Deze auto krijgt steeds foutcode P0171 arm mengsel. De gehele inlaat en uitlaat systeem heeft een rook test onder gaan.Geen lek gevonden. Kleppendeksel is ook vervangen de membraam was inderdaad gescheurd. Ik heb vandaag de evap klep waar ze over spreken in diverse forums getest en werkte prima.
4 gasmeting
Foto 1 is stationaire Foto 2 op toeren.
Ik ben niet zo goed in data uitlezen dus als ik een keer na data moet kijken dan graag wat de waarde moet zijn.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De 4-gas meting is (nagenoeg) perfect, dus daar vindt je het probleem niet mee.
Dat houdt ook in dat de melding P0171 pas komt bij hogere belastingen.
Heb je al de Freeze Frame data uitgelezen?
Misschien kun je daar de belasting uithalen waaronder het gebeurt.
Heb je al eens rijdend naar de Fuel trims en/of de lambda signalen gekeken?
Zelfde reden, om te achterhalen wanneer het mengsel te arm is.
Zit er een luchtmassameter op? Heb je al eens volgas naar de maximale waarde gekeken?
Met 103kw moet je minimaal 113 gr/sec (of te wel 448kg/uur) zien (bij het toerental waar het max. vermogen wordt geleverd).
Wees wel voorzichtig met bovengenoemde testen. Een te arm mengsel bij een turbo-motor kan heel snel dure schades (gesmolten zuiger) veroorzaken.
Ja, zit een luchtmassa meter op. Volgas meten ook rijdend in een bepaalde versnelling?
Ik doe het meestal in 3 of 4. Maar het ligt er maar net aan hoelang de versnellingen zijn en hoe hard je kan en durft te rijden. In 1 en 2 gaat de meting meestal te snel om iets goed te zien bij uitlezen.
Als je uitleesapparaat het kan, beperk dan de data lijst als je dit doet, want anders kun je het maximum missen doordat het apparaat net wat anders staat uit te lezen.
Beste oldford, Ik heb het op het moment erg druk en dus weinig tijd om te meten. vandaag even de EVAP klep er tussen uit genomen en er op geblazen deze was open en moet toch gesloten zijn? Wat zijn dan de waarde?
De volgaswaarde van de lucht massa was even 113. De waarde bleef constand veranderen tussen 100 en 110 de waarde was constand in beweging. Freeze frame evap ontluchtingsmagneetklep opdracht 0% airflow 10 luchtdebiet berekend 10 motorbelasting 31% gaspedaal 16% gaskleppositie 34% map sensor 74kpa barometerdruk 100kpa brandstof regelus gesloten verwarmde sensor 0.54v brandstof toevoer regeling korte termijn 3% lange termijn correctie -3% rijsnelheid 23km looptijd motor 1.44
De luchtmassa meter haalt nog steeds zijn waarde bij volgas, dus die werkt goed.
Dat zie je dan ook aan de fuel trims in de Freeze Frame van bijna 0%.
Alleen snap ik dan niet waarom je bij zulke lage fuel trims een P0171 foutcode krijgt.
Ik denk dat het tijd wordt om uit te gaan lezen met Opel dealer (of gelijkwaardige) apparatuur.
Want met EOBD wordt je op het verkeerde been gezet.
Deze waarde heb ik gekregen via de foutcode. Ik heb een snapon sollus edge.
de andere dingen soms gaat het storingslampje uit en blijft dan een soms enkele dagen uit of maar even.Ik heb tussen de middag even aan de auto kunnen meten. Ik heb de andere waarde waar je om vroeg vergeten had ook maar 10 min in mijn pauze.
De evapklep werkt wel electrische maar, zou als ik zie op You tube filmpje als je er op blaast dan kun je er door blazen en dat is bij die van mijn ook. Als ze dan de klep vervangen kan dat niet.
Wat wil je dan weten?
Kan iemand me helpen? deze auto is van een gepensioneerde collega en ik werk bij een camper bedrijf. Ik ben de monteur en doe dit meestal in me eigen tijd. Ik heb hier wat waarden staan en wordt geholpen door ga naar een dealer. Ik ben er bijna zeker van dat het de evap klep is. we hebben de kleppendeksel al vervangen. Op AMT kom ik ook andere mogelijke problemen tegen en ze evap klep. deze kan ik doorblazen. Kan ik dat zien aan waarden of kan ik dat losmaken en tijdelijk afpluggen?
Evap kun je makkelijk afdoppen.
Aan de kant van inlaatspruitstuk loskoppelen, en dan aansluiting in inlaatspruitstuk dichtmaken.
Vervolgens met je uitleesapparatuur kijken wat je permanente brandstofcorrectie-waarde ( longterm fuelltrim, oid, verschillende benamingen voor dezelfde parameter) doet, deze zal stationair draaiend op ergens rond de 0% (plus of min ca 5%) moeten worden. Als het mengsel te arm is, dan regelt deze waarde naar boven toe richting +20 a +30%.
Je zegt dat je het klepdeksel al hebt vervangen omdat het membraan kapot was. Weet je dit zeker, of is dit een aanname?
Het kan goed dat deze kapot is, dan heb je een behoorlijke sissend geluid uit het gat bij het membraan.
Als dit inderdaad het geval is, dan is vrijwel altijd een kapot inlaatspruitstuk de oorzaak.
In het inlaatspruitstuk zit een terugslagklep, tussen carterventilatie en inlaatkant (waar turbodruk op komt te staan als turbo druk gaat leveren).
Als dit klepje weg is, dan moet het inlaatspruitstuk vervangen worden.
Het klepje is zichtbaar als een rood puntje (bij een schoon/nieuw inlaatspruitstuk) in het gat van je carterventilatie. Om in het gat te kunnen kijken moet je de carterventilatieslang, geribbelde slang met haakse aansluiting bovenop in het midden van je spruitstuk.
Ik heb er een foto van op m'n werk, als ik eraan denk dan plaats ik deze nog...
De kleppendeksel heb ik opengemaakt en het membraan was inderdaad kapot. De info die je mee geeft heb ik wat aan. Als mijn collega de auto bij heeft ge ik kijken. Ik werk in een camper bedrijf en ben de einige monteur.Ik heb het dus erg druk met onderhoud en APK. Zeker nu de versoepelingen door gaan.
Ik moet het meestal in me eigen tijd doen. Dit doe ik omdat deze collega me ook dierbaar is.
Dan zou ik zeker het inlaatspruitstuk goed controleren, ik heb een foto bijgevoegd.
Uiteraard is hier het puntje mooi rood, dat zal in gebruikte toestand vies zijn.
En als dit puntje inderdaad weg is, dan heb je grote kans dat je nieuwe klepdeksel ook weer kapot gaat.
Je turbodruk verdwijnt dan deels in het carter.
Ik heb vandaag even het gat afgedopt. helaas had ik geen goed dopje anders had ik de auto zo laten rijden. Hieronder me meting brandstoftoevoerregeling was voor het afdoppen rond 15. Op de foto kun je de afgedopte versie zien. Lange termijn correcieregeling was tijdens rijden soms -5 of hoger. Deze waarde rolde snel van + naar -.
Kan zijn dat ik de verkeede waarde heb gelzen dan hoor ik het graag. Het spruitstuk kon ik niet goed bekijken. ik kon er niet in kijken door de parvan. Ik kan misschien vrijdag nog even met een spiegeltje kijken. Ik heb wel een schrioevendraaier in gestoken is dat klepje te bewegen of zo?
Je hoeft niet te rijden. Is goed te zien met stationair draaien.
Gewoon effe warmdraaien, stationair in aangesloten toestand aflezen.
Ik trek dan altijd de aansluiting eraf, en doe dan mijn duim op het gat. Na 1 of 2 minuten moet dan die longterm fuelltrim al richting de 0% gaan. Maar dit is alleen voor een defecte tankventilatieklep!!!
Over dat rode puntje, dat puntje is allen maar de bevestiging van het klepje, het klepje zelf zit aan de
andere kant, daar kun je niet bij.
Met een spiegeltje, en subtiel aftasten met een klein schroevendraaiertje. Als je daar wat aantreft, alles ok, maar tref je daar niks aan, danmoet je het inlaatspruitstuk vervangen.
De hierboven geplaatste foto's zijn dat de juiste?
Als die klep kapot zorgt dat ook voor arm mengsel?
Als jij de juiste motorcode hebt ingegeven, dan heb jij een 1400 turbo, en dan is deze foto zeker goed. Ik heb zelf eigenlijk nog niet meegemaakt bij deze motor dat alleen het klepdeksel kapot was, maar goed, zeg nooit nooit.
En op je 2e vraag, weet ik niet direct een antwoord. Wat ik dus normaal tegen kom is dat het klepje weg is, waardoor het membraan in klepdeksel kapot gaat, en hierlangs valse lucht via carterventilatie wordt aangezogen. Ik denk het eerlijk gezegd niet, als de motor verder hermetisch dicht is.
Gewoon controleren zoals ik hierboven beschreven heb, we hebben dit helaas al velen malen gedaan...
Dankjewel. Ik ga van de week weer kijken. Met de foto hierboven bedoelde ik de foto’s van mijn uitlezer.
Oh, ja, op jouw apparaat heet het " lange termijn mengselcorrectie".
Bedankt
Ik heb gisteren de aansluiting afgesloten. de tester aan gesloten en de motor laten draaien. ik heb even later een blik gewerpt op de tester en het was 2 %. Afgekoppeld en vloog meteen naar 12 dus de klep is defect.
De aansluiting van de carterventilatie was lastig te zien met lamp en spiegel kreeg ik er geen zicht op. Ik heb met een fitting schroevendraaier gevoeld en 2/3 cm diep voelde ik een schuin weg lopende iets. Ik ga er dus van uit dat de klep heel is?
Als het puntje er zit zou het klepje aanwezig moeten zijn... Het is inderdaad lastig te zien door dat het vuil is.
Als het puntje weg is, en dus het klepje, dan moet er een gaatje zitten in de zijkant. Ook lastig te zien...
Wat dat betreft heb je pech, bij deze Meriva kun je niet rechtstreeks in het gat kijken.
Misschien heb je een scope camera o.i.d. dat je toch goed zicht hebt in het gat...
En tankventilatieklep spreekt voor zich, maar dat wist je al...
Wat is het gevolg als dat klepje weg is? Teveel Carter druk
Ja, je blaast je turbodruk, die je normaal in de cilinders blaast, nu deels via de opening waar dit klepje hoort direct de carterventilatie in. Je blaast dan weer dat membraan uit je klepdeksel.
Nou heb ik het zelf nooit getest met een nieuw klepdeksel en een kapot spruitstuk, misschien dat het nieuwe membraan nog wat stugger is als een oude, dan zal het eerstvolgende zwakke punt weggeblazen worden, dat zou een keerring kunnen zijn, of een peilstok, of ergens een pakking... moraal van het verhaal, daar wil je je turbodruk dus niet hebben...
RichardHM bedankt voor je tips. Het is opgelost en de klant is er weer mee in zijn nopjes.
Oldford zo kun je ook mensen helpen mat wat geduld en de juiste aanwijzingen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Meriva of stel zelf een nieuwe vraag.
3 jaar