Regelmatig loopt het toerental van mijn wagen (Omega 20i16v BJ 1998)fors op bij stilstaande wagen (bvb aan een rood licht). Dit dikwijls tot ongeveer 3000 rpm zonder dat het gaspedaal wordt aangeraakt. Soms valt het toerental na een tijdje van zelf terug omlaag maar soms blijft die doorrazen rond een willekeurig toerental. Erg vervelend dus. Stationair loopt de motor meestal ook onregelmatig met een wisselend toerental. De wagen is hiervoor al verschillende malen in de garage geweest maar steeds vervangt men iets anders maar het probleem geraakt nooit definitief opgelost. (gelukkig heb ik een onderhoudscontract) Weet iemand raad?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
dit is een bekend euvel. de lfr moet vervangen worden en gelijktijdig een modificatie op de carterontluchting. daarna het stuurapparaat bij de dealer laten programeren en je probleem moet over zijn.
Alvast heel erg bedankt Opeltje.Kun je me nog vertellen wat "lfr" is want ik weet niet wat je hiermee bedoeld. Ik ga je antwoord zeker doorgeven aan de garage hopelijk kunnen zij dan dank zij jou informatie eindelijk kom af maken met het probleem.
21 jaar
de lfr (overigens betekend lfr nullastvullings-fasemotor) is een fasemotortje die het stationair toerental regeld. deze zit op het smoorklephuis gemonteerd. omdat deze snel vervuilt door olieresten van het carterdamp systeem werkt deze niet goed. vandaar dat ook dit aangepast moet worden om van het probleem af te komen voor lange tijd...
groeten opeltje
aangezien ik hetzelfde probleem (weer) heb, het is een hele tijd weggeweest maar sinds een week doet ie het weer (opel calibra 16v uit 91), wil ik graag weten hoe je die lfr, volgens mij ook wel eens stappenmotor genoemd als ik het goed heb, het beste schoon kunt maken.
en wat houd die modificatie van de carterontluchting in?
21 jaar
en wat houd die modificatie van de carterontluchting in?
21 jaar
demonteren van de lfr en deze reinigen met bv carbarateur cleaner of remreiniger bied uitkomst.
voor sommige 16 v motoren is er een anpassing te verkrijgen bij de dealer. dit betreft een extra olie opvang potje tussen de dikke carterontluchtingsslang en het opboren van de kleine carterontluchtingsslang banjo bout in de inlaat buis.
probleem opgelost
* Inlaatcollector werd gedemonteerd en nagekeken.
* Gasklep werd gedemonteerd en gereinigd.
* LFR werd vervangen en laatste versie geprogrammeerd.
* Ontluchting gasklephuis werd gereinigd en pakking vervangen.
* Oliedrukcontact werd vervangen.
* Carterpakking (klein gedeelte) werd vervangen.
Totale kostprijs van dit alles inclusief werkuren : 717
Gelukkig heb ik een onderhoudscontract lopen en geniet ik van de opel-assistance voordelen.
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar