Vraagje:
Heb al aardig wat gelezn / geschreven over olieverbruik e.d,
nu een vraagje over het peilen:
Als ik de olie peil van mijn Astra valt mij altijd iets op:
Aan de ene kant van de stok zit de olie op het gemiddelde
(Precies tussen de twee "inhammen" i"n) maar aan de andere
kant van de stok zit het lager, tegen minimum aan.
Waar ga ik nou van uit?
Ik vind de peilstok niet echt nauwkeurig
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Jospen, dat heb ik me ook al vaak afgevraagd. Ik heb het ooit bij de dealer nagevraagd en die vertelde me dat ik moest uitgaan van het laagste gedeelte. Het hogere gedeelte schijnt olie te verzamelen bij het uittrekken van de peilstok. Dat is olie die in de peilstokbuis achter is gebleven. Door het eruittrekken kan er geen olie van de peilstok afgaan maar wel erbij komen, daarom telt het laagste niveau. Aldus mijn plaatselijke dealer.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Groet,Ger
Jazeker,
Bedankt!!!
Wel jammer, dan is het dus echt een slurper :)
Gr
19 jaar
ger ik ben het niet met je eens en al hellemaal niet met jou dealer.
voor zo ver mijn info strekt:
het laagste meet gedeelte is om de olie te pijlen bij een koude motor.
het hoogste meet gedeelte is om de olie te pijlen bij warme motor.
voor zo ver ik weet is het zo en dit omdat 5 lieter olie bij 120 graden(zo warm wort de olie en nog wel warmer ook) aardig wat uit zet wat logis is.
gr tijne
19 jaar
hoi martijn..
als jou verhaal kloppend zou zijn ? dan verversen we dus al jaren verkeert!!!! ( we vullen hem immers af tot de bovenste streep op de peilstok )
leg jou verhaal nog eens wat duidelijker uit!! ;^) ik hoor hier iets nieuws!
paul,
Best ejospen,ik zit met hetzelfde probleem,alleen heb ik een andere theorie:de olie pijlstok komt schuin te liggen in het carter,vandaar dat er aan de ene kant van het stokje meer olie zit.draai hem maar een keer rond!!
Tevens moet ik je er bij vermelden,dat je wel de goede olie er in moet doen,anders verbruikt hij inderdaa erg veel.er moet volsyntheet 5W30 in
19 jaar
Olie peilen doe je mijns inziens altijd met koude motor. In ieder geval geruime tijd nadat de motor is uitgezet. Dan is alle olie van boven in de motor naar onderen gedropen en krijg je dus een goede peiling. Het instructieboekje is daar dan ook heel duidelijk in: het peil moet dan tussen het onderste en bovenste streepje staan. Niet lager, maar zeker ook niet hoger. En dat er soms aan de ene kant meer olie zit dan aan de andere kant van de peilstok wordt in de twee postings hierboven verklaard. Er komt olie aan het hogere gedeelte van de peilstok bij het eruittrekken doordat er olie in de buis zit, en inderdaad zit de peilstok niet recht in de houder dus dat maakt ook verschil. De kant met het laagste peil geeft de juiste stand aan.
Twee verschillende stukjes op de peilstok voor koud en warm meten kan ik nergens vinden. Niet in mijn instructieboekje en zeker niet op m'n peilstok (tenminste bij m'n Astra-G).
En, zoals Dave ook al zegt: bezuinig niet op je motorolie. Gebruik olie met de juiste specificaties en van een gerenommeerd merk.
Groet, Ger
19 jaar
Goeie tip, bedankt.
Toch nog eens over 5 W 30.
Iedereen raad Elf aan, is het toch nergens bij ons te krijgen.
Niet bij Renault,Peugeot,Total...Opel..nergens.
Zal het van Shell zelf ook goed genoeg zijn?
19 jaar
nou peter lees en huiver.
olie verversen doe je altijd met koude olie logies dus dan moet je de onderste max streep hebben.
maar als jij gereden heb en de olie is op bedrijfs temp dan zet hij uit logies toch?(en 5a6 lieter zet aardig uit)waar door je olie dan dus boven je max komt te staan en er dus mensen zijn die dan kompleet in de stres schieten maar als je dus zoon pijl stok heb als waar we het hier over hebben dan kan je de olie dus wel goed pijlen als de olie warm is want dan mag hij niet boven de max van de aller bovenste streep komen.
en sorry dat ik het zeg mensen maar ik heb jullie reacties gelezen maar dat de pijl stok scheef staat oke maar dat heeft er echt niks mee te maken sorry de pijl stok zal max een doorsnede hebben van een mm of 2 a 3 en om dan zoon verschil te krijgen moet de pijl stok bijna plat in op de olie worden gelegt.
gr tijne
als jullie me nu nog niet geloven bel de dealer maar is of raat pleeg een instruktie boekje want ik weet bijna zekker dat het klopt wat ik zeg.(sorry ben eigenwijs maar als iemand het bewijs heeft dat ik ongelijk heb........ ben benieuwt)
gr tijne
19 jaar
martijn:
als ik jouw was zou ik de olie voortaan niet tot aan het onderste streepje vullen, het is beter om er nog een dikke centimeter onder te gaan.
dan ga je op zeker als het extreem warm weer is en de olie zet meer dan verwacht uit.
ik vind het onderste streepje (minimum) aan de hoge kant.
er een dikke cm onder is beter, loop je geen risico's op overkoken van de motor olie.
maar martijn, welk stripboekje heb je die onzin vandaan?
wat ik hierboven typ is de zelfde onzin die jij hierboven plaats.
bovenste streepje is normaal, onderste streepje in minimum en betekent dus bij vullen.
staat het in de midden is er nog geen probleem maar hij moet niet lager gaan. wel gaan peilen met koude motor.
martijn..
toch blijf ik het een duister verhaal vinden.. het lijkt op nonsens!!
als jou verhaal zou kloppen dan zouden we aan 2ltr olie in ons carter meer dan genoeg hebben.. ( het stijgt immers vertel je ons )
paul,
HELLUP !!!!!!!!!
HOE PEIL IK NU MIJN OLIE ?????????
:)
19 jaar
nee paul dat is neit waar
bij koude motor moet je olie op het max staan van de onderste verdeel schaal en er zit maat een cm verschil in de onderste max en de bovenste (ongeveer kan iets meer zijn kan iets minder zijn.
gr tijne
19 jaar
volgens mij is er en min en max en niet max en max ! weet niet hoor ben maar een golf rijder !!!
19 jaar
Dat bedoel ik, en dat is bij een Astra echt niet anders!
Wat een discussie, het instructieboekje is toch hartstikke duidelijk hierin?
Groet, Ger
19 jaar
Tjonge jonge, olie peilen op een horizontaal vlak(dus niet schuin op de oprit), met koude motor, eerst de pijlstok eruit halen, schoonvegen, opnieuw erin doen 2 sec wachten en eruit halen, dan kun je netjes je oliepijl aflezen, is dat nu zo moeilijk ?
Bijvullen met koude motor tot het maximum streepje, natuurlijk zet motor olie iets uit als het warm is, nou en, dacht je nu echt dat de fabrikant er geen rekening mee gehouden heeft ?
Voor diegene die geen elf motor olie kan vinden, Kroon is ook goed hoor, of penzoil oid, de grote merken ontlopen elkaar nauwelijks
mensen...
en zo is het!! en het is ook nooit anders geweest!
een discusie punt! OK martijn, maar zet mensen niet op een verkeert spoor!!!!!
dus martijn.. er is een min en een max.. staat de olie daar tussen.. is het goed!!
zo staat het overgens ook in het boekje!
paul,
wat jullie willen.
maar waarom staart er dan aan bijde kanten van de pijl stok een min en een max en staat het aan de ene kant lager en aan de andere kan van de pijl stok hoger daar gaat het hier om.
zal mij benieuwen hahahahah
gr tijne
19 jaar
ik denk dat jij een stokje hebt uit de belgische opel fabriek. belgen kijken niet zo nauw als chinezen.
gr.
martin
19 jaar
hahah ik heb maar een stok met aan 1 kant een max en min maar het gaat hier niet om mijn astra
19 jaar
hey mensen.. ik zat van de week het boekje van de charade van mijn vriendin door te bladeren.... en wat denk je.. martijn heeft gelijk!! bij die daihatsu charade staan 3 streepjes, eentje voor koude motor, en eentje voor warme motor!!!
groeten fritske
19 jaar
Dat heeft niets te maken met uitzetten van de olie.
Bij een warme motor is het oliepeil lager dat heeft te maken met de olie die nog door het motorblok zit en nog moet terug lopen in het carter.
Hans
ja hans maar je mag een auto ook pijlen als hij warm is en 10 min heeft stil gestaan want dan is de olie weer onder in het carter terug.
en daarnaast mensen lees nog is wat fritske hier boven heeft getypt ik lul echt niet uit me nek.
gr tijne
19 jaar
Tja hij heeft het over een Daiflatsu, dat is wel even wat anders als een Opel
het gaat om het idee! he...... ;^))) 24 reacties om een peilstok het houd een mens wel bezig...
Martijn praat waarschijnlijk over peilstok van een automatische versnellingsbak. Daar staan soms ook twee verschillende min-max strepen op om het juiste peil te zien naargelang bak koud of warm is.
19 jaar
ik denk het ook....leuke discussie overigens.....maar even iets anders als dit een diesel betreft en de peilstaaf nog en rood afleesgedeelte heeft is dit een oude peilstok. de dealer heeft er nieuwere types voor dit dit probleem oplossen (niet meer rond maar plat)
soms zijn de oplossingen zo simpel......
mijn 1999 astra stationwagon benzine heeft ook een rood afleesgedeelte hoor.
ik heb het hier over een diesel..........een benzine motor heeft een ander carter...
ik heb het neit over een pijlstok van een versnellingsbak.
sorry maar ik blijf volhouden.
gr tijne
19 jaar
En ik blijf ook volhouden. Martijn kletst in dit geval uit zijn nek.
Mooie afsluiter van mij dan, als starter van het topic:
BEDANKT voor de antwoorden...door jullie advies heb ik al ruim 2000 km gereden en pas een heeeeeel klein beetje olie verbruikt.
Op naar de volgende topic!
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar