Hallo allemaal,
Ik ben sinds eergisteren de eigenaar van een Opel Omega uit 95 met een 2.5 V6 benzine motor. De eerste twee dagen geen enkel probleem buiten een vreemd geluid uit de motor wat het meest leek op een diesel geluid. Moeilijk uit te leggen. Geen getik, maar eerder een soort gegrom vanonder uit de motor. Dit hoorde ik enkel met de motorkap open. Maar vandaag een zeer vreemd probleem wat ik (hopelijk) denk al gevonden te hebben aan de hand van informatie op dit forum. Maar ik wil het voor de zekerheid nog eens vragen.
Het is als volgt:
Deze morgen thuis vertrokken zonder problemen. De auto heeft vervolgens een uurtje of twee stilgestaan en wilde niet meer starten. Alles werkte gewoon, startmotor ging rond etc etc maar hij wilde niet aanslaan. Na behoorlijk doorstarten (10 - 15 seconden of langer en meerdere keren) sloeg hij pruttelend en moeizaam aan. Na wat gas te geven kwam de motor op toeren en bleef hij draaien. Gewoon netjes en strak zonder moeilijkheden. Ben vervolgens naar een collega gereden, en toen ik daar wilde vertrekken hetzelfde probleem. Na dezelfde moeite sloeg de auto weer aan en reed normaal (zoals hij deed toen ik hem eergisteren kocht).
Thuis gekomen, auto uitgezet en direct weer gestart, draaien. Vervolgens een halfuur later weer getest, noppes! Weer niet willen starten. Nu heb ik al een en ander gelezen en zou dus denken dat het de krukas sensor is. Heb daarjuist de auto nog eens willen starten en wederom noppes. Nu is mijn vraag:
Hoe kan ik zelf vaststellen of het inderdaad de krukas sensor is? Ik heb namelijk geen geld om grote onderzoeken door garagisten te financieren dus probeer zelf alvast een beetje info over het probleem te vergaren.
Misschien nog een nuttige info: De auto heeft 168PK maar zodra ik boven de 3000 toeren kom, houdt hij behoorlijk in. Ik kan wel gewoon "doortrekken" in de toeren maar het vermogen komt er maar traag in. Let wel, hij komt wel in toeren maar zet gewoon niet de PK's op de weg die je zou verwachten.
Alvast veel dank voor jullie hulp
Roy
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Met alle respect, maar heb je die klachten niet gemerkt tijdens een proefrit?
Inhouden/inhouden/niet genoeg vermogen leveren kan legio oorzaken hebben en bij een aantal daarvan is gevolgschade aan de katalysator mogelijk. Dus in ieder geval nu onder de 3000 rpm blijven.
Vernevel in het donker bij draaiende motor wat water over de ontstekingsdelen (bobine, bougiekabels, etc.).
Zie of hoor je vonken dan moeten die onderdelen vervangen worden.
Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator. Daarvan heeft jouw motor er 2, 1 aan elke kant van de motor.
Als dat allemaal goed is, laat de dealer dan de sensoren uitlezen en de signalen controleren.
Is dat ook goed dan compressie en lekverliezen laten meten.
Hallo oldford: Eerst en vooral bedankt voor het antwoord.
Wat betreft je eerste vraag. Nee, tijdens de proefrit heb ik dat niet gemerkt want ik kon die auto maar moeilijk "open trappen" waar de dealer bij zat. Dat vinden ze over het algemeen niet leuk.
Ik ga vandaag met de auto naar de garage om hem na te laten kijken. Dat is, als de auto wil starten natuurlijk.
14 jaar
Neem je sensoren maar onderhanden.
Wijst op de krukas sensor.
Gr Jack
14 jaar
Hey allemaal,
Gisteren auto uit laten lezen en inderdaad, na reset van de boordcomputer kwamen er 2 foutmeldingen terug:
1) Lucht inlaat temp sensor: lucht temp 172° Celcius
2) Krukas sensor: Heb niet de juiste info wat de melding geeft maar zou kapot zijn
Nu, de garagist zei me dat het nogal een klus is om deze te vervangen bij een Omega en dit zou een flink pak uren kosten. Kan iemand me zeggen hoe moeilijk het is om bij die sensor te komen? Is het veel werk? Waar zit deze sensor bij een Omega ongeveer?
De garagist bood me aan dat ik het zelf zou komen doen bij de garage dus ben nu op zoek naar wat ondersteunende informatie om dit eventueel inderdaad zelf op te lossen.
Alvast wederom bedankt voor jullie hulp :-)
Roy
14 jaar
Impulsgever krukas uit- en inbouwen
Aanwijzing: De kabeltrosstekker bevindt onder de ruitenwissermotor.
Uitbouwen, demonteren
Massakabel van accu afkoppelen. Kabeltrosstekker (1) impulssensor krukas verwijderen. Kabel in impulssensor krukas doorsnijden kabel blijft in oorspronkelijke positie liggen. Nieuwe kabel aan olieleidingen voor warmtewisselaar leggen en bevestigen erop letten, dat de kabel niet tegen voorste uitlaatpijp resp. tegen scherpe randen aan ligt. Impulssensor krukas (2) van cilinderblok demonteren op keerring letten.
Inbouwen, monteren
Sensorring krukas met nieuwe afdichtring in cilinderblok bevestigen aanhaalkoppel 8 Nm. Kabeltrosstekker impulssensor krukas aansluiten let op een correct verloop van de kabels. Massakabel aan accu koppelen.
als je onder de auto kijkt bij de hulpstuurarm zie je de sensor in het blok zitten
beetje klooie lukt het wel half uurtje werk
14 jaar
@Kleijn: Bedankt voor het snelle antwoord. Ik zal maandag langs de garage rijden en eens kijken of ik de kabeltrostrekker en de sensor kan vinden. Ik vermoed dat ze de sensor toch moeten bestellen (is geen opel garage) dus zal er nog tijd voor hebben om dat eens te bekijken.
14 jaar
[img]http://i221.photobucket.com/albums/dd274...[/img]
in de rode cirkel is de kabel boom aan het einde van deze plastic houder zitten een paar stekker waarvan eentje van de krukas sensor is.
[img]http://i221.photobucket.com/albums/dd274...[/img]
In de gele cirkel zit de krukas sensor..
Deze zit aan de bestuurders kant bij de olie filter.
Het lastige aan het uitbouwen is het leggen van de kabel.
[img]http://i221.photobucket.com/albums/dd274...[/img]
in de gele cirkel de lucht temperatuur meter
en in de rode cirkel de lucht massa meter.
Gr Jack
14 jaar
Jack, super!!! Nu weet ik waar ik moet zoeken... Je zegt "Het lastige aan het uitbouwen is het leggen van de kabel", hoe en wat bedoel je precies? Waar moet ik op letten? Ik had ergens gelezen dat ik het kabeltje zou moeten doorknippen, klopt dit?
En echt bedankt!!!
14 jaar
op e tweede foto zie je met de buisjes mee een alu ribbel buisje mee gaan. Daar zit de kabel in en deze zit ook al om de nieuwe. Met een beetje pech zit de kabel onder de twee buisjes in. en kun je hem beter door knippen en eruit trekken.
Wel opletten met het leggen van het nieuwe dat je deze met ty-raps vast zet zodat deze nergens kapot kan gaan.
Durf je alleen niet meer te zeggen welke stekker het precies is. Maar zit aan de plastic goot vast.
Gr Jack
14 jaar
En wederom bedankt Jack! Ik ga maandag met de flaptop onder mijn arm eens gaan kijken naar de auto. Ik hoop echt dat ik het zelf kan fixen. Denk het haast van wel met de hulp van deze pics zou het moeten lukken
Ik hou jullie op de hoogte
Roy
14 jaar
[img]http://i221.photobucket.com/albums/dd274...[/img]
Hier nog een rede waarom het lastig is
Gr Jack.
14 jaar
[quote=Roy_V]En wederom bedankt Jack! Ik ga maandag met de flaptop onder mijn arm eens gaan kijken naar de auto. Ik hoop echt dat ik het zelf kan fixen. Denk het haast van wel met de hulp van deze pics zou het moeten lukken
Ik hou jullie op de hoogte
Roy[/quote]
Foto's zeggen meer dan duizend woorden.
Veel suc6. Een tip nog Veel geduld en een stevige rug je staat nog goed naar voren gebukt.
Gr Jack
14 jaar
inderdaad duidelijker gaat niet
14 jaar
Knip de kabel van de oude krukassensor nog niet door. Schroef hem alleen los en laat hem bungelen. Je hebt er geen last van. Je kan hem later altijd nog weghalen. Als je probleem niet is opgelost met een nieuwe sensor, zat het hem niet in die sensor, kan je oude weer monteren en de nieuwe bewaren.
De nieuwe monteren: ik heb het als volgt gedaan: Neem een stuk installatiedraad van ruim een meter. Steek dat vanaf de krukassensor bij je oliefilter omhoog. Laat iemand anders kijken of hij het onder motorkap tevoorschijn ziet komen. Als dat is gebeurd, draai je het onderste stuk installatiedraad om de stekker van de krukassensor. Je laat je maat hem voorzichtig naar boven trekken. Nu is het nog een kwestie van boven in de goede contrastekker klikken en onderin vastdraaien met 1 torxschroef. Succes!
14 jaar
Beter laat dan nooit.... Afgelopen dinsdag dus naar de garagist geweest om het krukas sensor probleem aan te pakken. Met dank aan Jack voor de duidelijke fotos welke er voor gezorgd hebben dat dit klusje op 20 minuten gedaan was. Nieuwe sensor erin en draaien maar..
Nu op zoek naar de volgende oplossing voor het inhouden van de motor. Ik gok op de inlaat temp sensor die ook een foutmelding gaf. (voltage too low)
14 jaar
Neem de optie van de koelvloeistof temperatuur sensor ook mee. Deze kost het geld niet is minder dan 10,-
Zit achter op het blok.
[img]http://i221.photobucket.com/albums/dd274...[/img]
Gr Jack
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar