Opel Zafira: Opel Zafira 1.9 cdti 150 pk Z19DTH

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9

Hallo beste mensen,

Heb een probleem met het aanslaan van mijn motor, als het eenmaal aanslaat schud heel mijn motorblok en komt er veel rook uit de uitlaat.
Anwb geweest, zei de 4de verstuiver doet het niet goed, het spuit ipv nevelen, vandaag vervangen en geen verschil ! ! !

iemand suggesties?

D&K Partners

Geplaatst door D&K Partners (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Zafira? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

43 Reacties

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Ik vind dat ook niet zo slim.
ANWB zegt verstuiver vervangen en je doet dat zonder een goede diagnose te stellen.
De ANWB is er voor om je weer op weg te helpen of om je thuis te krijgen,maar niet om een uitgebreide diagnose te stellen.
Met alle respect voor al het goede wat de ANWB doet.
Maar dan maar klakkeloos vervangen is niet slim.
Uit laten lezen en kijken welke storingen erin staan.

jan5047 (0) PRO, 11 jaar geleden

Een wegenwacht kan niet vaststellen dat een verstuiver verkeerd spuit, hij kan dit wel denken en dit aan u meedelen,maar de garage moet dit definitief vaststellen, en ik zeg altijd vermoedelijk en laat het controleren

D&K Partners (0), 11 jaar geleden

Dank je voor jullie reactie heren.
Helemaal mee eens achteraf, maar heb heel wat aan de anwb gehad in mijn leven, en ze hebben het eigenlijk altijd goed gehad. Heb al heel wat vervangen inmiddels.
- komplete massa vliegwiel en toebehoren
- nieuwe wervelklep
- nieuwe gloeibouchies
- 4 nieuwe verstuivers
- nieuwe egr
- nieuwe roetfilter
auto heeft nog maar 156.000 op de teller, altijd op tijd z'n beurten gehad. Vroeg me eigenlijk af, heb al bij alle connectors een mod versie opzitten, maar bij de 4de krijgt ie geen stroom heb ik vandaag opgemerkt. enig idee hoe dat kan? en hoe kan ik dit het best oplossen?
bvd!

D&K Partners (0), 11 jaar geleden

vandaag bij de garage uitgelezen, kwam niets uit.... ja roetfilter vol, maar dat leek ze niet meer dan logisch
morgen gaan ze een cilinder-lek-test uitvoeren.
hopen dat ik dan meer weet....

sel (0), 11 jaar geleden

Ik heb dat ook een keer gehad met mijn Zafira. De bekabeling naar verstuivers waren niet meer in orde. Een deel van de bekabeling naar de verstuivers en de stekkertjes van de verstuivers vervangen. Probleem was daarna opgelost. Dat was een klusje van 180 euro incl kabels, stekkers.

D&K Partners (0), 11 jaar geleden

sel,

mag ik vragen hoe je er achter bent gekomen dat de stekkertjes/bekabeling niet meer naar behoren werkten?

sel (0), 11 jaar geleden

Auto startte moeilijk. Toen het startte liep het echt slecht. schudden en rammelen alsof het op 1 of 2 poten liep, ook veel witte rook.
Ik was ban dat brandstofpomp of turbo kapot zou kunnen zijn.
Toen heb ik de auto naar Opel dealer gebracht. Ze hebben daar geconstateerd dat de stekkers/kabels van de verstuivers niet in orde waren dat was rond km stand 185.000).
(Ik heb ook een Zafira Z19DTH).

D&K Partners (0), 11 jaar geleden

dank je voor je info.
maar ik heb enorm veel last van zwarte rook.
witte rook duidt toch meestal op verdamping van water?

D&K Partners (0), 11 jaar geleden

nou, de stekkers/kabels zijn het niet. die krijgen gewoon stroom.
lektest moet meer duidelijkheid geven. dat is weer uitgesteld tot hopelijk morgen.

D&K Partners (0), 11 jaar geleden

En ik heb een oorzaak: de kleppen zijn of verbrand of krom...... niet best.
iemand een idee wat dit normaliter kost?

Hans4040 (335) PRO, 11 jaar geleden

Voor een prijsopgave ga je naar een garage...dat kunnen wij hier niet doen omdat het per garage sterk kan verschillen.

mvg.
Moderator Problemcar.

D&K Partners (0), 11 jaar geleden

kosteplaatje rond de xx
is dit niet aan de hoge kant?
suggesties voor een alternatief?
dit is overigens bij een bosch dealer en niet de opel garage.

Hans4040 (335) PRO, 11 jaar geleden

Andere kop halen op de sloop of www.onderdelenlijn.nl

sel (0), 11 jaar geleden

[quote=D&K Partners]En ik heb een oorzaak: de kleppen zijn of verbrand of krom...... niet best.
iemand een idee wat dit normaliter kost?[/quote]
Is dat een vermoeden? of heeft garage dat geconstateerd. Het klinkt voor mij nogal dubieus dat kleppen van Z19DTH verbrand of krom zijn geworden.
Z19DTH heeft zelf stellende kleppen. Heb van dit type nooit gehoord of gelezen da er iets met de kleppen aan de hand was.

D&K Partners (0), 11 jaar geleden

hallo Sel,

ze zijn verbrand. vandaag heb ik ze akkoord gegeven voor het fixen van mijn auto.
ze hebben een cilinder-lek-test gedaan waarmee ze hebben geconcludeerd dat het zo is.
heb zelf ook nog rond gebeld, en het kan gebeuren is me verteld, de redenen lopen uiteen, het kan door een x aantal factoren gebeuren is me verteld.
vond het zelf ook helemaal niet leuk om te horen gezien mijn verleden mbt vervangen van onderdelen van mijn zafira. en heb het ALTIJD goed laten onderhouden, heeft standaard zijn beurten gehad, en nooit afgestamt, altijd uitlaten draaien als ik op bestemming ben.
dus ben hier ook niet blij mee.....

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Dit lijkt gevolgschade.
Dit komt bijna niet voor bij deze motor.

jan5047 (0) PRO, 11 jaar geleden

Gevolg schade waarvan ?

D&K Partners (0), 11 jaar geleden

idd Jan, Primera ben ook heel benieuwd. zou je dit nader willen uitleggen?

P. Kelder (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=D&K Partners]het kan door een x aantal factoren gebeuren is me verteld[/quote]
Indien deze factoren niet worden uitgesloten kun je natuurlijk de kop laten herstellen maar daarmee is het probleem niet opgelost.
De factor waarom en hoe dit is ontstaan moet dus ook worden verholpen.

Gr. paul

jan5047 (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=P. Kelder][quote=D&K Partners]het kan door een x aantal factoren gebeuren is me verteld[/quote]
Indien deze factoren niet worden uitgesloten kun je natuurlijk de kop laten herstellen maar daarmee is het probleem niet opgelost.
De factor waarom en hoe dit is ontstaan moet dus ook worden verholpen.

Gr. paul[/quote]
sorry maar nu begrijp ik iets niet primera p11 schrijft dat dit lijkt op gevolgschade dus dat het verbranden van de klep een oorzaak is van een eerdere reparatie aan dit voertuig, maar daar lees ik niets over, maar goed hij is stuk en het kost weer €
gr jan

D&K Partners (0), 11 jaar geleden

dit brengt me natuurlijk weer bij stap 1.
niet wetende hoe en waarom dit gebeurd.
kon door vuil zijn, ff geen goede smeering gehad, te heet geworden, te veel druk opgebouwd, te lang op een hele hoge snelheid gereden, slijtage enz.
ik heb nog een hele lijst aan argumenten gehoord wat het eventueel kan zijn. het feit is en blijft dat mijn kleppen zijn verbrand en niet krom zijn geslagen is me verteld en dat het alleen maar verholpen kan worden ipv door blijven gissen van waarom en hoe? het blijft wat het is zei de monteur. er kunnen zelfs meerdere kleppen niet meer 100% zijn is me gezegd, dat zal blijken als de kop eraf is. voor als nog heb ik alles gedaan wat nodig was om mijn auto in goede staat te behouden, daarom vind ik dit heel vreemd en kan op het net ook idd niks vinden over dit wat me nu overkomt.....

D&K Partners (0), 11 jaar geleden

het wordt voor mij ook steeds onduidelijker Jan.....
hahahhaahh, dacht dat ik steeds wijzer zou worden maar daar lijkt het niet op!

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Met gevolgschade bedoel ik idd bijv een lekke verstuiver,te heet geworden,mengsel niet in orde,dat soort zaken.
Geen gevolg schade door verkeerde reparatie.

jan5047 (0) PRO, 11 jaar geleden

Oké dat dan duidelijk

D&K Partners (0), 11 jaar geleden

ok, even voor alle duidelijkheid naar iedereen en mezelf, er is geen exacte oorzaak voor dit kan ik dus concluderen. er is niks te achterhalen wat meer duidelijkheid kan bieden lijkt me. Primera en de andere experts spreken hetzelfde hierover, maar geen 1, werkelijk niemand weet hoe dit nu werkelijk kon/kan gebeuren!
het enigste wat vaststaat is dat het hersteld moet worden, heeft niets te maken met achterstallig onderhoud, dat kan niet, verstuiver was en is het niet, dan waar moet je zoeken? het probleem staat vast, de oorzaak/boosdoener niet. helaas....

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Jay,er zijn storingen waar je gewoon niks van merkt met rijden en die uiteindelijk tot motorschade kunnen lijden.
Maar goed,misschien word er het een en ander duidelijk als de kop los ligt.

D&K Partners (0), 11 jaar geleden

ik denk dat je daar gelijk in hebt Primera, als de kop los ligt heb ik meer duidelijkheid, dat is ook wat de monteur zei.
ik hou jullie in ieder geval op de hoogte hiervan!
en mijn dank aan iedereen voor het mee denken!!!!

sel (0), 11 jaar geleden

hoi Jay,
laat nog even weten hoe het gegaan is?

D&K Partners (0), 11 jaar geleden

Hey Sel,

zeker weten! maaruuuuh, ze zijn er nog niet aan begonnen.....
ik heb vernomen dat ze mij voor woensdag in de planning hebben staan.

D&K Partners (0), 11 jaar geleden

Heren,

zit met mijn handen vast in mijn haren!
heb een andere motorblok nodig, iemand suggesties waar ik dat kan halen?
er is een stuk uit mijn kop geslagen door iets???? zuiger bij de 4de cilinder stuk enz enz. ze hebben me aangeraden om een nieuwe blok erin te zetten....
weet er iemand waar ik dat kan vinden, of kan iemand er 1 aankomen?
bvd!

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Kan de garage niks voor je betekenen,die hebben toch ook hun adressen.

D&K Partners (0), 11 jaar geleden

Jawel, dat is mogelijk. Daar hangt een veel duurdere prijskaart aan vast als hun een blok moeten aanschaffen.
beter om er zelf 1 aan te komen.

richard9712 (0), 11 jaar geleden

Aandachtspunten bij dit blok zijn de wervelkleppen, EGR en vliegwiel.
Er is ook een gemodificeerd inlaatspruitstuk omdat het bedieningsstangetje van de wervelkleppen loslaat.

Als je de EGR laat afsluiten of wegprogrammeren blijft de inlaat schoon.
Daarmee voorkom je dat de inlaat dichtslibt met roet, wat voor veel problemen kan zorgen.
Er is ook een modificatie van de injectorstekkers.

Kijk ook eens op onderstaande link.
http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f...

Hans4040 (335) PRO, 11 jaar geleden

@richard9712,
het blok is stuk...daar helpt een nieuwe wervelklep, of stekker niet meer aan.

richard9712 (0), 11 jaar geleden

Weet ik, maar voor de nieuwe motor.

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Jay,is het niet slim om dit uit handen te geven aan de garage.
Zij zoeken een motor op en monteren het ding,dan heb je ook gewoon garantie op de hele ombouw en het motorblok.
Nu wil je zelf een blok gaan zoeken en dat gaan laten monteren.
Maar wat nou als dat blok niet goed is of er zit een storing in?.
Garage geeft alleen garantie op de inbouw,niet op het door jouw uitgezochte motorblok.
Dat betekent dubbele kosten als de boel er weer uit moet.
Wat nog een betere optie is is om het blok eruit te takelen en inleveren en dan een compleet revisie blok monteren.
Voldoet aan alle updates en modifikaties en nieuw,kost wat,maar rijd je ook weer voor jaren.
Kijk,geld gaat het toch kosten,maar je geld kun je maar een keer uitgeven en een garage is er ook niet happig op om iets te monteren waar zij de achtergrond niet van weten.
Is er wat mee trekken hun gelijk hun handen er vanaf,wat heel begrijpelijk is.
En jij zit met een auto die een hoop geld gekost heeft en nog niet rijd.

D&K Partners (0), 11 jaar geleden

Richard,

dank je voor je reactie.
als je het gesprek van begin leest, zie dat ik alle punten dat je hebt opgenoemd al heb vervangen en toe laten passen: egr, massavliegwiel mod inlaat, mod injec.stekkers.
alles wordt overgezet op de nieuwe blok dat ik heb gekocht vandaag.

D&K Partners (0), 11 jaar geleden

Beste Primera,

Heb vandaag een revisieblok gekocht voor x.- maar wel kaal. Moet alles overlaten zetten van mijn oude blok. Heb er 6 maanden garantie op, en is vrijdag af/in gebouwd.
al mijn mod. instrumenten worden overgezet, evenals de turbo en brandstofpomp.
kost meer, maar ben overtuigd dat ik er op langere termijn zoals jij al aangeeft, er meer profijt van zal hebben.
houd jullie op de hoogte van de vorderingen.
dank jullie allen voor jullie reacties.

D&K Partners (0), 11 jaar geleden

Heren,

Mijn auto vandaag terug gehad!
loopt super! nieuwe revisie blok, met revisie turbo, en het loopt als een trein!
zat een flinke gat in de kop, en de vierde cilinderwand was echt helemaal aan gort! hoe weet nog steeds niemand in pincipe.
maarja, ben een kleine €x.- lichter, maar het is elke euro waard als je auto weer loopt als nieuw!

mijn dank aan jullie allen voor het mee denken!

richard9712 (0), 11 jaar geleden

Nou maar hopen dat het niet nog een keer gebeurd.

sel (0), 11 jaar geleden

Mooi man, veel plezier en zorgeloze km's gewenst.

Xilinx (0), 11 jaar geleden

Mag ik weten wat de kost van het massavliegwiel vervangen was? ik kreeg hier géén antwoord op van een opel garage...

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

@Xilinx:
Problemcar is bedoeld voor het oplossen van technische problemen aan/van uw auto.
Het plaatsen van reparatie- en/of onderdeelprijzen is daar geen onderdeel van.
De prijzen kunnen door omstandigheden dusdanig verschillen dat dit niet relevant is voor
plaatsing op deze site.

Indien u dat toch wilt weten, kunt u de TS benaderen via de Email-button onder zijn naam.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.