Vanochtend had ik een probleem met mijn remmen. Nadat ik van de snelweg afkwam en moest remmen voor een stoplicht gaf mijn rem vrijwel geen tegendruk meer. Zonder al te veel weerstand trapte ik het pedaal volledig in, en remde ook nauwelijks af. Mijn handrem leek nog wel te werken, en na een paar keer de rem intrappen kwam de tegendruk weer terug, en remde hij weer normaal. Een stukje verder weer hetzelfde probleem; in eerste instantie weinig tegendruk, even pompend remmen en de tegendruk werd na iedere 'pomp' weer beter.
Nu heb ik nog niet naar de rem-vloeistof gekeken, maar wat kan er hier allemaal aan de hand zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
waarschijnlijk wielremcilinders achter vervangen
had hetzelfde probleem!
kijk even naar je achterwielen of deze aan de binnenkant nat zijn (ankerplaat)
kosten zijn 15 euro per cilinder
Het kan ook je hoofdremcilinder zijn..
succes!
Die cilinders achter zijn pas een jaar of twee geleden vervangen, en de APK is zo'n 4maanden geleden geweest.
Is het nog wel verstandig om hiermee naar huis te rijden?
16 jaar
Kijk even je remolie peil na. Het kan heel goed zijn dat een van je remcilinders olie lekt. Dan valt idd de druk weg. Je zult wel zien bij welke wiel dit is, want het zal er behoorlijk bezweet en nat zijn van de remolie. Let wel, bij elke druk op je pedaal, vloeit er remolie weg, als deze ergens een lek heeft !! Uiteindelijk zit je zonder remolie, en dus ook zonder druk.
Kan natuurlijk ook de hoofdremcilinder zijn, of misschien een van je remleidingen. Ik weet niet of je zelf de cilinder vervangen gaat. Vergeet in ieder geval niet om ook te ontluchten, mits je het zelf gaat doen, anders blijf je met "geen druk".
Succes ermee
16 jaar
[quote=Rob_G]is het nog wel verstandig om hiermee naar huis te rijden?[/quote]
Nee, niet doen!
Ik heb er mijn remvloeistof gechecked, en deze zat nog op de max. Verder zag ik ook geen 'natte banden', maar heb toch de ANWB maar even laten komen. Direct doorgereden naar de vestiging zelf (praktisch hier om de hoek) en alles eens goed laten controleren. Nergens een lekkage te bekennen, en tijdens een proefrit remde hij ook gewoon prima.
Het kon volgens de monteur geen kwaad om naar huis te rijden, zolang ik het maar wel in de gaten hield... Daar ga ik toch eens over nadenken.
16 jaar
Hoofdrempomp inwendig defect !!!
Niet mee rijden !! Je kunt er nu niet op vertrouwen dat je de volgende keer remmen hebt !!
De remvloeistof lekt dan niet naar buiten toe maar gaat tijdens het trappen op de rem inwendig langs remzuigertjes weer terug naar het vloeistofpotje zodat je dus geen remdruk onder je voet voelt.
Had de ANWB-man toch moeten weten, lijkt me zo.........
Eerst de pomp (laten) vervangen dus.
Klopt dit dan met dat het probleem er alleen is wanneer hij 'warm' is? Toen ik vanochtend weg reed had ik nergens last van, en zojuist ook niet.
Het probleem trad overigens op na een minuut of 10 snelweg rijden, zonder te remmen.
16 jaar
Heeft niets met temperatuur te maken. Het probleem is juist dat je er geen peil op kunt trekken wanneer de pomp nu wel of niet goed werkt.
1 Ding is zeker: het wordt er zeker niet beter op. Na ruim 14 jaar zijn de rubberen afdichtingen in de pomp versleten en dichten dan niet altijd meer af.
Je zult zien, dat wanneer je langzaam trapt, je steeds vaker het pedaal helemaal naar beneden kunt trappen.
Neem geen risico. Een boom geeft niet veel mee..........
Inmiddels staat hij thuis te wachten tot een nadere inspectie. Mijn vader (ook monteur, maar die dag helaas niet bereikbaar) bevestigde jouw verhaal overigens.
16 jaar
[quote=Rob_G]Vanochtend had ik een probleem met mijn remmen. Nadat ik van de snelweg afkwam en moest remmen voor een stoplicht gaf mijn rem vrijwel geen tegendruk meer. Zonder al te veel weerstand trapte ik het pedaal volledig in, en remde ook nauwelijks af. Mijn handrem leek nog wel te werken, en na een paar keer de rem intrappen kwam de tegendruk weer terug, en remde hij weer normaal. Een stukje verder weer hetzelfde probleem; in eerste instantie weinig tegendruk, even pompend remmen en de tegendruk werd na iedere 'pomp' weer beter.
Nu heb ik nog niet naar de rem-vloeistof gekeken, maar wat kan er hier allemaal aan de hand zijn?[/quote]
Loopt er misschien een rem aan,dan word de boel zo heet dat de remvloeistof gaat "koken"na een paar keer trappen heb je dan weer remdruk. Je kunt dit overigens goed ruiken bij de wielen als er een rem heet is geweest.
Hans
Ik heb niks vreemds geroken toen ik uitstapte. De ANWB-er vroeg hier ook naar, en heeft op de brug de wielen gecheckt op aanlopen en/of speling, wat het "koken" kon veroorzaken.
16 jaar
Dit was ook een mogelijk maar dan is dit uitgesloten en ga ik ook voor de hoofdremcilinder. Of was het heeeel vroeg in de morgen en heeft de handrem er een paar tandjes op gestaan,nee toch??
Hans
Ik heb dit meegemaakt met een Opel Vectra.
Zo af en toe, wanneer je remde, kwam je er tot je grote schrik achter dat er TOTAAL geen rembekrachtiging meer aanwezig was.
Met beide voeten op het pedaal staand trok je dan het stuur zowat tot aan je borst toe, om er vervolgens achter te komen dat de remmen 5 seconden later weer volkomen normaal functioneerden.....
Het probleem werd uiteindelijk gevonden.
Bij de dealer was een reparatie geweest aan de hydraulische koppelingsbediening en men had de vacuumslang NIET GOED gemonteerd. Hierdoor ontstond er zo nu en dan op volkomen willekeurige momenten (meestal bij hogere snelheden dan 50) een klein lekje in het vacuum en was er dus geen bekrachtiging.
Zodra de auto weer langzamer rolde (en de slang kennelijk weer in rustpositie lag) werkte alles weer perfekt!
16 jaar
Het was wel vroeg in de morgen, en ik durf het niet uit te sluiten. Maar het lampje heeft verder niet gebrand, dat weet ik wel zeker. Maar of het lampje wel werkt zal ik toch weer even moeten checken...
16 jaar
@ Santa: als de vacuumslang van de rembekrachtiger lekt door een of andere oorzaak, heeft dit geen invloed op de hoogte van het rempedaal.
Met dien verstande dat de stand van het rempedaal juist hoger wordt en niet lager.
Het wegzakken van het rempedaal heeft in dit gevalvan de t6opicstarter niets met vacuum te maken.....
Al zou je in dit geval de bekrachtiger helemaal niet aansluiten: met een inwendig lekke pomp zakt het pedaal toch weg tijdens remmen..........
Gr.
Ik schreef ook niet dat in het geval van de Vectra het pedaal wegzakte. Dat deed hij namelijk NIET.
Had gewoon helemaal geen bekrachtiging meer.
Maar met een Astra van uit 1993 zou ik toch ook de remslangen maar eens controleren op zwellingen tijdens het intrappen van het rempedaal...
16 jaar
Merkte je dat niet aan het slechte lopen van de motor Santa,het mengsel was door die slecht gemonteerde slang ook te arm.
Hans
Nee, niets te merken. Trad ook slechts sporadisch (en voor zeer korte duur) op.
Kon daarna weer dagen goedgaan.
De dealer deelde mede dat het de bewuste slang was geweest.
Tja, tegen zoveel eigenkennis kun je natuurlijk niet op....?
16 jaar
Laten we het daar maar op houden santa.
Hans
"Ik schreef ook niet dat in het geval van de Vectra het pedaal wegzakte. Dat deed hij namelijk NIET."
Die indruk wekte te wel door te schrijven dat je dit hebt meegemaakt met een Opel Vectra. Jouw probleem was totaal anders en voegt daarmee niets toe aan dit topic (no offence).
"Maar met een Astra van uit 1993 zou ik toch ook de remslangen maar eens controleren op zwellingen tijdens het intrappen van het rempedaal..."
Ik zal zeker alle leidingen nog eens goed nalopen, bedankt voor de tip.
16 jaar
Inmiddels rij ik alweer even probleemloos rond met een nieuwe hoofdrempomp.
De oude is uit elkaar gehaald, maar hier was geen slijtage o.i.d. aan te zien of voelen.
Wellicht heb ik toch even rondgereden met de handrem licht aangetrokken, wie zal het zeggen...
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar