Opel Astra: roetmeting

Bouwjaar: 1996

Hallo allemaal,

Ik heb laatst mijn astra voor de apk gebracht. Nu blijkt dat de roetmeting veel te hoog is, dat de motor stationair te hoog draait en dat de temperatuur veel te hoog oploopt bij stationair.
Heeft dit met elkaar te maken, en wat zouden eventuele kosten zijn voor reparatie????


Alvast bedankt voor jullie antwoord.

BartBokslag

Geplaatst door BartBokslag (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

tijne (0), 18 jaar geleden

als de them te hoog op loopt kan dat aan twee dingen ligen.

of de thermostaat gaat niet ver genoeg open.

of de koelven van de radiatuur springt neit aan of te laat.

gr tijne

ps: deze dingen hoeven neit duur te zijn

BartBokslag (0), 18 jaar geleden

Hallo Tijne,

bedankt voor je reactie, maar wat ik me ook afvraag is; heeft het te hoog lopen van de motor ( 1100-1200 tpm) tijdens stationair hier mee te maken. Of zou het zelfs de oorzaak kunnen zijn?

grt Bart

tijne (0), 18 jaar geleden

dat hij stadioneer te hoog draait heeft opzich niks met de themp te maken.

wel kan het zo zijn dat door dat hij zo hoog draait hij sneller heet is.

gr tijne
ps: laat je dieselpomp anders is afstellen door de dealer.

MartijnGR (0) PRO, 18 jaar geleden

Het stationair toerental wordt volgens mij gecontroleerd voordat de roettest begint, deze had volgens mij lager in toeren gezet moeten worden (mits mogelijk..).

Een diesel wordt met dit weer veel slechter warm dan met warm weer dus ik zou zeker even naar je koelprobleem kijken! Het is meestal de thermostaat.
Deze zit in het thermostaathuis, een driehoekig huisje met 3 boutjes... en hierzit een dikke waterslang op.

c-diesel (0), 18 jaar geleden

Als het en X17DTL betreft kan het hoog statioaniar lopen ook veroorzaakt worden doordat de koudstart versnelling er niet afgaat. Dat kan meerdere oorzaken hebben. Het betreffende component wordt namelijk vacuum bediend. Er zit een klepje op het thermostaathuis met 2 vacuum slangen eraan. Waarschijnlijk is dat klepje dan defect, maar het kan ook zijn dat het component zelf defect is of dat de temperatuur daar terplaatse niet hoog genoeg wordt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.