auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Omega: olie probleem

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.5 v6

Vandaag kregen wij een Opel Omega 2.5 v6 van 1997 binnen van een klant van ons.
het volgende probleem heeft deze auto:

Hij heeft een beurt laten uitvoeren bij een andere garage.
Ik zag na het peilen van de olie dat deze ruim boven maxi staat.
( Motor was warm )

Daarnaast zag in het koelvloeistof reservoir lichte sporen van olie.
( dreef boven op het koelvloeistof)

voor de rest loopt de motor mooi en gewoon zoals hij moet lopen.
Houdt niet in en wordt gemiddeld iets warmer als 90 graden.
hij rijdt voor de rest perfect..

kan het zijn door dat er teveel olie in zit dat er wat via het koelvloeistof is gegaan???
Wat kan ik nu het beste doen??

Het rare van het verhaal is dat je niks aan de motor merkt...

Graag een advies en oplossing,

Gr Pascal
Autobedrijf multicon cv

Geplaatst door

autobedrijfmulticon (0)
badge

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

ik zou olie op peil brengen en kijken wat hij doet er zit niet koelvloeistof bij de olie in toch

bassie138 0

14 jaar

Met welke "klacht" kwam hij dan bij jou terug? Als ie niks aan de auto merkt ga je, lijkt me, toch niet naar de garage.

Siem Bijman 690
badge vip badge

14 jaar

nee er zit geen kloeivloestof bij de olie.
het pijlstok is ook gewoon netjes zonder koelvloeistof sporen.
Het ruikt er ook niet naar..

het lijkt erop dat iemand misschien olie heeft bijgevuld in het koelvloeistof reservoir.

Het rare is ook dat je aan de motor niks merkt.

hallo sieb,

Hij kwam voor winterbanden.
wij kijken dan altijd de auto even na.

Ok, dan zou ik inderdaad gewoon eerst de olie op peil brengen en tzt nog eens checken. Kan natuurlijk dat er per ongeluk wat olie is bijgevuld in het koelvloeistofreservoir.

Siem Bijman 690
badge vip badge

14 jaar

Anders zou best de oliekoeler zijn gaan lekken. Gebeurt wel vaker bij een zescilinder.

saltastic 0
badge

14 jaar

idd dat is een zwakte by die 6 pitters,deze is een inwendige oliekoeler die gekoeld word door de koelvloeistof intern deze bevind zich tussn de 2cilinderkoppen in ter info maar hoop dat het je lukt want denk vo 90% dat het daar ga zitten grts pitje

pitjebull 0

14 jaar

Houd de olie in de koelvleoistof in de gaten, en laat hem niet te lang doorrijden met olie in het koelsysteem...


Meestal is de warmte wisselaar kapot, hierdoor komt ook koelvoeistof in de olie en loopt het peil omhoog van de motorolie...

Warmte wisselaar zit onder het inlaat in onderblok tussen de 2 cilinder koppen in..

bij te lang doorrijden zullen de volgende onderdelen mee vervangen moeten worden:

- radiateur
- 3wegklep
- Kachelradiateur

+ Complete reinging koelsysteem.

willem

Willem12089 0
badge

14 jaar

Hallo Willem,

Ik heb het een en ander nagekeken.
Wij hebben de koelvloeistof volledig vervangen.
Inmiddels is er 1250 km meegereden en ik zie geen sporen meer van olie in de koelvloeistof.
Bij de oude koelvloeistof zat er maar een heel klein beetje olie sporen in.
Bij het verlagen van de olie zat er geen koelvloeistof in.
Wij hebben afgetapt vanuit het carter.
Ik vindt het maar een raar verhaal allemaal...
Het lijkt er dus toch op dat er teveel olie is bijgevuld.

Maar nu hebben we een volgend probleem.
Als hij een lange tijd heeft gereden en de motor is goed op tempratuur, ruik je via de kachel in de auto een verbrande koelvloeistof lucht.
Buiten de auto ruik je dit ook.
Niet heel erg maar je ruikt het wel.
Ik zie geen koelvloeistof sporen op de motor of onder de auto en er hoeft ook niks bijgevuld te worden.
Ik kan niks vinden.
weet jij misschien een oplossing.
Wij hebben totaal geen ervaring met opel...
Onze klanten rijden bijna allemaal in bmw en mercedes.

Ik hoor het wel...

Waarschijnlijk de 3wegklep kapot, deze zit achter de motor direct voor de kachelpijpjes.

je kan ook Controleren of de kachelradiateur zelf niet lek is.

olie in de koelvloeistof kan ook nog zijn van een eerder geval van een lekke Warmte wisselaar, je kan het nooit in een keer helemaal weg spoelen.

Bij mijn V6 heb ik ook een 4tal keer koelvloeistof ververst voor het helemaal weg was.

Volgens de historie van mijn auto was de warmtewisselaar vervangen op 65.000km ivm beginnende lekkage, deze is ook vervangen inclusief kachel en gewone radiarteur, 3weg klep, en spoelen door een OPEL DEALER..



Willem

Willem12089 0
badge

14 jaar

Kan het ook de kachelkraan zijn ??

Ik lees dat dit vaker het probleem kan zijn ??

3weg klep is de kachelkraan..

Alleen bij Airco modellen zit deze erop.

Willem

Willem12089 0
badge

14 jaar

[img]http://i221.photobucket.com/albums/dd274...[/img]

Driewegklep.

Gr Jack

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.