Opel Astra F (C16NZ): Temperatuur meter wijkt 10 graden af

Bouwjaar: 1993

Hallo allemaal,

Mijn temperatuur meter wijkt 10 graden af.
Dus wil ik weten waar er nog een stekker verbinding zit waar de kabelboom van de motor ruimte naar binnen gaat.
Ik weet dat er aan de bestuurderskant 2 stekkers zitten achter de afscherming die van de motor ruimte naar binnen gaat.
Maar nu gaat er ook een kabelboom aan de passagiers kant naar binnen toe waar zit hij.
Ik wil namelijk een nieuwe draad trekken vanaf de temp. sensor.
Want ik al heb vervangen:

-Temp. sensor
-Spannings stablisator(ITT 700Y 1A voor een LM78S10 2A)
-Zelfs een ander instrumentenpaneel zonder toerenteller met een met toerenteller(ik wou toch er een met toerenteller hebben).
-Kachelradiateur ( omdat hij goed verstopt zat is nu weer lekker warm)
- Nieuwe massa kabel(16mm²) van de dynamo naar de accu toe + andere massakabels die aangetast waren.

Dus zoals je ziet blijft er dan maar een ding over en dat is de bedrading naar temp. sensor.

Groetjes
Astra Rijder

astra rijder

Geplaatst door astra rijder (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

tijne (0), 18 jaar geleden

heb je de goede senzor vervangen? die waar je een kabelschoentje over heen schuift? en heb je die voor de juiste vervangen je heb verschillende sorten namelijk en dan heb je ook een afwijking.

gr tijne

astra rijder (0), 18 jaar geleden

De temp. sensor is goed want ik heb hem eerst gecontroleerd met met mijn oude en het type was hetzelfde.
En het is de temp. sensor met het een schuif amp-tje.

Sinds dat jij je hele dashboard er uit heb gehad misschien weet jij of er ook aan de passagiers kant een stekker zit.
Want ik heb op je site gekeken en zag dat jij je dashboard er helemaal uit het gehaald voor een boord computer.

Groetjes
Astra Rijder

tijne (0), 18 jaar geleden

hey astra,

als de twee senzoren allebij even veel afwijkte en het zijn de zelfde weet je dan wel heel erg zekker dat het het goede type is want als het niet het goede type is dan klopt het ook dat de nieuwe het zelfde aan geeft als de oude.

ik heb eenh es maar kwa plaats van bedrading zal het neit veel schellen denk ik.

bij de voeten van de pasagierskant en dan rechts zitten stekkers maar ik weet het neit 100 procent zekker te zegen maar volgens mij gaat de draat van deze senzor via de draat boom bij de bestuerders kant naar binnen de auto is (bij je accu zit een grote ronde stekker en daar loopt hij door heen dacht ik)

maar als je het zekker wil weten dan leg je toch even een draatje buiten langsben je zo klaar.

maar even wat anders staat de themp wel netjes stil bij het rijden zo als het hoort? en staat hij niet te schommelen als een gek als je even stopt of zo?

gr tijne

astra rijder (0), 18 jaar geleden

hoi tijne,

Mijn oude temp. sensor heeft het altijd goed gedaan maar sinds 1,5 jaar wijkt hij af, eerst alleen s-morgens 10 graden en s-middags stond hij goed en het laaste jaar wijkt hij de hele tijd 10 graden af.
En als ik stil sta staat mijn temp metertje netjes stil en tijdens het rijden blijft hij ook netjes staan en wijkt dan ook zo`n 10 graden af en hij blijft namelijk tijdens het rijden bij het eerste streepje staan.

ik heb net ook even een aparte massa draad van de temp sensor naar mijn pas getrokken 16mm² massadraad gelegt die weer naar de accu toe gaat.
Maar dat heeft niet geholpen dus ik denk dat ik de blauwe draad van mijn temp sensor is ga vervangen en kijken wat hij dan doet.

Groetjes
Astra rijder

tijne (0), 18 jaar geleden

astra ik vind het een vraamt verhaal eerlijk gezegt.

zou het niet zo kunnen zijn dat de printplaat in je cockpit de boos doener is?

en meet anders eerst is de weerstand van de blauwe draat van de stekker van de cockpit tot aan de meter.

gr tijne

astra rijder (0), 18 jaar geleden

Ik weet dat het vreemd verhaal is daarom ben ik er al 1 jaar mee bezig wat het kan zijn.

Mijn instrumentenpaneel is de boos doener niet want ik heb hem al vervangen met een instrumentenpaneel met toerenteller en ze wijken allebij even veel af.
Maar mijn instrumentenpaneel heeft geen "echte" printplaat maar dat goedkope dune plastic zooi.

Ik ga dat blauwe draadje is controleren op draad breuk.

Bedankt voor je tips tijne en je hoort nog van me als het probleem is opgelost.

groetjes
Astra Rijder

tijne (0), 18 jaar geleden

is goed hou me op de hoogte dat ik er aan heringert blijf als er dan wat me tebinnen schiet hoor je het.

gr tijne

Beeper (0), 18 jaar geleden

Misschien een domme vraag, maar heb je de thermostaat ook gecontroleerd?
Als deze namelijk niet meer goed sluit dan geeft hij ook constant een te lage temperatuur aan.

Groeten
Anton

astra rijder (0), 18 jaar geleden

Ik heb vanmiddag weer even alles gecontroleerd nu met een multimeter die ook temperatuur aan geeft met een externe voelertje.

