Beste,
Bij het vervangen en controleren van zekeringen in de motorruimte werk nu ineens de radio niet meer.
Ik heb zekering F36 gecontroleerd die is heel en geeft spanning door naar de box.
Nou heb ik de radio eruit gehaald om te controleren als ik daar spanning krijg dit is niet het geval zowel constant en gestuurde spanning ontbreken.
Het tijdklokje werk ook niet meer.
Wie kan mij raad geven of heeft dit al een keer meegemaakt.
Mvg Johan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je ook de gele draad gecontroleerd of daar spanning op staat, zowel controleren zowel met contact AAN als contact UIT.
Lijkt op een kabelbreuk...
Kijk eens of je op dezelfde draden onder de stuurkolom wel spanning hebt!
Zit er bij jouw model Zafira niet een zekeringenkast ergens onder het stuur?
Is je radio ook nog apart gezekerd aan de achterzijde, ergens in je radio zelf, en is die misschien kapot.. alhoewel dit niet de oorzaak kan zijn van het klokje.
Gr.
Martin
Ik neem aan dat het een zafira B is.
f 35 is dan van de radio
f 36 is dan onder andere van de sigaretten aansteker.
10 jaar
zet er toch eens een andere zekering in
10 jaar
Ik heb op de connector van de radio gemeten daar komt echt geen plus of gestuurde plus.
Idd het is een zafira B en ja ik heb er al een andere zekering in gezet geen resultaat.
Klant kwam binnen met dat de sigaretten aansteker het niet deed zekering vervangen en nou speelt de radio ineens niet meer.
Natuurlijk zekering eruit gehaald van de sigaretten aansteker geen verandering.
Is het mogelijk dat de zekering box in de motorruimte een breuk heeft in de printplaat? omdat ik geen gestuurde en constante spanning krijg.
Zit er onder het stuurkolom ook nog een zekering houder
Wie kan mij raad geven de klant komt morgen weer terug met de auto.
10 jaar
Zoals reeds eerder gezegd:
Heb je al aan de achterzijde van de radio gekeken. In het metalen frame van de radio zit ook vaak nog een extra zekering.
Hiervoor dien je wel de radio uit te nemen en aan de achterzijde te kijken, zit ergens bij de antenneaansluiting.
Bij de Zafira A zit links onder het stuur ook nog een zekeringkast, klepje wegnemen en daar zitten een groot aantal zekeringen.
Gr.
10 jaar
Zoals eerder gezegd connector van radio los gehaald en zekering gecontroleerd is heel maar nogmaals als ik de connector los heb dan moet ik toch gestuurde plus en constante plus krijgen ook als ik de radio los heb gekoppeld.
Maar ik krijg daar geen spanning op de los gehaalde connector van de radio.
wat nu
10 jaar
OK, maar die radio is waarschijnlijk dus 2 x gezekerd, 1 keer via de gezamenlijke zekeringenkast en 1 keer via de zekering die rechtstreeks op de radio zit in het metalen frame van de radio zelf.
En uit je antwoord blijkt mij niet WELKE zekering je nu hebt gecontroleerd... en anders zou ik (net als Willem hierboven al zegt) de zekering TOCH gewoon vervangen voor een nieuwe, dan weet je zeker dat het niet aan de zekering ligt, ondanks dat ie niet doorgebrand lijkt.
En inderdaad als je de connector van de radio loskoppelt, dan moet je een geschakelde en een constante plus hebben op de connector die richting je zekeringenkast loopt.
Maar LET OP: bij mij Zafira moet je de (kleur) draden omwisselen, dus niet kleur op kleur aansluiten maar de geschakelde PLUS en de constante PLUS moeten omgedraaid worden !!!
Gewoon ff proberen.
10 jaar
fe 35 is van de radio, zit naast fe 36
10 jaar
Het waren niet de zekeringen maar een breuk in de zekeringbox onder de motorkap
Probleem is opgelost.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar