Vandaag naar de keuring geweest waar ik als opmerking kreeg dat er een lek zou zijn van olie en/of koelvloeistof.
Bij nadere inspectie is gebleken dat het hier om een olielek gaat, mits er zwarte smurie te zien is aan de motor, evenals onderaan het blok.
Nu lijkt het mij niet té ernstig te zijn, maar blijkbaar lekken er soms toch enkele druppels uit, alleen bij een test die ik zonet gedaan heb niet,er was niks op de grond gevallen (warme motor stationair 10min laten stilstaand draaien).
Heb de auto volgende maand exact 1 jaar geleden tweedehands gekocht,toen op 88.000km, ik heb dus nog garantie, nu heb ik zo een vermoeden dat de garage dit zal afschilderen als gewoon "zweten" van de motor, om zo niet te moeten voldoen aan de garantieplicht, kan ik hier redelijke argumenten tegen opwerpen?
Mss iemand die ervaring heeft met dit type motor, en een dergelijke ervaring gehad heeft?
De motor heeft er amper 106.000km op zitten, mijns inziens mag dit toch nog niet voorvallen om nu reeds zo een opmerking/probleem te hebben?
Vooralsnog zit er genoeg olie in de motor, en gaat het lampje op het dashboard niet branden en is de koelvloeistof goed en blijft op niveau.
Ik wil natuurlijk gewoon voorkomen dat dit probleem zich uitbreid, en ik later (wanneer de garantie voorbij is - héél binnenkort dus) met de kosten zit.
Om wat beter in te kunnen schatten waar het juist fout zou kunnen gaan, heb ik 3 foto's bijgevoegd(1 bovenaanzicht,1 halverwege, en 1 langs onder).
foto: http://img714.yfrog.com/i/olielek.jpg/
Dank bij voorbaat.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Waar zijn de foto's?
Ik plaats ze dadelijk, blijkbaar ging er wat fout, mijn excuses.
EDIT: foto nu beschikbaar via imageshack.
Mvg
14 jaar
Lijkt wel of de afdichting tussen blok en carterpan lekt. Daar heb je vloeibare pakking voor nodig.
Ik veronderstel dat men dit dan ook onder de nog steeds van kracht zijnde garantie dient te repareren?
Is dit een dure herstelling, indien het die afdichting zou zijn?
14 jaar
Dat valt wel mee als de carterpan er onderuit kan zonder nog iets anders te moeten demonteren. Om zeker te zijn eerst de motor laten schoonspuiten daarna regelmatig even kijken waar het begint te lekken.
Was ik van plan, zijn er zaken waar ik rekening moet mee houden wanneer ik deze schoon spuit? Waar wel en niet bvb?
Doe ik dit het beste wanneer de auto niet aan staat en de motor koud is? vermoed van wel, mits temperatuurverschil binnen/buitenkant motor bij het spuiten.
Mag dit met hogedruk?
14 jaar
Niet op alternator en andere electrische apparatuur spuiten, warm of koud maakt niet zoveel uit, druk niet te hooganders wat afstand houden.
Oké, bedankt voor je input alvast, ik hou de topic verder up to date naarmate ik meer te weten kom!
14 jaar
Probleem is verholpen onder garantie, 't was een vijsje bij de oliedruksensor die los zat, waardoor er een klein beetje olie lekte langs daar.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar