Opel Zafira: Probleem na remleiding vervanging

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Enkele weken terug is onze zafira voor de keuring gegaan
En helaas dat werd remleidingen vervangen
Dit laten doen bij XXXXXX
En na 2 dagen wilden wij een lekker dagje weg
Maar bij het uitrijden van de wijk.. remde de wagen niet meer
Na de schrik toch weer geprobeert en hij remde weer als gewoon
Toch wilde wij dit goed hebben... en reden naar XXXXX toe
Onder weg er naar toe heeft de auto het nog 1x gedaan...

Die maandag hebben we de auto weer afgegeven met het probleem
Zij hebben hem weer ontlucht en hebben hem terug gekregen...

Weer na 3 dagen deed de auto het weer
En is dus afgelopen weekend weer bij XXXX geweest...
Onder tussen zijn we gebelt door hun en ze hebben niets gezien / gemerkt
Vanmiddag krijgen we de auto dus weer terug...

Maar je geeft geen garantie dat de auto het niet meer zal doen...
Op het moment is de auto dus niet te vertrouwen..

Heeft iemand dit ook mee gemaakt
De auto vertoonde deze problemen na de vervanging van de remleidingen
( is XXXX aansprakelijk als wij met de auto een ongeluk krijgen ? )
.

arfleming

Geplaatst door arfleming (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Zafira? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

26 Reacties

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

De oorzaak kan (!) in de hoofdremcilinder zitten.
Vaak wordt de remvloeistof niet optijd ververst en gaat de pomp vol sludge zitten. Nu er een leiding is vervangen, komt die sludge los door het ontluchten van de leiding(en)met nieuwe remvloeistof. Het gevolg is dat de afdichtingen in de hoofdremcilinder soms inwendig gaan lekken en je het pedaal af en toe zo naar de bodem trapt zonder remwerking.
Let wel: het is een mogelijke (!) oorzaak.

arfleming (0), 12 jaar geleden

En dat is gewoon op te lossen door weer geheel te ontluchten en of remvloeistof te vernieuwen ?

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Nee, andere (nieuwe) hoofdremcilinder monteren en nadien uiteraard alles weer ontluchten.

arfleming (0), 12 jaar geleden

volgens andere info bronnen blijkt die goed te zijn zelfs door XXXXX

Edit : auto remt vaak wel maar bestaat kans dat hij dus 1x niet remt daarna weer wel

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Het is/was ook maar een mogelijke oorzaak. Echter, er zitten niet zo heel veel meer zaken aan die zo direct bepalend zijn voor de remwerking, behalve dan de remdelen bij de afzonderlijke wielen maar daar is niets aan veranderd.

Hoeveel remdruk is er dan wanneer de remmen niet werken? Pedaal helemaal bovenin of zakt deze dan naar beneden?

arfleming (0), 12 jaar geleden

geloof mij je antwoord komt ten goed over ;-) dank daar voor

Maar XXXXX heeft het probleem niet eens kunnen vinden
En natuurlijk bij hun met proefrijden deed de auto dat niet....
En als XXXX het al niet kan vinden dan moet je zelf maar op zoek gaan....
Maar goed toch doe ik er nog niets aan want dit valt gewoon allemaal onder garantie natuurlijk...
Ben benieuwd of het ook echt weg is... maar toch ben ik bang van niet

Je hebt zo gewoon geen vertrouwen in de auto

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Als blijkt dat de hoofdremcilinder toch de oorzaak is, lijkt me dat geen garantie. De garage kan er dan niets aan doen dat die hoofdremcilinder blijkbaar niet heeft gedeugd......Maar dat moet je dan met hun maar oplossen. Daar is deze site niet voor.
Eerst de oorzaak maar eens vaststellen.

arfleming (0), 12 jaar geleden

hoofdremcilinder is het niet...
dat hebben ze zelf gecontroleerd en blijkt gewoon goed te zijn
Ze hebben hem zelfs nogmaals weer afgevult ( "goed" zo als zij zeggen )
Ik heb hem net moeten ophalen en remt naar behoren..
Tis alleen de vraag of de auto het probleem weer vertoont
Tis volgens hun en ons een onzekere zaak
Als de auto dus weer niet remt.. 1 á 2 keer.. dan staat hij zo weer voor de deur..

Wil je niet aanvallen of zo..
Maar als de auto goed remt met oude remleidingen..
Remleiding was punt bij APK
En je krijgt hem terug met een ander probleem dan is het wel degelijk het probleem van XXXXX
Tenslot van rekening geven zij weer een onveilige auto terug toch

Vat het niet te zwaar op tis goed bedoelt

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

hoe hebben ze de hoofdrem cilinder gecontroleerd, gedemonteerd en inwendig bekeken? vernieuw hem nu maar zoals mijn voorgangers al zeiden , want vandaag of morgen doet hij het op een fataal moment niet, en de discussie of dat garantie is moet je niet hier uitvechten maar bij de garage
succes

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=moderator]Hoeveel remdruk is er dan wanneer de remmen niet werken? Pedaal helemaal bovenin of zakt deze dan naar beneden?[/quote]
Daar heb je nog geen antwoord op gegeven.

arfleming (0), 12 jaar geleden

die zakt helemaal in...
Maar daarna vrij direct terug en duurt het weer even als het weer gebeurt
want gelijk er na is het weer goed

tot nu toe heeft hij het nog niet gedaan
heb al wel kleine stukjes gereden
en de eerste keer reed ik alleen al de wijk uit en was het raak

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Pomp kapot. Gegarandeerd. Zie mijn uitleg bij #2

arfleming (0), 12 jaar geleden

oke..
Nou voorlopig hou ik hem nog even in de gaten
Mocht de auto het weer doen..
Zal ik dat eens voor dragen..

Weet je zo uit je hoofd wat dat kost...

Dank je voor de aandacht en hulp

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

hopelijk ben je niet te laat als je op 1 ding moet vertrouwen is het wel je rem!

arfleming (0), 12 jaar geleden

geen zorgen ik doe nog niets en ver gaat de auto momenteel niet
Eerst maar eens weer zien of het probleem zich weer laat zien...
En bij de 120 km/u gaat hij voorlopig niet..

maar toch vind ik het raar...
want zo gaat het dagen gewoon goed..
en dan plots doet hij het weer 1x
en dan is het weg

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Maakt niet uit of de auto ver gaat of niet. Als op de hoek van de straat plots een kind oversteekt of een fietser voor langs rijdt, heb je een probleem als de rem weigert. Het zal je eigen kind maar zijn.........
Remmen moet je nooit (!) op bezuinigen. Ga de kat niet op het spek binden.
Je eigen ondervindingen zijn de typische kenmerken van een inwendig lekkende pomp.
Je kunt het ook zo bekijken: dankzij de apk ben je er achter gekomen dat de hoofdremcilinder niet deugt. Als je daar pas achter was gekomen met een snelheid van 120 km/u of nog harder op de snelweg, was het misschien anders afgelopen.............Denk daar maar eens over na.

arfleming (0), 12 jaar geleden

sterker nog.... mijn vrouw heeft al gereden met mijn dochter voor in..

Ik snap je wel...
Maar het rare is gewoon met de oude remleidingen werkt alles naar behoren
En alleen remleidingen worden vervangen en opnieuw gevult enz enz
En ik heb dit probleem...

Ik wil mij echt niet graag uitlaten
Maar ik vind dat de monteur die dat maakt en auto veilig weer terug geeft.
Dat zij voor kosten en zorg horen te dragen...

Geloof mij mocht er iets gebeuren (ernstig)
Dan weet ik ze wel te vinden.. en niet alleen ik..
Maar zoals ik al vertelde ik wil mij niet uitlaten op een forum

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Er is een bekende uitspraak: als je in de pot gaat roeren, begint het te stinken.
Zoiets is hier ook het geval: door het vervangen van de leiding(en) is nu die defecte hoofdrempomp boven water gekomen.
De monteur kan daar niets aan doen. Je hebt zelf gemerkt dat het euvel zich niet iedere keer voordoet en dat kan dus ook bij die monteur het geval zijn geweest. Als hij had geweten dat die pomp niet goed was, had hij die auto niet goedgekeurd en afgemeld bij de RDW. Bij een steekproef was hij dan gegarandeerd zijn keuringsbevoegdheid kwijt geweest. Zo'n fout wordt zeer streng afgestraft.
Als er nu iets ernstigs zou gebeuren, moet je bij jezelf te rade gaan, niet bij de keurmeester cq. monteur.
Case closed wat mij betreft.

arfleming (0), 12 jaar geleden

hmm oke..
Maar dan luister de monteur dus niet naar zijn klant..
want ik kom 2x terug met het zelfde probleem
En zij weten het niet??????
( en hier op een forum zeggen ze het mij zo... hmmmmmm vreemd )

Maar goed dat even los laten

Hoe kan je die pomp controleren ?
Want ik wil toch wel zeker weten dat het de pomp moet zijn..
( je bedoelt de abs pomp toch ? )

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Nee, geen abs-pomp maar de rempomp ofwel de hoofdremcilinder. ABS-pomp is een heel ander ding. Daar is niks mis mee. Die regelt alleen de remdruk naar de wielen toe tijdens het blokkeren (!) van 1 of meerdere wielen, bv. bij gladheid.
De hoofremcilinder maakt de druk voor alle wielen, de abs-pomp regelt de druk per wiel bij gladheid maar is afhankelijk van de druk uit de hoofdremcilinder.
De oorzaak zijn de afdichtingen ( remcups) in de hoofdremcilinder. Deze dichten in de rempomp niet goed (meer) af zodat de remvloeistof niet weggeperst wordt maar terug loopt in het remoliereservoir. Dat "niet goed meer afdichten"is het gevolg van het ontluchten met v/d nieuwe remleidingen met verse remvloeistof. Daardoor zijn die gammele afdichtingen nu boven water gekomen.

arfleming (0), 12 jaar geleden

hmm dat ga ik dan toch eens na vragen
Want het vreemde is namelijk hij zegt dat het ook niet aan de remcilinder ligt

Misschien is het probleem weg hoor..
nu dat hij weer terug is...
Maar volgens mijn vrouw heeft hij dat gezegt dat hij dat gecontroleerd heeft
Bedankt voor nu... nogmaals ik begrijp ook dat dit gevaarlijk is...
Mocht ik meer weten dan zal ik het laten weten...
(( sorry voor de kopzorgen ))

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Het komt nog steeds voor dat men remsystemen ontluchten wiel door met het rempedaal te pompen. Hierdoor kunnen de afdichtingsringen beschadigd raken omdat ze langs een randje gegaan zijn waar ze voorheen nooit geweest zijn. Hoe sneller je daarna op je rempedaal trapt hoe meer kans je hebt dat er toch nog afdichting is. Probeer eens bij stilstaande auto heel geleidelijk het pedaal in te drukken. Als hij onderin terecht komt (zoals tijdens het verzaken) hebt je het bewijs! Buiten mijn verhaal om ben ik gewoon met de moderator eens. Hoofdremcilinder vervangen, of laten herstellen. 15 jaar geleden was het al lastig aan remcupjes te komen.. geen idee wie ze nu nog levert.

arfleming (0), 12 jaar geleden

hoi cor..

Ik heb even met stilstaande auto eerst zonder motor aan daarna met motor aan.
Maar ik kan het pendaal niet helemaal naar de bodem krijgen
Sterker nog ik voel gewoon druk
En bij motor uit pomp ik hem gewoon vol en kan ik niet meer bij pompen.

Ook zie ik geen lekage enz..

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Er is inwendig lekkage in de hoofdremcilinder. Kun je nu alleen vaststellen als e de cilinder uit elkaar haalt.. e moet je voorstellen dat er een scheur in de afdichtingsrand zit er hang een soort velletje aan. zolang dat velletje op zijn plaats zit is er afdichting, als dat velletje er naast hangt heb e lekkage.. Door de rem met draaiende motor fors in te drukken en daarna snel los te laten, waarna e probeer het pedaal opnieuw heel langzaam in te drukken kun e het probleem misschien opnieuw oproepen.

En dan nog dit. De kosten van het vervangen van de hoofdremcilinder zijn terecht voor jouw rekening. De kosten welke e tussendoor gemaakt hebt zin voor de garage. Die hoort te weten dat alleen de hoofdcilinder de oorzaak kan zijn.

arfleming (0), 12 jaar geleden

Nou ja dat laatste heb je gelijk in
Dat monteur wel moet weten waar het aan kan liggen
Maar dan nog zeggen dat de hoofdremcilinder goed is..

Maar jij bedoelt dus die cupjes dat daar 1 of enkele van kapot zijn...
( vandaar dus geen afdichting )
Dus die cupjes zijn goedkoper dan een volledige cilinder
Dus als zij die vernieuwen kan het probleem zijn opgelost
Want volgens hun is de cilinder wel goed

Maar moet je dan niet iets zien van lekage bij de cilinder ?

Tot op heden heeft de auto het niet meer gedaan eigenlijk...
Maar toch wil ik daar op een check of dat kapot is of niet..
Dank je wel voor je uitleg

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Kijk nou eens bij reactie #2: daar heb ik je al verteld hoe de vork aan de steel zit: Er staat duidelijk: "INWENDIGE LEKKAGE". Dat is dus NIET aan de buitenkant. Het is al tig-keer uitgelegd. Blijkbaar geloof je ons niet.

Hoeft ook niet.

Case definitief closed.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.