close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Corsa: Opel Corsa 1.4 16 V temp loopt op bij lage snelheid

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 16 V

Hallo,

Heb een probleem met mijn Corsa.
Als ik gewoon 80 rij in 5 blijft temp net boven 90 graden.
Als ik dan stad of dorp in rij en ik dan 50 of langzamer moet rijden loopt temp. langzaam op.
Blijft stijgen, de vin slaat wel aan.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Mvrgr Alfred

Geplaatst door

mantafred (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Koelvloeistof mag drab zijn. ER mag geen lucht in het koelsysteem zitten
Overdruk dop moet afsluiten. (druk op het koelsysteem)
V riem mag niet slippen.


Niks aan doen, denk ik. Hoe warmer de koelvloeistof hoe beter de koeling (temperatuurverschil)

Je kunt wel controleren of de Fan voldoende wind door de radiateur kan blazen, (Vuil, bladeren, oid) Soms komt het voor dan de fan los op zijn as zit en daarom niets doet..

Uiteindelijk is er maar 1 onderdeel dat voor de koeling zorgt, en dat is de radiateur. Als de capaciteit van de radiateur onvoldoende is merk je dat het eerste op een heel warme dag, als de motor behoorlijk wordt belast. Dus beladen en een lange helling op..

[quote=mantafred]Blijft stijgen, de vin slaat wel aan.[/quote]
Komt dus niet aan de kook? Dan is het goed. Bij lage snelheid mis je nu eenmaal de rijwindkoeling en zijn motortemperaturen van 100 gr. geen uitzondering.
Door het gesloten overdruksysteem ligt het kookpunt een stukje hoger.

moderator 0
badge

11 jaar

Twijfel toch,

Vind het raar als ik stil sta (bv. bij verkeerslicht) zien je de temp. meter oplopen totdat vin aan slaat.
Heb dit nog nooit gehad bij een auto.

mantafred 0

11 jaar

Je kunt kijken of de radiateur over de gehele lengte/breedte een egaal temperatuur verloop heeft.
Daarnaast zou een rotte waterpomp dit probleem ook kunnen verklaren.
Laatste optie is een thermostaat die niet helemaal open gaat.

In het ergste geval zou dit zelfs een voorteken van de koppakking kunnen zijn echter ga je dan wel heel ver.

TvH85 0

11 jaar

Er is geen probleem, maar wel een correcte aanwijzing door de temperatuur meter. Het is logisch dat bij stilstaande auto de temperatuur oploopt.

Dat de fan aan slaat bij stil syand is opzich vrij normaal idd. Maar bij 50km/h zou hij toch een stabiele temp moeten kunnen houden. Als ik 50 rij in mn 307 of in de corsa waar ik momenteel in rij komt de temp nog niet eens op 90 graden.
Zelf bij 30 blijft de temp gelijk. Zodra ik stil sta loopt de temp idd geleidelijk op tot het moment dat de fan aanslaat.

TvH85 0

11 jaar

Het komt vaak voor dat in de naald van een temperatuurmeter een beetje speling zit (net als in de brandstofmeter) Dit is gedaan om een rustiger beeld te hebben. Het nadeel is dan wel dat de aanwijzing niet 100% correct is..

Natuurlijk is de temperatuur niet stabiel. Het koelwater wordt boven in de cilinderkop meer of minder opgewarmd. (afhankelijk van de warmte welke op dat moment geleverd wordt door de verbranding) De waterpomp stuurt steeds van onder naar boven (meer of minder gekoeld) koelwater in het motorblok. Het verschil in toeren van de motor, en dus de snelheid van de schoep in de waterpomp is daar een oorzaak van, evenals de mate van opening van de thermostaat.(wisselt ook steeds.

Alleen een geoefend oog zou soms iets kunnen concluderen. Bijvoorbeeld dat van een monteur, welke dagelijks het zelfde koelsysteem bij steeds andere auto's van het zelfde type controleren moet. Maar dan alleen als hij zeker weet dat het niveau correct is, er geen lucht in het systeem zit, de over-onder-druk klep correct functioneert.

Opel heeft altijd schommelende Temperatuurmeters gehad..

Dit komt doordat de temperatuur van openen van de thermosstaat lager is als de temperatuur van het inschakelen van de koelventilator:

Openen thermosstaat: 92graden
aanslaan koelvin: tussen de 98 en 102 graden

Willem

Willem12089 0
badge

11 jaar

Uiteraart dient de temperatuur van de koelvin hoger te liggen dan die van de trhermostaat. Het is immers de bedoeling dat de fan pas aanslaat als de warmtewisseling in de radiateur zonder fan onvoldoende is

ja alleen is dit bij de opel een Grotere temperatuurswissel als bij velen andere merken.

Als de meter niet beweegt tussen bedrijfs temperatuur, en temperatuur van aanslaan van de koelventilator, zet er weinig graden verschil tussen.
Daarbij komt dat de meter een Behoorlijk lange slag maakt van 90 naar 100 graden, dis lijkt deze ook al beweeglijker:

Kijk maar eens naar de Schaal verdeling, 90 staat behoorlijk aan de linker kant, en 100 behoorlijk aan de rechter kant van de meter:
[url=http://s427.photobucket.com/user/combolf...][img]http://i427.photobucket.com/albums/pp356...[/img][/url]

Willem

Willem12089 0
badge

11 jaar

Ik heb geen idee waarom men deze schaal gebruikt? Misschien weet iemand dat het te maken heeft met de ntc van het element in de cilinderkop? Of komt dit nog uit de tijd van de carburateur. Toen mocht de motor temperatuur niet te hoog zijn.



In de tijd van carburateurs waren de hogere temperatuur van het koelwater een probleem, voor de werking van de brandstof voorziening. bv vapourlock in de zuigleiding naar de toen nog mechanische benzine pomp (gemonteerd op het motorblok en ook dampvorming boven in carburateur kon voor problemen zorgen. Tegenwoordig is dat nagenoeg onmogelijk, omdat de benzine al vanaf de tank en verder overal onder een behoorlijke druk staat.

Mede daarom wordt er geen onderscheid meer gemaakt in radiateurs voor koude of warme landen (denk ik)

Zolang er overschot is aan koeling in de radiateur daalt de temperatuur en zal de thermostaat proberen te zorgen dat de motor temperatuur niet onder een bepaalde waarde komt. Naast de openingstemperatuur ervan heeft ook de doorstroomsnelheid van de koelvloeistof in de radiateur invloed op het resultaat van de koeling..

Kreeg het niet anders auto kwam niet aan de kook.
Auto inmiddels verkocht

mantafred 0

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.