Opel astra f: overhitting

Bouwjaar: 1992

ik heb een koel probleem met mijn astra f 1.6 uit 92, mijn auto wil niet meer koelen, volgens mij gaat mijn ventilator niet draaien wat ik merkte was dat de kabel die uit het smoorklephuis komt (dikke kabel) niet verbonden was met de dunnere kabel die erin hoort, zou het hierdoor kunnen komen?
Wat is de beste manier om je koelvloeistof te vervangen? ik kan .nl wel de kabel loshalen die van het reservoir afkomt maar dan is nog niet alles uit het systeem... hoe kan ik dit het beste oplossen?




klaasvaak6320

Geplaatst door klaasvaak6320 (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

Opeltje (0) PRO, 21 jaar geleden

bedoel je met kabels toevallig slangen??



om het antivries (dus geen koelvloeistof) te vervangen moet je de onderste radiateur slang losnemen.



vertel eens hoe warm de motor wordt.



klaasvaak6320 (0), 21 jaar geleden

kabels = slangen, ja ik maak die fout steeds.

over de temp kan ik kort zijn, hij koelt helemaal niet dus over een stuk van 5-10 min wordt ie 110 gr



ik heb net even wat tests gedaan en er komt geen stroom op de stekker van de ventilator, ik heb een andere stuurcomp getest maar lost het ook niet op,

mijn volgende idee is de termostaat, waar kan ik die vinden/hoe ziet ie eruit en hoe kan ik em testen?


Opeltje (0) PRO, 21 jaar geleden

het is al niet normaal dat de motor na 5 minuten rijden al zo warm wordt. zit er nog wel genoeg water in het koelsysteem??????
.





klaasvaak6320 (0), 21 jaar geleden

ja ik ben er nog niet zeker van dat het probleem wel opgelost is, momenteel rijdt ie wel. het probleem was dat ik het onderste (zwarte) o-ringetje miste bij de injector, na het kopen van een ringetje van ongeveer de zelfde grootte wilde hij weer starten maar hij loopt nog niet goed, stationair valt hij na een tijdje uit, ik probeer zat. aan een goed ringetje te komen,



over het warm worden vind ik het ook vreemd, kan er een oorzaak zijn voor het snel warm worden?

ik heb vanavond de koelvloeistof volledig vervangen...

Opeltje (0) PRO, 21 jaar geleden

toch wel de injector ringen he........



gooit de auto het water er ook direct uit als de dop van het koeltankje verwijderd is en je de motor laat lopen??





klaasvaak6320 (0), 21 jaar geleden

"gooit de auto het water er ook direct uit als de dop van het koeltankje verwijderd is en je de motor laat lopen?? "



dit snap ik niet helemaal



waar kan ik de temperatuursensor/zender vinden?

Opeltje (0) PRO, 21 jaar geleden

verwijder de dop van het tankje van het koelsysteem. start de motor en laat de moter 5 minuten draaien. blijft het water dan in het tankje of loopt het water over het tankje heen weg uit het koelsysteem?? (niet boven het tankje gaan staan te kijken!!!!) ivm warm antivries.



klaasvaak6320 (0), 21 jaar geleden

Er gebeurt niets...



ik ben er nu achter dat het probleem zit in de radiateurkoelvloeistofvoeler(of hoe het ook mag heten) die sensor onderin de radiateur, als ik die stekker er nl. uit haal en de puntjes contact laat maken gaat mijn ventilator aan...

kan ik deze voeler zomaar los halen of moet ik dan weer mijn koelvloeistof bijvullen? kan het zijn dat deze stuk is of is er misschien iets anders aan de hand?



klaasvaak6320 (0), 21 jaar geleden

ik heb zojuist dat ding vervangen... maakte niets uit, nadat ik aan de slang ging voelen die in de radiateur gaat vond ik dat het wel heel koud was aangezien de vloeistof 110 gr was, daar lekte het ook koelvloeistof :( ik laat em even afkoelen en dan ga ik even naar de kabel kijken

jan5047 (0) PRO, 21 jaar geleden

volgens mij moet je de thermostaat verniewen want als de slangen niet warm worden, wordt ook de radiateur niet warm en zal ook de voeler geen signaal krijgen en de ventilator nooit aanslaan geen circulati thermostaat stuk of radiateur potdicht succes

klaasvaak6320 (0), 21 jaar geleden

ik heb inmiddels de slangen gecontroleerd maar die lijken goed, ze zaten vol met koelvloeistof(heet)...

Opeltje (0) PRO, 21 jaar geleden

waarschijnlijk is inderdaad de thermostaat kapot. deze zit achter de distributiekap tegen de cilinderkop gemonteerd in het huis van de bovenste radiateurslang. dus de gehele distributie zul je moeten demonteren om er bij te kunnen.



klaasvaak6320 (0), 21 jaar geleden

dus de distributieriem e.d. moeten er ook af? wat zou vervanging kosten bij een garage?

Opeltje (0) PRO, 21 jaar geleden

dit zul je moeten informeren bij je garage...reken op 30 euro voor de thermostaat en een uurtje werk ongeveer...



klaasvaak6320 (0), 21 jaar geleden

hoe moeilijk is het om het zelf te doen? moet de distributieriem er af? die moet ik nl. zowieso laten vervangen(zsm) en dan kunnen ze meteen de thermostaat doen



maar kan ik het zelf?



Opeltje (0) PRO, 21 jaar geleden

tja alles kan he......ik zou het even in de garage laten doen. inderdaad moet de gehele distributie gedemonteerd worden en dan kunnen ze inderdaad ook gelijk de riem vervangen.


klaasvaak6320 (0), 21 jaar geleden

hoe zou ik verder mijn thermostaat kunnen testen, kan het zijn dat er ergens iets niet goed zit want ik ben natuurlijk een hele tijd met mijn auto bezig geweest en het is wel heel toevallig dat nu mijn auto start de koeling niet meer werkt...



wat is een redelijke prijs voor het vervangen van een distributieriem (in. en ex. spanrol)?

Opeltje (0) PRO, 21 jaar geleden

op afstand is het altijd moeilijk te zeggen. laat de riem vervangen bij je garage en deze kunnen gelijk de rest contoleren. ben je eindelijk van alles af.....over de kosten??? geen idee, zul je moeten informeren bij je garage.



klaasvaak6320 (0), 21 jaar geleden

wat ik alleen niet snap is dat het zo moeilijk is om de thermostaat te vervangen, ik had juist gehoord dat dat nooit zo moeilijk is, of is dat alleen bij opel?

Opeltje (0) PRO, 21 jaar geleden

bij de ene motor type is het simpel, bij de andere lastig. dit is niet alleen bij opel zo. het ligt er maar net aan waar ze in de fabriek hebbn besloten de thermostaat op de motor te plaatsen.



Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.