De ventilator van het koelsysteem op de radiator, dus niet de kachelfan, krijgt geen spanning, als dat zou moeten.
Reeds vastgesteld, dat de schakelaar op de radiator, goed functioneerd net als de ventilator zelf.
De schakelaar heeft 2 dunne draden(massa en een schakeldraad) en de fan heeft twee dikke draden(massa en een schakeldraad).
Het kan dus niet anders zijn dan, dat de fan, door een relais geschakeld wordt.
Ik heb inmiddels het hele cirquit al omgelegd waardoor ik nu ook weer langdurig kan file rijden zonder dat de motor gaat koken.
Daarvoor heb wat bedrading(stekkers) en een relais van de sloop gehaald.
en alhoewel dat bijna perfect werkt wil ik toch graag het defecte relais vervangen.
Maar ik kan het niet vinden.
Wie weet waar dat kan zitten?
Om overbodige tips te voorkomen, aan de achterzijde van het zekering panneel zit niet één relais, zoals dat in de vraagbaak tot '97 wordt beschreven, ook de kleuren komen niet overeen met de schema's die daarin staan, te oud dus. Ook staat er geen schakeling in met een relais en een 2 draads schakelaar op de radiateur.
Aan de schakelaar zit een bruine en bruin/witte draad en aan de fan zit een bruine en rood/witte draad.
Wie helpt mij?
Groeten Ton
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Motorruimte 1, relay 4
Hallo Hans,
Motorruimte 1, begrijp ik nog wel, er is er maar 1.
Daar zitten 2 van die kunstoffen bakkjes, waar relais inzitten en op de deksel staan vierkantjes met de nummers 1 t/m 4
in het bakkie tegen het schutbord boven de rembekrachtiger zitten 2 stuks, waar niet de bedrading van de ventilator uitkomt en de ander zit naast de accu waar 1 relais inzit deze is van de secundaire luchtpomp.
Ik zie dus nog iets over het hoofd.
Kan je beschrijven waar het zit?
13 jaar
Gevonden!!!!!
2 relais eigenlijk 4 stuks toch aan de achterzijde van het zekeringpaneel boven de koppeling.
NU NOG HET JUISTE SCHEMA.
een grijs en een zwart relais (12 en 13) Volgens het plaatje in de vraagbaak zou het de bovenste rij relais kunnen zijn, waar de middelste (11) ontbreekt. Dat daar niets zit is misschien de oorzaak dat de airco niet werkt.
dat er 2 voor de ventilator zijn is misschien ook wel i.v.m. de airco. Ik heb hier ergens gelezen dat de koelfan moet draaien als de airco aanstaat. Ik weet ook niet of de koelfan ooit gewerkt heeft(nooit file gereden) Nu in ieder geval wel door de alternatieve bedrading.
De quest is nu, voor het juiste schema.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar