Beste techneuten,
Zoals eerder vermeld ([url=http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...]klik[/url]) wat issues bij mijn nieuwe aankoop.
Dit keer een losse stekker ([url=http://www.imagebam.com/image/6e00e14355...]foto[/url]), waarvan ik niet weet waarovoor 'ie dient. Wat ik wel weet is dat zodra ik 'm aansluit ([url=http://www.imagebam.com/image/d5293b4355...]foto[/url]), de toch al te hoge LPG-stationair (2200 rpm) nog hoger wordt naar 4000 rpm! Het zal ongetwijfeld een sensor zijn, maar ik weet niet welke. Haynes biedt hierin geen uitkomst.
Wie kan mij hierover iets vertellen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
dat is je stappenmotor
Hallo Robby,
Bedankt voor je opmerking.
Nu ik dat weet, zie ik dat dat hetzelfde is als de LFR. Op de [url=http://members.home.nl/opeltje/]site van opeltje[/url] had ik al eerder het één en ander gelezen over het reinigen van de LFR en het smoorklephuis. Dat zal ik maar eens eerst gaan doen; misschien dat dat al een aantal uitdagingen oplost.
Kan iemand me trouwens vertellen hoe ik er achter kom welk merk en type LPG-installatie in deze auto zit?
En wie kan mij vertellen waar [url=http://www.imagebam.com/image/a654a54356...]deze losgerukte draad[/url] voor dient. Hij zit één zijde met [url=http://www.imagebam.com/image/f0c7aa4356...]een stekker[/url] vast, maar waar het moet eindigen is mij een raadsel.
[url=http://www.imagebam.com/image/806b6e4356...][img]http://thumbnails10.imagebam.com/4357/80...[/img][/url]
15 jaar
Beste mensen,
Vandaag bij de garage de auto laten uitlezen. Daarbij af te lezen dat er problemen met de stappenmotor is (logisch, zie boven) en dat een of één van de knock-sensor(s) geen gegevens gaf, dus defect is.
Omdat mijn garagehouder vindt dat gas alleen om op te koken is, kon hij niet uitsluiten dat de perikelen die ik met deze auto ondervind te wijten zijn aan de LPG-installatie. Kan iemand een link leggen tussen [url=http://www.imagebam.com/image/806b6e4356...]het losliggende snoer met de onbekende functie[/url] en bijvoorbeeld de knocksensor of stappenmotor?
15 jaar
Zag ik het nu goed,had je de klop sensor in je hand ? en lag deze gewoon los ?
Ook al zou deze los liggen/kapot zijn,zou hij op zijn minst nog goed stationair moeten blijven lopen,wel een verminderd vermogen kun je dan ondervinden.
15 jaar
Controleer het systeem ook eens op vacuum lekkage e.d.
De klopsensor zit trouwens hier :
[url=http://img198.imageshack.us/i/18195385.p...][img]http://img198.imageshack.us/img198/1196/...[/img][/url]
Gr Stefan
15 jaar
[quote=stefan84]Zag ik het nu goed,had je de klop sensor in je hand ? en lag deze gewoon los ?
Ook al zou deze los liggen/kapot zijn,zou hij op zijn minst nog goed stationair moeten blijven lopen,wel een verminderd vermogen kun je dan ondervinden.[/quote]
Bedankt voor je antwoord, Stefan,
Ik hoop dat je het goed ziet, want dan weet ik waar ik het moet zoeken. Dat de klopsensor aan de zijkant van het blok zit, [url=http://www.imagebam.com/image/2e546c4374...]wist ik wel[/url], maar dat de draad daarvan kon zijn wist ik niet. Het zou wel verklaren waarom het ECM een defect klopsensor detecteerd. Ik heb zelf er nog niet naar gezocht, maar weet iemand of ik daar van bovenuit bij kan? Of moet de auto op de brug?
En verminderd vermogen ondervind ik zeker, maar dat wou ik alsnog wijten aan de gebrekkige inlaat (vuil), samen met wat foute bougies. Kan het ontbreken van de klopsensor tot [u]flink[/u] vermogenverlies leiden? Als ik het zo inschat zo'n 20 á 30 procent?
15 jaar
vreemde zaak .........brandt het motorlampje niet onder het rijden? het vermogenverlies is te verklaren omdat de auto nu in noodloop loopt...wat de lpg set betreft wat voor merk staat er op de verdamper?
Hoi Opeltje, bedankt voor de reactie.
Nee, het motormanagement lampje brandt alleen als hij op benzine start, maar dat schijnt normaal te zijn. Na enkele tellen schakelt 'ie over op LPG en dan gaat het lampje uit. Ik kan redelijk normaal rijden, met volgens mij verminderd vermogen. Zou je dat met een noodloop ook kunnen dan? Bij het uitlezen is niets naar boven gekomen wat daar op zou kunnen wijzen.
Merk LPG-installatie kan ik je nu niet vertellen (nogal donker buiten), maar ik begrijp dat ik dat op de verdamper kan aflezen. Waar zit deze en hoe kan ik 'm herkennen?
15 jaar
inderdaad klopt het dat het lampje uitgaat tijdens het rijden op lpg. dat was ik even vergeten.......
waarschijnlijk zit de verdamper naast de accu......je mag ook even een foto maken van de lpg schakelaar......dan weet ik genoeg.
Goedemorgen Opeltje,
Ik loop zometeen ff naar de auto om wat foto's te maken. Eerder had ik al een foto van [url=http://www.imagebam.com/image/2b72644384...]de LPG-tank in de kofferbak[/url] gemaakt. Misschien zie je daar al een merk of type aan.
[b]Edit: 01-08-2009[/b]
Ik 'm [url=http://www.imagebam.com/image/e109b44385...]gevonden[/url]. Niet naast de accu maar onder de luchtfilter. Verder viel me ineens op dat het ook een stuk [url=http://www.imagebam.com/image/ea90004385...]simpeler[/url] had gekund. Maar goed, het is duidelijk.
Daarnaast viel me ineens een [url=http://www.imagebam.com/image/10034f4385...]andere losse stekker[/url] op. Misschien wel voor een optie die ik in mijn auto niet heb, maar wellicht toch interessant. Stekkertje is behoorlijk vuil en het ziet ernaar uit dat 'ie in ieder geval voor een tijdje niet aangesloten is geweest.
Kan iemand me vertellen of ik de klopsensor van bovenuit kan demonteren? Volgens Haynes moet 't van onderaf, maar ik heb geen brug in de tuin staan en bokken om de auto op te zetten heb ik nog niet aangeschaft.
[b]Edit: 02-08-2009[/b]
Ik lees zojuist in [url=http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...]dit topic[/url] dat het aannemelijk is dat de klopsensor los kan trillen en dat het ontbreken van deze sensor een noodloop kan veroorzaken. Ik ben echter benieuwd of de auto in noodloop dan 'normaal' gebruikt kan worden, echter met verminderd vermogen. Kan iemand me vertellen wat er met deze motor (X20XEV) gebeurt als 'ie in noodloop geraakt?
15 jaar
Deze losse ANDERE losse stekker is voor een extra optie, namelijk fabrieks alarm.
en wel voor de motorkapschakelaar.
Willem
Willem, bedankt voor de bijdrage.
Kan jij trouwens als professional mij vertellen of ik van bovenaf bij de klopsensor kan?
Thanks, Til
15 jaar
nee deze zit onder het inlaat op het onderblok.
is werkelijk een sensor die niet meer is als een sensor met een boutje op het onderblok en een draadje eraan.
Willem
Willem, nogmaals dank. Ik ga 'm van 't weekend op de bokken zetten en even goed kijken.
15 jaar
Noodloop kan getriggerd worden via verschillende factoren, en afhankelijk van de oorzaak zal ook het motormanagement reageren. Bij een missende of niet reagerende klopsensor, zal de noodloop bestaan uit een vast ontstekingspunt, wat VER voor de pingelgrens ligt. Hierdoor zul je inderdaad wat vermogensverlies merken, omdat de ontsteking niet meer zal variéren. Zeker bij optrekken, waarbij hij normaal gesproken zou gaan vervroegen zal je dit merken.
Groeten Marcel
Foto van de klop sensor.
Dit is er wel een van een V6.
[img]http://i221.photobucket.com/albums/dd274...[/img]
Gr Jack
15 jaar
Marcel en Jack, ook bedankt voor de bijdrage.
@Marcel: ik ervaar zeker gebrek aan vermogen bij het optrekken, maar bij 'gewoon' snelweggebruik rijdt 'ie met gemak 120 á 130 km/u. Het verbuik in de stad is wel aan de hoge kant, maar dat kan ook aan de instelling van de gasfabriek liggen (40 liter op 240 km)
@Jack: thanks voor de foto. Ik heb echter begrepen dat 'ie bij de X20XEV op een andere plek zit, maar ik heb wel een idee waar ik moet zoeken.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar