Opel Zafira: vliegwiel of koppeling

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 dth

Ik heb een zafira van het bouwjaar 2004. Deze heeft 122000 op de teller staan. Toen ik 100000 had begon als ik de koppeling half intrapte een piepend geluid te komen. Je kon het bijna niet horen. Maar nu maakt hij een ratelend geluid als ik de koppeling half intrap. Als hij volledig is ingetrapt dan hoor je het niet meer. Ik ben naar een opel garage geweest en die vertelde dat het niet de koppeling was die stuk is maar het massa vliegwiel. Kosten voor de reparatie 2500 euro.
Ik ben daarna naar een andere geweest en die vertelde dat het niet vliegwiel is maar de druklager. kosten hiervoor 700 euro. Ook vertelde hij erbij dat in het slechtse geval ook het vliegwiel en koppeling moeste vervangen moesten worden; prijs 1900 euro maar dat is dan wel moet een enkel massa vliegwiel, in deze motor zit een dubbel massa vliegwiel.
De auto is 9 jaar. Loont dit de moeite om hem te herstellen of zouden jullie dit niet doen? Want ik veronderstel dat er nu de auto de 10 jaar bereikt toch nog andere stukken ook nog gaan komen.(remcilinders, remleidingen zijn aan het roesten)
Wat is het verschil tussen dat dubbel massa vliegwiel en een enkel vliegwiel. Ik heb horen zeggen dat als je een enkel steekt waarin een dubbel stak dat hij minder vermogen heeft. Omdat de overbrenging naar de versnellingesbak anders is. Klopt dit?

Alvast bedankt

rijder111

Geplaatst door rijder111 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Zafira? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

puggiebenny (0), 10 jaar geleden

dubbel massa vliegwiel is minder belastend voor de motor aan gezien hier veren inzitten die de schokken opvangen tijdens het schakelen.
deze vervangen door een enkel masa vliegwiel geeft geen vermogen verlies
of het nog waard is om deze te vervangen moet je zelf beslissen jij weet als beste in welke staat je wagen is
mij lijkt het eerder het dubbel massa vliegwiel te zijn

rijder111 (0), 10 jaar geleden

Het zou het vliegwiel zijn wat stuk is. Nu zou dan ook alles moeten vervangen worden( vliegwiel, koppeling, druklager en drukgroep)
Ze stelde voor om een kit te nemen met enkel vliegwiel en geen dubbel vliegwiel meer. Maar wat is nu beter terug een dubbel te plaatsen of gewoon een enkel. Ga je verschil voelen in rijden ?

kaleido 1 (1715) PRO, 10 jaar geleden

Hij kan wat onrustiger lopen, stationair in ieder geval.
De 1 merkt het wel de ander niet.

primera p11 (0), 10 jaar geleden

Gewoon monteren wat erin hoort te zitten.
We spreken hier over een diesel met 122.000km op de klok,die zit nog niet op de helft van zijn levensduur.
Repareren dat ding en doorknorren.

rijder111 (0), 10 jaar geleden

kan het kwaad om met dat ratelend vliegwiel nog verder te rijden en nog een trip naar oostenrijk van 2500km te maken of moet ik het ervoor nog laten herstellen. Binnen in de auto hoor je het niet alleen als je ernaast staat en luistert, maar je voelt dat de koppeling anders aanvoelt dan vroeger. Ja als de motor nog niet op de helft zit kan ik het beter laten repareren.

kaleido 1 (1715) PRO, 10 jaar geleden

Dat zijn van die dingen , waar we dus van achter de pc geen zinneg antwoord op kunnen geven , het kan 2 kanten op , of het gaat goed , of hij klapt uit elkaar.
Waarom met de billen bij mekaar dit riskeren , vervangen , dan heb je die stres in ieder geval niet , het moet toch gebeuren.
Sta je straks in een meter sneeuw , dan wordt het pas echt gezellig ?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.