Nu heb ik dat voelertje tussen de lamellen van mijn radiateur gedaan het dichtsbij de invoerslang natuurlijk.
Nu heb ik mijn motor warm laten draaien tot dat de thermostaat open ging.
En die ging open bij 74 graden+ 5 graden afwijking van de meter komt het op zo`n 79 graden terwijl de thermostaat open hoort te gaan bij 92 graden.
Nu heb ik ook gekeken bij mijn koelvloeistof sensor en daar gaf hij zo`n 85+5= 90 graden aan als mijn fan van de radiateur aan springt bij 95+5=100 graden.
Dus mijn thermostaat van 7 maanden oud is gewoon naar de maan toe of hij zit er verkeerd in.
Dus daarom wijkt mijn temp. meter in mijn instrumentenpaneel dus 10 graden af.

Bedankt voor jullie tips en aanwijzingen.

Groetjes
Astra Rijder

peerbmw (0) PRO, 18 jaar geleden

je temperatuur-meter is een indicator en geen geijkt instrument!als je de waarde van motormanagement-temp en instrument-temp vergelijkt zien we vaak verschillen. bij sommige temp.meters kun je aan de achterzijde de correctie wijzigen, zeg maar de meter iets afstellen. succes!!

tijne (0), 18 jaar geleden

ben ik het neit mee eens astra rijder.

want voor de het water bij de radiateur komt is het al flink af gekoeld en daar naast ket warme water komt in een koude koelslang in een koude radiateur dus deze waardes kloppen wel aardig.

maar meet de themparateur is bij de slang die naar de kachel radiateur gaat en die terug gaat en daaar het themp verschil tussen als je de kachl uit heb staan.

gr tijne

astra rijder (0), 18 jaar geleden

De temp bij de uitvoerslang van de kachel is als de fan aanslaat 100 graden alleen bij de temp sensor is hij dan 90 graden.

Echt helemaal was die radiateur niet zijn begin temp was 21 graden. En de temp voeler zat op 1 cm afstand van de ingangslang van de radiateur.

Groetjes
Astra Rijder

tijne (0), 18 jaar geleden

astra rijder leg nog is uit en dan met iets meer worden want begrijp je nu even niet sorry (dislectie)

gr tijne

astra rijder (0), 18 jaar geleden

Dat geeft niet tijne,

Ik zou het nu even beter proberen uit te leggen.
Ik heb van een collega een multi-meter geleend die ook temp kan meten en deze meter heeft een externe temp. voeler.

De meter wijkt ongveer 5 graden af ten opzichte waneer de fan van de radiateur aanslaat bij 100 graden.
Dan geeft de multimeter dan 95 graden aan dus zo kom ik aan een afwijking van ongeveer 5 graden.

Voordat ik ging de temp. ging meter heb ik mijn blok een paar uur laten afkoelen.
Toen ik ging meten was de radiateur afgekoelt tot 21 graden.
Want met een warme motor kan je niet zo goed bepalen wanneer de thermostaat open gaat.

Dus ik heb de temp. voeler tussen de lamellen van de radiateur gestopt en dan het dichts bij de ingang slang van de radiateur.
Dus de slang vanaf de thermostaathuis naar de radiateur toe.
Toen de motor gestart en gewacht tot dat de meter ging oplopen in temp. dus wanneer de thermostaat open gaat.
Natuurlijk eerst gewacht tot dat de meter per graden op loopt in plaats van per 5 a 7 graden.
Die temperatuur was 74 + 5 graden afwijking is 79 graden dus de thermostaat ging te vroeg open. want hij moet pas open gaan bij 92 graden dus zo kom ik aan mijn temp. waarden.

En wat jij zij tijne met meet ook even de uigangslang van de kachelradiateur dat heb ik ook gemeten alleen niet de slang zelf maar naast de slang op het aluminium naast de ingang waar de slang van de kachelradiateur het inlaat spruitstuk in gaat.
Die temp. bedroeg 95 + 5 =100 graden dat heb ik daar gemeten totdat de fan van de radiateur aan sloeg. Dus de temp wat uit de kacheradiateur stroomt is even warm als waneer de fan van de radiateur aansloeg(100 graden).
Maar toen heb ik de temp. ook gemeten bij de temp. sensor die de temp aan geeft in je instrumenten paneel.
De tem. bij de temp. sensor bleek 85 + 5 =90 graden te zijn dus hetzelfde met wat de temp. meter aan geeft in mijn instrumenten paneel.
En bij mij zit die temp. sensor in mijn inlaatspruitstuk iets voor de thermostaathuis.

Hopelijk heb ik het nu goed voor je uitgelegd tijne.


Peerbmw.

Mijn temp. meter in mijn instrumentenpaneel heeft het altijd de juiste temp. aangegeven.
Alleen het laaste jaar geeft hij het niet goed meer aan om een of andere redenen maar dat had ik al uitgelegd in mijn opening post.

Groetjes
Astra Rijder

peerbmw (0) PRO, 18 jaar geleden

maar als jij bij de 1-draads sensor die in het korte koelcircuit zit 90 graden meet en op het instrumentpaneel ook 90 graden aangeeft wat is dan eigenlijk het probleem?? de gemeten waarde komt dan toch overeen met de aangegeven temperatuur? zodra de thermostaat geopend is zal de waarde in de lamellen gemeten altijd lager zijn.Als ik jou was zou ik maar eens een nieuwe thermostaat gaan monteren dit lost vaak het probleem op!! de klacht was eigenlijk: hoe kan het dat mijn temperatuurmeter lager aangeeft dan de afgelopen jaren?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.