Beste medeforumgebruikers,
dit is mijn eerste post. Mijn naam is Eric, 35 jaar. Auto rijden is een hobby voor me. Techniek van auto's zie ik ook zo. Ik rijd ook een VW kever in mijn vrije tijd. Ik ben echter geen monteur van achtergrond. Vindt het wel leuk om zelf zaken op te lossen en bijvoorbeeld regulier onderhoud te doen en kleine storinkjes op te lossen.
Sinds april 2010 ben ik in het bezit van een Opel Astra 1.6 SZR 75pk met airco. De achtklepper dus. Een betrouwbaar autootje naar mijn mening. Ruim 80.000 km in 2 jaar mee gereden. Al bijna 200.000 km gelopen, maar nog altijd lekker om in te rijden. Buiten het reguliere onderhoud (beurten, banden, uitlaat en dist. riem/waterpomp, thermostaat) niet echt veel problemen gehad. Een kapotte dynamo een kapotte koplamp (glas gebroken door een steen), dat was het wel.
Nu heb ik sinds gisteren het volgende: Terug naar huis van mijn werk rook in een schroeiluchtje tijdens het rijden binnen in de wagen. Vanmorgen merk ik dat de aanjager alleen nog draait op stand 4 (de hoogste snelheid). Mijn gedachte een kortsluiting ergens. Alleen waar? In de bedrading of is het apparaat doorgebrand. Opmerkelijk dat de 4e stand het wel nog doet.
Zoals gezegd: ik ben geen monteur, maar zou het wel willen proberen zelf op te lossen. Kan iemand mij aub vertellen, hoe gestructureerd te werk te gaan en alles te controleren?
Heeft iemand info waar alle stekkers en kabels lopen van de aanjager? Zitten er zekeringen ingebouwd, relais? Zou het nodig zijn in het slechtste geval een aanjager uit te wisselen, is dat te doen voor de handige leek? Onderdelen dan liever nieuw monteren via de vakhandel of een slooponderdeel halen?
Veel vragen ben ik mijn bewust, alvast bedankt voor de tips en antwoorden!
grt Eric
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De kachelweerstand is er uit gefikt...de standen 1, 2, 3 werken via die weerstand en nu dus zonder weerstand alleen op stand 4.
De weerstand zit op of in de buurt van de aanjager.
Is goed zelf te doen
Motorkap open kap loshalen onder de ruitenwissers en rubber los halen
Dan zie je de aanjager zitten
Daarnaast zit de weerstand waarschijnlijk met 1torx vast die los
En kan je hen er zo uit halen
En aansluit stekker los halen
Je moet alleen even kijken je heb ze met 4 en 5 aansluitingen geloof ik
Zijn er genoeg op de sloop
succes
12 jaar
Probleem opgelost, zoals hierboven beschreven.
Modules zijn nieuw te koop bij opel voor 51 euro. Is dus een nieuwe module geworden.
Heren bedankt voor jullie hulp!
mvg,
Eric
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar