygen sensor 2 Lean exhaust, weak mixture
122 Oxygen sensor 2 Rich mixture/exhaust
123 Inlet manifold valve 1 Blocked
124 Inlet manifold valve 2 Blocked
132 Exhaust Gas Re-circulation (EGR) valve Incorrect signal
133 Exhaust Gas Re-circulation (EGR) valve 2 High voltage
134 Exhaust Gas Re-circulation (EGR) valve 2 Low voltage
135 'Check engine' lamp (fault code lamp) Low voltage
136 Engine Control Unit (ECU) n/a
137 Engine Control Unit (ECU) box High temperature
141 Secondary air pump Not enough air
142 Secondary air pump Air without pump
143 Immobiliser function in ECU No or incorrect signal
144 No immobiliser signal recived Faulty unit or break in wiring
145 Incorrect immobiliser signal received Faulty unit or break in wiring
Succes
Gr Stefan
15 jaar
Ik heb net in Tis-2000 gekeken en daar heeft de M2.8.1 voor de X25XE in een Omega-B toch een iets andere foutcodelijst.
13 - O2 sensor 1 open circuit
89 - O2 sensor 2 open circuit
19 - Incorrect RPM signaal
19 wordt niet gegeven als de motor uit staat en nog niet is gestart, dat is 31.
19 geeft aan dat er af en toe iets mis is met toerental signaal, b.v. een missende tand, stoorsignaal etc.
13 en 89 geven aan dat beide O2 sensoren niet werken en mogelijk los liggen.
Stefan, ik weet niet waar jij jouw lijst gevonden hebt, maar die is van een 6-cylinder met turbo.
hey mannen, ik snap dat het toch niet zo makkelijk is allemaal
ik heb nog een lambda sonde van de oude cat liggen
zal die vervangen, en kijken of dat wat uitmaakt, hou jullie op de hoogte
en geen ruzie maken ;-)
gr rené
15 jaar
ik heb 2 uitlaten met evenzoveel lambda's
ik ga ze een voor een wisselen met de lambda die ik nog heb
dit zal wel een weekje duren bij elkaar, of de eerste moet meteen raak zijn
gr rené
15 jaar
Oldford
Hoe kom jij bij een 6 cilinder Turbo ?
Als ik het engelse forum mag geloven is deze toch van en X25XE,met de nadruk op MAG GELOVEN!
Had zelf ook 89 niet in de lijst staan,vandaar ik de complete lijst hier gevonden en geplaatst heb.
Gr Stefan
15 jaar
Stefan, Omdat ik in de lijst gekeken heb die je gaf, zie onder:
115 Full boost pressure Below lower limit
116 Boost pressure Above upper limit
117 Wastegate valve Low voltage
118 Wastegate valve High voltage
Dat zijn echt codes van een turbo motor en die heeft Opel niet, tenminste niet in die tijd en niet met een M2.8.1.
Rene, je hebt foutcodes op BEIDE sensoren, dus met 1 wisselen ben je er nog niet. Je moet ze allebei proberen.
ok mannen bedankt voor de moeite
het is wel duidelijk dat ik het in de lambda's moet zoeken dus?
ga zo snel mogelijk aan de slag
gr rené
15 jaar
Onder andere in de lambdasondes. Er is ook nog een probleem met de toerentalsensor.
zal daar ook naar kijken
mischien vervuild?
heb er wel een paar dagen voor nodig, kan alleen in het weekend en een beetje 's avonds
hou jullie op de hoogte
gr rené
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar