Motorstoringslampje brandt. Kode P0170 en daarbij geeft ie ook nog P1130. Aanduiding van een te arm mengsel en lambda Sensor 1 te laag signaal/ geen aktiviteit.
Ik lees hier dat met de kode P0170 er vaak een oplossing gevonden wordt door het vervangen van de Luchtmassameter. Maar de verklaring daarvan is mij niet echt duidelijk.
Bij deze auto werkt bij het live data uitlezen een perfect reagerende voorste lambdasensor. De achterste reageert heel erg traag van Arm en een paar minuten later Rijk. Hoewel het me niet goed voorkomt, kan het normaal zijn dat deze achterste sensor traag verandert?
Geef ik met stilstaande auto gas, dan zie ik hetzelfde beeld: de voorste lambdasensor reageert nog steeds perfect en de achterste ook op dezelfde vertraagde manier.
Maar....tijdens rijden gaat zowel de voorste als de achterste lambdasensor vrij snel naar een waarde van 0,59 en blijft daar op hangen en er staat de vermelding Arm. Zo gauw ik het gas loslaat gaat de voorste weer reageren zoals ook met een stilstaande auto. Vind ik vreemd en misschien heeft iemand van jullie daar een verklaring voor?
Het signaal van de Luchtmassameter reageert met het gasgeven, alleen heb ik geen referentie wat de waarde moet zijn. Hij varieert van 0,3 V met gas los tot 3.7 Volt met voluit optrekken.
Iemand misschien nog een tip?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Siem ,goede morgen de eerste lambda-sonde reageert op het aangevoerde mengsel wisselend van arm naar iets rijk en weer terug. Als de kat zijn werk goed doet is alle zuurstof gebruikt om de HC en CO te verbranden .Er blijft dus niets over en die waarde blijft constant. De tweede sensor meet geen O2 dus geeft spanning van bv 0,97 volt. Ga je nu zwaar acc. dan zie je wel verandering van de waardes. Rijdt je een constante snelheid en door een defecte kat .stijgt de O2 waardena de kat.dan zakt ook het voltage van de tweede lambdasonde en ECU meldt dan . Werking van katalisator onvoldoende. Groeten .
Luchtmassameter wordt vaak vervangen omdat deze in de loop der tijd steeds minder gaat aangeven.
Foutcode P0170 krijg je pas als de ecu het mengsel 25% bijregelt, dus dat is een flinke afwijking.
Achterste sonde moet traag reageren en tijdens rijden konstant zijn boven de 0,6 volt. Opel-testapparatuur zegt dan altijd arm - dus dat zegt niets.
Als de achterste sonde net zo pendelt als de voorste dan is de kat overleden.
Op dit moment is conclusies trekken uit de achterste sonde moeilijk tot onmogelijk omdat het mengsel voor de kat niet goed is.
Tijdens rijden mag de voorste sonde niet op 0,59V blijven hangen. Deze moet blijven pendelen.
Om de een of andere reden wordt dus de lambda-regeling gestopt. Dit zal ook wel de oorzaak van P1130 zijn - geen aktiviteit.
Kun je EOBD live data uitlezen? Dan zijn de pids Fuel System en Long Term Fuel Trim interessant.
Fuel system geeft aan of de lambda-regeling werkt of niet. Long Term Fuel trim is het zelflerende gedeelte - dat zal wel naar 25% gaan.
Groffe luchtmassameter test: Uitlezen met EOBD en vol acceleren tot aan de toerenbegrenzer.
Minimale maximum waarde is vermogen van de motor in kilowatt * 1,1 gram/seconde luchtmassa.
Z18XE is dacht ik 125pk = 91kw. Dan moet je minimaal 101 g/s luchtmassa krijgen.
N.B.: Als er valse lucht is of een verstopte uitlaat of een openstaande EGR krijg je ook te lage waardes!
hier enkele gegevens
Motor draait stationair, op bedrijfstemperatuur
Alle verbruikers uitgeschakeld
Gaspedaal niet ingetrapt
9 ... 20 kg/h
0,5 ... 1,2 V
Siem met welk apparaat lees je de gegevens. Bosch misschien?
Uitgelezen met Snap-On. Maar nog niet via OBD zoals old ford aangaf.
Zover in mijn geheugen moet de gemeten waarde volgas tot 4,5 volt komen op de LHM. De KTS 560 gaf bij benz. moteren de waarde af in kg /h. Heeft de motor ook niet inhoud neigingen. Die eerste sonde geeft duidelijk een te arm mengsel aan . Heb je de gelegenheid om van een klant de lucht h. meter te gebruiken .
Wat Oldford al zei bekijk de Fueltrim waardes eens Siem, krijg je een idee wat de ECU aan het bijregelen is.
Die P0170/P1130 kunnen anders door nogal wat defecten veroorzaakt worden.
Al eens een viergastest gegeven?
Wat ik ook altijd aan de klant vraag: zo in een keer of al eens wat eerder iets opgevallen?
Als ik het verhaal zo lees loopt hij te arm in de hogere toerentallen?
Brandstofdruk/filter/LMM
Al eens op AMT gekeken?: P0170 en Z18XE toch erg vaak LMM
Oiram
Probleem wat ik hier vaker zie op de site is dat er een luchtmassameter wordt vervangen of even wordt geprobeerd en als het probleem is opgelost er niet meer wordt gemeten. Is natuurlijk heel goed verklaarbaar, zeker als je die LMM in het magazijn hebt liggen.
Maar ja, dat hebben wij niet, dus voor deze te vervangen wil ik altijd weten of dat is te verklaren met meetgegevens.
Wel nu, ik heb gereden met de OBD aansluiting en de Lange termijn brandstofcorrectie is 15,6 % en na een rit van 10 km bleef deze daarop staan. De Brandstofregeling systeem 1 was eerst sprake van een gesloten kring en daar kwam op een gegeven moment te staan dat deze was kortgesloten en dat bleef hij aangeven.
De berekening die jij aangaf old ford voor het grove testen van de LMM was bij mij maximaal 60 gr/s en bij lange na geen 100 zoals hij zou moeten zijn bij eens goed op-en doortrekken.
Wat mij bij de OBD meting wel opviel ten opzichte van de gewone uitleesmethode dat bij de OBD meting de lambdasensor veel minder aktief was. Kan natuurlijk te maken hebben met een tragere meetmethode, maar toch. Verder ging de spanning van beide lambdasensoren helemaal naar 0 bij het gasloslaten als ik met stilstaande motor even flink gas had gegeven.
Ik vermoed toch de LMM gezien de test en dat kan verklaren dat er andere metingen worden verstoord, maar dat wordt na het weekend verder onderzocht.
PS het storingslampje is nadat we hem vanmorgen hadden gewist nog niet weer gaan branden, dus als die wel weer oplicht, ga ik hem nog eens uitlezen en wellicht een andere LMM plaatsen, mede gezien de antwoorden op de site mbt deze foutkode.
@Oiram, een brandstofdruk heb ik niet gemeten en ook het filter niet vervangen. Lijkt me dan toch minder vermogen of trekkracht bij een bepaald toerental en daar is helemaal niets van te merken.
@Punt, even lenen valt niet mee en de berekening van de Bosch-kast moet je dus omrekenen, maar bij mij kwam hij niet veel verder vanmorgen dan goed 3 Volt, lijkt dus ook een aanwijzing.
Siem
Die 3.7 volt met voluit optrekken is te weinig,heb hetzelfde meegemaakt met een agila die op de rollenbank 3.65 volt gaf voluit,gaf foutcode p 0170 omdat zoals oldford zei de lange termijn adaptie naar 25 gaat.
Nieuwe lmm gemonteerd,die gaf 4,2 volt voluit.
Storing nooit meer teruggekomen.
Moet goed komen met al deze aanwijzingen. Laat het volgende week weten als ik de auto weer terug krijg.
Wat ik altijd doe bij dit soort metingen is zo veel mogelijk parameters uitzetten, of andersom zo weinig mogelijk selecteren of aanzetten.
Anders werkt de traagheid van de seriele diagnose tegen je.
60 g/s is veel te weinig. Dat is voor een 55kw (75pk) motor net aan genoeg.
Wel zeker weten dat er nergens valse lucht is, anders vervang je een goed werkende lmm.
Die 101 g/s krijg je bij het toerental dat de motor maximaal vermogen levert, dus ergens rond de 6000 rpm.
In kilogrammen/uur moet het 101*3600(secondes per uur)/1000(gram per kg)=363,6kg/u zijn.
Dat de lambda-sondes op (nagenoeg) 0 volt komen tijdens gas los (afremmen op de motor) is goed.
Injectie wordt uitgezet er is een hoop (ruim 20%) zuurstof in de uitlaatgassen.
Vraagteken is wel waarom de lambda-regeling er mee stopt. 'kortgesloten' is een term die ik niet ken.
Open Loop (Uit) en Closed Loop (aan) of gesloten loop zijn termen die ik herken.
Wil je zekerheid? Dan motor warm draaien. Motor uit en 4-gas tester aansluiten.
Met EOBD foutcodes wissen (of ze er zijn of niet), dan gaat ook de Long term fuel trim naar 0. Even uitlezen om te zien of dat zo is.
Motor starten en meten. Met de 4-gas meting, de lambda signalen en de oplopende Long term fuel trim moet je kunnen zien dat de boel te arm staat.
Ga ik nog wel even meten, maar auto is nu opgehaald. Ook dit is een interessant gegeven old ford.
Laatste vraag, ik kreeg een tip om een extra massakabel aan de LMM te maken en zag dat dit wel eens vaker is geadviseerd, maar dan vanwege een andere storing. Was dit ook van toepassing op dit model Vectra??
Siem dat heb ik een keer zien doen ,maar meer om een gebrekkige massa uit te sluiten . Groetjes.
Die extra massa truc is van toepassing op de X18XE1 (misschien ook de X18XE?)
Jij hebt daar een Z1.8XE (is een totaal ander motormanagment) massa truc hier dus niet van toepassing.
Je zei eerder:
"De Brandstofregeling systeem 1 was eerst sprake van een gesloten kring en daar kwam op een gegeven moment te staan dat deze was kortgesloten en dat bleef hij aangeven"
Is een slechte omschrijving van je diag apparaat.
Betekent inderdaad "Openloop"of "Closedloop"
In Openloop modus gaat de motor oa draaien als er een storingscode is gezet.
Niet altijd, hangt een beetje van de storing(scode) af.
Goede diagnose apparatuur (ook EOBD) geeft zelfs aan waarom de motor in de "openloop"draait.
Kan verschillende oorzaken hebben oa: (motortemp te laag, loopt nog niet lang genoeg, door een foutcode)
Oiram
Oke Oiram, dus blijft toch op dit moment de LMM over. Ik had ook al de indruk omdat het mm systeem inderdaad anders is en ik geen rechtstreekse massa vond op deze LMM. Jullie horen er van.
Siem
Goedendag,
Ik ga mij ook hier in dit probleem mengen. Afgelopen weken diverse auto's (waaronder twee Opels z18xe) gehad met dezelfde foutcodes of foutcodes met betrekking op uitstoot. Wat blijkt, hebben allen genoten van de
prijzenslag bij de Tango, daar waren de afgelopen weken actie met benzine voor een spotprijs. De Zafira Z18XE die ik vanmorgen heb uitgelezen had dezelfde foutcodes P0170 en P1130, ook een klant van de Tango.Heb de klant verzocht andere benzine te tanken en heb een reiniger in zijn tank gedaan.
Siem, vraag even aan de klant waar hij zijn benzine tankt, goedkoop kan misschien wel duurkoop zijn in dit geval. Het is maar een idee.
Succes ermee.
Teun
Ik meng me er ook even in..
Ik heb hier met een Z18XE eren storing arm mengsel gehad, en dit werd door niets minder veroorzaakt dan ernstig vervuilde injectoren..
Deze in een verwarmd ultrasoonbad gereinigd, en nu geen storing meer.
Dit was een 2002 Vectra-B op LPG G3, welke op een gegeven moment met koude motor (op benzine) zeer slecht weg kwam..
Willem
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar