Na het tanken van 95 E10 begon de corsa d met motorcode Z12XEP gelijk te tikken bij het starten.
Hij trok helemaal niet meer .
Dit was voor de eerste keer dat ik deze branstof getankt heb voorheen altijd 95 E5.
Hoe kan ik dit probleem oplossen? ik las op google dat er in nederland geen E 5 meer uit de pomp komt vanaf 1 oktober.
Ik las op de site van de ANWB dat de corsa d je gewoon 95E10 kunt tanken zonder probleme.
Heb ik nu motorschade?
Dat hoop ik niet de corsa heeft pas 67000 km gelopen.
gr,
jos
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Niet geschikt voor E10
(Bron .E10 check)
Alle overige modellen die niet onder geschikt voor E10 vallen, waaronder de Z22YH motoren met 2.2 liter directe inspuiting.
Bij twijfel raadpleeg uw merkdealer, handleiding of binnenzijde tankklep.
Alle Opel motoren van na 1 januari 2011 zijn wel geschikt voor Euro95 E10.
(bron ANWB)
Grt. Paul
Oke dank u wel maar hoe los ik dat probleem op nu de benzine eruit laten pompen en dan weer 95 e5 gaan tanken of er iets aan toe voegen bij de benzine?
gr,
jos
5 jaar
Volledige tank aftappen en dan maar vullen met 98. evt. kun je een reiniger toevoegen.
Grt. Paul
Oke dank u wel en op google lees je onderandere bij de ANWB dat deze motor geschikt is voor 95 E10 dus dat verhaal klopt dus ook niet blijkbaar?
gelijk na het tanken hoorde ik een getik van de kleppen net een diesel.
gr,
jos
5 jaar
Tot zover ik heb kunnen vinden zegt de ANWB : Alle Opel motoren van na 1 januari 2011 zijn wel geschikt voor Euro95 E10.
Grt. Paul
oke dank u wel dan laat ik de benzine er maar uitzuigen en daarna maar 95 E5 of 98 tanken.
Ik hoop dat het daar mee opgelost is.
gr,
jos
5 jaar
Volgens e10check is jouw Opel gewoon geschikt voor E10.
Vanaf 2011 zijn alle Opel-motoren geschikt voor E10.
Voor 2011 wordt per model (waaronder de corsa en zelfs de kadett-E en vectra-A) opgegeven dat die wel geschikt zijn.
Theoretisch zou het geschikt moeten zijn. De praktijk zegt nu heel iets anders...
Jos is lang niet de enige die problemen ondervind....
Grt. Paul
Ik verwacht ook in een korte tijd meer mensen met het gelijke probleem.
Is er überhaupt goed onderzoek naar gedaan ik geloof er niks van.
deze corsa heb ik nog nooit E10 in getankt hij liep altijd goed.
Ik hoop dat ik geen motorschade heb opgelopen met die E10?
gr,
jos
5 jaar
Hmm
Zou dit eens even volgen
Me vader rijd dezelfde auto
De dealer zegt gewoon e10 tanken
Speciaal voor langs gereden
Heb er gisteren mee gereden
Merkt niets aan de auto
Als er 98 in moet dan dat maar
Ik vond het ook even moeilijk om te kiezen
5 jaar
oke
deze corsa was bijna leeg dus hij moest gelijk op E10 gaan lopen.
gelijk bij het wegrijden begon hij al te tikken niet normaal.
En dan zeggen hij is er geschikt voor maar toch niet.
de kleptiming krijgt de ecu niet goed afgeregeld blijkbaar.
ik hoop dat jou vader er geen probleme mee krijgt.
gr,
jos
5 jaar
Ik hoop het ook niet
Daarom de dealer maar gebeld
Maar merk totaal niks aan de auto
Bij het starten hoor je wel even een seconde dat het een diesel is
Maar dat is al jaren zo
Dat is geen probleem zegt de dealer
Maar totaal geen vermogen verlies
5 jaar
deze trekt helemaal niet meer vanaf het tanken.
met naar de pomp rijden niks aan de hand hij liep als normaal.
dus dat kan niks anders zijn als de 95 E10.
5 jaar
Misschien iets gebruikt wat niet orgineel is
Weet niet of u onderhoud bij de dealer uit voert
Mijn vader doet dat wel
Misschien is er iets gebruikt wat niet oke is voor e10
Hoop voor u dat het opgelost is als je 98 tankt
In het boekje staat ook dat je e10 gewoon kan tanken
5 jaar
onderhoud wordt door een opel monteur gedaan altijd.
alles orginele onderdelen en aan de motor is nooit gewerkt alleen bougies en olie.
5 jaar
Heb je de brandstof er al uit gehaald en 98 er in gedaan , wat doet hij nu ?
jij denkt zeker net als ik dat er heel iets anders aan de hand is?
Ik denk dat dit de verkeerde discussie is, E5 of E10 bepaalt het ethanol gehalte in de benzine. Op het octaangehalte heeft dit geen invloed. De hoeveelheid ethanol kan op termijn de rubberen of kunststofleidingen in het brandstofcircuit aantasten. Ik denk dat het geklop na het tanken een toeval is.
5 jaar
Phil4226. Ik denk dat dit de verkeerde discussie is, E5 of E10 bepaalt het ethanol gehalte in de benzine. Op het octaangehalte heeft dit geen invloed. De hoeveelheid ethanol kan op termijn de rubberen of kunststofleidingen in het brandstofcircuit aantasten. Ik denk dat het geklop na het tanken een toeval is.
Je hebt gelijk, dit heeft niets te maken met de E10. En je hoeft de tank ook echt niet leeg te maken. Tank volgende keer shell vpower.
Kijk wat ie dan doet. Ik denk ook een heel ander probleem.
5 jaar
Inderdaad harry 4203 de reden is hierboven al uitgelegd.
en jos, oorzaak al boven water?
middag,
het probleem is nog niet opgelost hij blijft tikken.
ik begrijp er echt niks van dat hij begon te tikken na 95 e10 tanken.
5 jaar
Kun je de tik omschrijven.... ? Zijn het niet de injectoren die je hoort ?
Grt. Paul
Dat tikken kan nooit van het tanken van E10 zijn.
Daar geloof ik niks van.
Er zat al 5% ethanol in de standard E95.
Of er moet water in de E10 gezeten hebben.
Het is in principe alleen schadelijk voor je afdichtingen en sommige aluminium legeringen kunnen niet tegen de ethanol.
En de kalorische waarde ligt iets lager,je zou iets minder trekkracht kunnen ervaren en een iets hoger verbruik daardoor.
Maar de meeste merken er niks van waaronder ik zelf.
5 jaar
Ik zou er eens mee naar een dealer rijden en laat zij er eens naar luisteren , dan krijgen we misschien uitsluitsel , op deze maar komen we nergens .
Ik ben van mening dat dit stom toeval is .
Ik zou er effe mee naar de dealer gaan. idd.
Zo kom je niet verder als je blijft denken dat het aan de e10 ligt.
Is gewoon toeval.
Gebruik je wel juiste olie?
5 jaar
Als de motor voor het tanken prima draaide zou je wel gaan denken de E10 er iets mee te maken heeft.
Maar dat kan dan alleen als er bijv water bij de E10 gezeten heeft.
5 jaar
Hallo,
Ik heb de ANWB laten komen en die heeft de compressie gemeten die was oke.
klepdeksel eraf gehaald en zag toen dat alles droog stond geen olie op de nokkenassen. hij heeft hem zo gestart en kwam geen olie normaal spuit hij alle kanten op.hij kon het dus niet reparen te plekke.
Ik heb de oliefilter vervangen en die was helemaal krom en de olie vervangen.
maar na het starten kwam er nog geen olie op de nokkenassen.
wat er nu stuk is weet ik niet oliedruklampje brandt ook niet het is wel in orde volgens de ANWB man.
olie kanalen dicht zitten of de oliepomp die niet goed werkt ?
Ik heb geen idee.
gr,
jos
5 jaar
Dus niets met tanken te maken. Ongelukkig toeval, hopelijk is een herstelling mogelijk. Welke onderdelen zonder olie gedraaid hebben is nu niet duidelijk.
Sterkte
Phil
5 jaar
Ik weet niet of je er nog mee reed , maar zou dat zeker niet meer doen , schade zal er zeker zijn , maar hoeveel zal demontage uitwijzen .
Toeval dus.
het is nu maar afwachten hoeveel schade hij heeft opgelopen.
5 jaar
[quote=jos 60]
Ik heb de oliefilter vervangen en die was helemaal krom en de olie vervangen.
maar na het starten kwam er nog geen olie op de nokkenassen.[/quote]
In het oliefilter zit een rubber ring. Is deze ring meegekomen met het vernieuwen van het filter.
Wat vaak gebeurd is dat de oude rubber ring achterblijft en oliekanalen blokkeert, dat veroorzaakt het tikken.
Grt. Paul
Hallo,
ik heb bij het uitbouwen van het filter geen rubbering gezien.
alleen die grote ring om af te dichten van de oliedop die heb ik vervangen.
dus in de inzetfilter moet volgens u een ring zitten?
gr,
jos
5 jaar
ik heb net de filter er uit gehaald en er zit gewoon olie in het filterhuis.
dus daar komt dus wel olie.
5 jaar
[quote=jos 60]
dus in de inzetfilter moet volgens u een ring zitten?[/quote]
1 enkele brede rubber ring....
Grt. Paul
Ik heb maar een rubberring gezien die je bij het vervangen van het vervangen van het inzetfilter vernieuwd.
maar die zit aan de dop van het schroeffilter en die gaat nooit stuk bijna
gr,
jos
5 jaar
Dan heb je waarschijnlijk je probleem gevonden , inzet filter niet juist gemonteerd zoals ik het lees , als de ring niet aanwezig is .
oorzaak gevonden de oliekanalen zitten dicht in de cilinderkop.
Hoe zijn de open te krijgen ?
Ik kan een complete kop krijgen van een Z14XEP motor maar past die op een Z12XEP motor.
Het kopnr 55355430 zit blijkbaar ook op beide motoren.
Wie heeft daar een antwoord op?
gr,
jos
5 jaar
Het zou kunnen dat die kop past. De boring en compressie verhouding van de Z12XEP en de Z14XEP zijn gelijk.
Of de nokkenassen ook gelijk zijn weet ik niet.
[quote=jos 60]oorzaak gevonden de oliekanalen zitten dicht in de cilinderkop. Hoe zijn de open te krijgen ?[/quote]
Een cilinderkop vv enkel om dat je meent dat de oliekanalen verstopt zitten is nogal een grote ingreep.
Mogelijk met iets van stevig lasdraad is het e.a ook wel te openen en op te lossen denk ik....
Grt. Paul
Dank u wel ik laat de kop er maar afhalen en bij een revisiebedrijf laten reinigen dat de oliekanalen zeker open zijn.
monteur heeft alles nagezien oliepomp werkt en heeft 5 bar druk.
met deze corsa worden alleen korte stukjes per dag gereden 10 km per dag hij wordt dus ook echt nooit warm.
revisie bedrijf zegt hij heeft dan echt alle oliekanalen dicht zitten en die moeten onder hogedruk schoongemaakt worden.
gr,
jos
5 jaar
Voor je de kop eraf haalt kun je hem ook gaan flushen. Even googlen voor een additief.
oke dank je wel ik kreeg net al een tip ATF olie onder de olie doen dat maakt ook alles schoon.
5 jaar
Flush werkt beter , alleen wel een risico als er echt een olie naar de kop komt , is er al bekeken of de nokkenas en lagering schade heeft opgelopen.
hallo,
met flush is de motor er mee gestopt jammer.
nu vandaag een andere corsa motor ingebouwd en die start niet 76000 km gelopen.
komt uit een schade auto motor liep gewoon.
op display de melding van een F
In het boekje lees ik er mee naar de garage gaan automaatbak storing.
Of moet ik bij een motor wissel eerst hem uitlezen op oude storingen ?
gr,
jos
5 jaar
Motorcomputer ook mee gewisseld , startonderbreker is waarschijnlijk actief.
Even voor de duidelijkheid , motor gaat wel rond maar slaat niet aan , of gebeurt er niets ?
motorcomputer die aan het blok geschroefd zit is mee omgezet.
hij doet helemaal niks de motor
5 jaar
Motor gaat niet rond ? komt er wel spanning op het dunne draadje op de startmotor?
de motor gaat niet rond .
ik hoor de startmotor ook niet
5 jaar
foutstoring F alles wat ik er van lees dat komt bij een automaat/ semieautomaat voor bij opel.
5 jaar
Hallo,
Nu staat op het display ook een stuur afgebeeld nog nooit gezien.
Alle motorkabels na gelopen maar hij doet nog niks de motor ook de startmotor hoor ik niet.
uitgelezen en hij geeft U2107 aan als storing.
dunne draadje bij de startmotor heeft geen spanning met spanningszoeker.
de F blijft ook gewoon op de tellerklok staan
gr,
jos
5 jaar
U2107 Candatabus centrale elektonica eenheid regelapparaat communicatiefout
Dat kan de can-bus zijn, de centrale elektronika of de motor-computer.
Zie b.v.: https://www.problemcar.nl/nl/professiona...
Ik zou eerst eens alle systemen (laten) uitlezen om te zien of er meer communicatie fouten zijn.
oke alleen dit probleem is ontstaan na het wisselen van de motor
bij de kapotte motor was er niet een storing.
de kabelboom is van de kapotte motor omzet.
5 jaar
Zit er nog wel voldoende spanning in de accu ?
Hallo,
Ik heb er al een andere accu ingezet en die is helemaal vol
gr,
jos
5 jaar
Hallo,
Nu gaat de motor rond maar hij slaat niet aan en de benzinepomp hoor ik ook niet lopen. ( gelijk 12 volt op de benzinepomp gezet toen liep de pomp wel )
ik heb alle massa verbindingen nagelopen en zitten goed.
Ik heb nu ook geen meldingen meer op de km tellerklok.
gr,
jos
5 jaar
Hallo,
De motor loopt nu het was toch een massa probleem bij de ecu .
Een bekende heeft eerst alle foutcodes verwijderd met een goed uitleesapparaat.
Nu heb ik nog een probleem hoe ontlucht ik de koppeling?
Als de motor niet loopt kan ik hem zo schakelen in elke versnelling.
Met lopende motor krijg ik hem een geen versnelling.
gr,
jos
5 jaar
Oorzaak gevonden druklager was stuk.
nu is het probleem opgelost.
bedankt voor de goede tips
4 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar