Hallo iedereen,
Ik heb een klant wiens lagers in de m32 versnellingsbak vervangen moeten worden.[slepend geluid uit bak]
Nu is dat op zich geen probleem maar nergens[ook niet in Opel Tis] zijn gegevens vermeld hoe de procedure is en of en hoe je de lagerspeling moet meten c.q.uit moet shimmen.
Heeft iemand daar ervaring mee of weet iemand waar deze gegevens zijn te vinden?
Gaarne reactie,
Gr.Danny
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
dat kan kloppen omdat er voor deze bak geen onderdelen geleverd worden...
dus wordt waarschijnlijk een ruil bak...
Bij opel zijn inderaad geen onderdelen verkrijgbaar maar via de tussenhandel zijn gewoon alle lagers en dergelijke verkrijgbaar hoor.Hoe kunnen anders revisie bedrijven deze bakken wel repareren?
Ik vraag me gewoon af of er niemand is die een revisieprocedure heeft met alle tecnische informatie.
Duparts kan je de lagers leveren, heb al een keer lagers vervangen.
Gr Ron
Hallo Ron, Naar aanleiding van jou bericht:
Heb de lagers en keeringen daar ook besteld en geleverd gekregen.Volgende week gaat de bak van de auto af en open.Maar wat ik me afvraag is:
Heb jij de lagers er gewoon ingezet en het geheel weer dichtgebouwd of ook daadwerkelijk de lagerspeling afgestelt en afgevuld met shims en zo ja heb jij gegevens van de lagarspeling of heb je het geheel op "gevoel"afgsteld?
Het probleem met deze bakken is namelijk dat deze van de fabriek uit met een te hoge lagerspeling inelkaar zijn gezet.Dus met alleen nieuwe lagers schijnt het probleem binnen de korste keer weer terug te zijn.En zijn er voor de rest nog dingen die verrassingen kunnen opleveren bij het repararen van zo,n bak naar jij weet
Ik heb alleen de lagers van de assen vernieuwd omdat het van een lease maatschappij was en die vondt het proberen waard.
Niets afgesteld, volgens mij als je een revisiebak bij een sloper koopt doen ze er ook alleen maar nieuwe lagers in en stellen dan ook niets af.
Aan de andere kant hoeveel keer is het voorgekomen een M32 bak met defecte lagers die van mij was van een Meriva diesel waarschijnlijk omdat deze onderin lekker trekkracht hebben.
Verder is het een simpelbakje om uit elkaar te halen.
je mag me altijd even bellen voor vragen.
Gr Ron
Bedankt voor je feedback Ron,
Is inderdaad geen ingewikkelde bak.Alleen wel erg bewerkelijk met het uitelkaar nemen van de assen om de onderste lagers eraf te krijgen...Wacht nog op 1 lager dat, die was verkeerd geleverd en voor de rest met een bewerkte oude lagerschaal en met looddraad de vulringdikte bepaald.Deze komt tot nu toe ook overeen met de oude situatie.Bak heeft inderdaad versleten lagers dus moet straks weer perfect zijn.Word vervolgd...
Auto rijdt inmiddels weer.Bak weer 100%stil.Verhalen over een te hoge voorspanning van de lagers fabrieksaf lijkt ook niet helmaal op waarheid te berusten...Alle lagers hebben hun oorsproonkelijke [shims]opvulringen weer terug op dezelfde positie.Lagerspeling voelt dan gewoon goed aan en assen draaien soepel en spelingvrij.Vind de lagers wel erg klein/licht uitgevoerd voor mijn idee.Misschien dat dit de oorzaak is van de versleten lagers i.c.m.een hoog koppel.
auto hebben bij een laag toerental een erg hoog koppel zelfde als PK5 en 6 van renault en opel in de vivaro en de espace.
gr Ron
Vraagje: betreft het hier een 6-bak die o.a. ook in de 2.2 zit?
Daar kan hij volgens mij ook in zitten in de bezineuitvoeing, in de diesels zitten volgens mij Alfa Romeo bakken.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar