Opel Omega: Olie lekkage 2.5v6

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.5v6

Hallo,

Vanmiddag zag ik rook onder mijn motorkap vandaan komen dus stopte meteen om te kijken. Als je voor de auto staat, rechts achter het blok, lekt er ergens olie. Nou heb ik de ballen verstand niet van een v6 dus vraag me af waar dat vandaan komt. Ik heb ook geen idee wat bij dta blok wat is. Is die zwarte kap onder het olieviltuutje de kleppendeksel? Als dat zo is is denk de kleppendekselpakking lek. Maar waardoor gebeurd dat dan? Kan een lekke koppakking de oorzaak zijn? aangezie er ook een beetje witte aanslag op de oliedop zit. Meer damp dan drap hoor. Maar als iemand mij kan helpen graag. Ben namelijk bang dat het de koppakking is. Geen witte rook uit uitlaat en geen smeer in koelreservoir. Ik hoop dat iemand me gerust kan stellen en zeggen dat het gewoon een "normale" pakking is.

bvd Ronald

Takkie

Geplaatst door Takkie (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Omega? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Die kap is de kleppendeksel.
Even de olie weghalen van de lekkende plaats en de motor laten lopen dan kun je zien waar de olie wegkomt.

Met wat geluk is je kleppendeksel pakking gewoon lek, even een nieuwe plaatsen dan.
Rijdt je over het algemeen rustig? carterventilatie controleren of die nog wel vrij is en doorloopt.

Cor

Takkie (0), 17 jaar geleden

Nou ik heb vandaag ff geinformeed bij de opel dealer. Eerst motorhuis in den haag(Baggerzaak trouwens) En toen kooy. En die kon mij vertellen dat dat idd de kleppendekselpakking is. Dus die wordt morgen gehaald en dan ga ik zaterdag schroeven.. :) En ik rij aardig rustig cor ;) Het blijft toch een 2.5 he? Maar carterventilatie is dat ding bovenop toch? Het liefst zou ik een boekje met al die gegevens hebben zodat ik weet waar alles zit. Is dat trouwens ook verkrijgbaar? Ik zal foto's maken van het werk met verslag om eventuele toekomstige personen te helpen bij dit euvel. En cor, bedankt in ieder geval.

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Geen probleem Ronald :)
Soms wil door te lang rustig rijden het blok wel eens wat dichtslibben, carterventilatie zit bij de vuldop van de olie en loopt met een slang naar het luchtfilterhuis om de carter dampen, en met wat olie af te voeren naar het inlaat gedeelte.
Als dit dichtslibt ( de leiding) zal er extra druk worden opgebouwd in het blok, dus ga je zaterdag sleutelen, even die leiding ook controleren of ie open is.

Nu en dan even stevig rijden is goed voor het blok, een motor moet werken ;)
Wat het boekje betreft, vroeger had je de vraagbaken, probeer eens de bibliotheek?

Fijne auto's zelfs met een 2,5 blok trouwens.

Succes zaterdag

Cor

opeljohan (0), 17 jaar geleden

Nou nou Ronald ,jij hebt wat te doen hoor zaterdag .
laat dat effe er maar af.
ik heb het van de week nog gedaan en vond het nog een hele klus maar het was wel te doen.
je moet nogal wat weghalen voordat je erbij bent en eindelijk de pakkinkjes kunt vervangen. het waren er 2 bij mijn v6 en vergeet ook de rubber-ringetjes niet te vervangen die onder de deksel zitten.zijn er 8.
je zult ook wel merken dat je bougiegaten vol staan met olie maar dit kun je er wel met een doek uithalen door deze er in te drukken en effe erin laten zitten en zich zo vol laten zuigen .
ik zou de bougies er maar niet uithalen als er nog olie omheen staat anders begint ie zo te roken.
dit is ook een ideaal moment om je bougies eventueel te vervangen omdat je er dan heel goed bij kunt.
gr johan

Takkie (0), 17 jaar geleden

Ok, mission completed :) Eigenlijk een fluitje van een cent. Denk 2,5 uur bezig geweest, en dat voor een amateurtje. Was gelijk een mooie kans om de bougies te vervangen. Ik heb foto's gemaakt van de hele operatie dus als iemand wil weten hoe je het moet doen met plaatjes er bij ff een mailtje naar me sturen Takkie32@hotmail.com . Het kost je ongeveer 60 euri voor de pakkingen. 2 stuks kleppendekselpakking, 6 ringen boven inlaatspruitstuk en 8 ringetjes voor de deksel boutjes. Spruitstuk moet ook los, dus misschien ook een optie om die ook ff te vervangen. Alleen rookt de motor nog ff na vanwege de olie die denk nog ergens onder ligt. Maar heel erg bedankt voor jullie hulp, heeft het een stuk makkelijker gemaakt.

Dank jullie

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.