Goeiemiddag collega's!
ik zit met een rotprobleem. Heb de koppen eraf gehad, maar pas bij het loshalen van de centrale bout van de nokkenas gemerkt dat de tandwielen op 2 manieren op de nokkenassen vast kunnen. Ik ben nu weer aan het opbouwen, maar kom er niet goed uit hoe de linker nokkenassen moeten staan... De rechter cilinderrij (cil. 1) staat weer goed. (tuimelen en de tandwielen op merktekens).
Nu ga ik er van uit, dat cilinder 4 (linkerrij) dan in principe net voorbij de stand 'volledig gesloten oftewel arbeidsslag' zou moeten staan en dan de tandwielen op de merktekens plaatsen. Maar ik raak nu een beetje verstrikt in m'n eigen denkwijzes...
Alvast bedankt,
Sjoerd
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoi
speciaal gereedschap helaas
anders lukt het niet
Groetjes Ceesie
Sjoerd,
Zie ook :
[url=http://img191.imageshack.us/i/94658549.p...][img]http://img191.imageshack.us/img191/1964/...[/img][/url]
[url=http://img191.imageshack.us/i/74995522.p...][img]http://img191.imageshack.us/img191/3098/...[/img][/url]
[url=http://img522.imageshack.us/i/20416213.p...][img]http://img522.imageshack.us/img522/5646/...[/img][/url]
[url=http://img514.imageshack.us/i/35950960.p...][img]http://img514.imageshack.us/img514/9563/...[/img][/url]
Succes..
Gr Stefan
14 jaar
heb heel wat V6 riempjes gedaan zonder speciaal gereedschap..
goed opletten en de tijd nemen met afstellen.
eerst nokkenassen tov elkaar goed zetten, en dan krukas timen..
Willem
Haha, jah, ik gebruik verder ook geen speciaal gereedschap, dit lukt allemaal normaalweg erg goed als je inderdaad goed kijkt en de tijd neemt. Ik ben alleen te haastig geweest met het loshalen! Ik heb niet gezien dat het tandwiel op 2 manieren aan de nokkenas bevestigd kon worden... Maar het plaatje waar Stefan mee kwam kom ik al veel verder mee! Daar staan namelijk BEIDE timingtekens per tandwiel op! Waarvoor bedankt dus! :D (godzijdank had ik de merktekens allemaal wel even goed gemerkt met het loshalen!)
Dan plemp ik er gelijk nog even een vraag achteraan: Wanneer cilinder 1 in BDP staat, en de nokkenas op tuimelen, hoe staat cilinder nummer vier dan bij een v6 met een blokhoek van 90 graden? Volgens mij hoort die in de arbeidsslag te staan, met de cilinder op BDP... toch?
m.vr.gr.
Sjoerd
Op de nokkenaswielen staan ook getallen, deze lopen op van 1 t/m 4 in oplopende volgorde.
kan je bijna niet fout mee gaan, daar de meeste V6en 4 exact gelijke nokkenassen hebben.
Willem
op de nokkenas tandwielen staan cijfers 1 en 2 2x links
nokkenas is 1 moet ook streepje met cijfer 1 boven
Nokkenas is 2 moet ook streepje met cijfer 2 boven
Nokkenassen 3 en 4 2x
linkse nokkenas rechter kop is 3 rechtse is 4
Nokkenas is 3 moet streepje met 3 boven.
nokkenas is 4 moet streepje met 4 boven.
Gr jack
14 jaar
laat je niet misleiden door de klepoverlap van een 4 cilinder........bij deze motoren is het inderdaad wel mogelijk om de distributie zonder speciaal gereedschap te doen, alleen denk er om dat de merktekens ZUIVER staan. dus even je geduld op de proef nemen..........
nou, hehe! Hij zit weer goed!
Jack zat goed! Alleen een beetje meer beschrijving was makkelijk geweest, haha!
Als je voor de auto staat, met het gezicht naar de motor, telt opel de nokkenassen van links naar rechts. nokkenas 1 is dus de uitlaatnokkenas van de oneven cilinders (1,3,5). Nokkenas 2 is de inlaatnokkenas van de oneven cilinders, enz.
Op de tandwielen staan inderdaad getallen, bij de spiegleuven en bij de buitenring. De getallen die bij de gleuven staan, geven aan waar de spie van de betreffende nokkenas in moet. De spie van nokkenas nummer 1 (de uitlaatnokkenas van de oneven cilinders) moet dus in de gleuf waar een 1 bij staat, enz.
ik hoop dat deze uitleg enigzins duidelijk is?
Ik ben dan dus ook de mist in gegaan door de oneven cilinderrij op TUIMELEN te zetten. Dat kan natuurlijk niet. Die staat bij het afstellen van een distributie altijd in ARBEIDSSLAG nietwaar?
in ieder geval bedankt voor het meedenken.
m.vr.gr.
sjoerd
Heb tussendoor even snel erop gezet. Was zelf namelijk ook net bezig met de distributie en nokkenassen. haha
Gr Jack
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar