Hallo,
Bij stationair schommelde het toerental van m'n vectra b uit 99 met 145.000 km op de klok tussen de 1500 en bijna uit slaan. Motor uit gezet en opnieuw gestart, het schommelen was weg (liep weer perfect) maar m'n motorverkl lampje ging wel branden en blijft branden. Uit laten lezen bij de dealer en hadden het over kortsluiting, later niets gevonden en het lampje ging uit (volgens hem), hij zei dat het 2 dingen konden zijn stuurinrichting of gasklephuis maar kon nog wel blijven rijden, bij wegrijden ging lampje gelijk weer aan, kan geen kwaad volgens dealer. Heeft iemand ook wel eens zoiets gehad of misschien een andere oplossing ?
Alvast bedankt !
Gr Rene
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Vraagje: X18XE of X18XE1 motor??
Willem
Het is een X18XE1 motor Willem.
16 jaar
Rene Je schrijft dat je hem hebt uit laten lezen bij de dealer.....? dan moet er toch een foutcode of zoiets uit komen....rijd de wagen nu weer gewoon goed of merk je verschil in rijgedrag (noodloop ?? ).
dat lampje brand niet voor niets...denk ik.
Ik hoop dat de echte cracks hier op het forum een oplossing weten voor jou probleem ....anders wordt het een grote zoekactie denk ik....EGR.....stappenmotor......LMM...??..... sucssss .
Gr Ron
16 jaar
Ik weet niet het verschil tussen X18XE of X18XE1
(Zelf heb ik een X20XEV (LPG-3) met 435.000km op de teller, 1x nieuwe klepzittingen + revisie bij 209.000 km)
Mijn ervaring met het door u genoemd probleem:
Veel voorkomende oorzaak branden MM-lampje:
============
Contactprobleem kan zich voordoen tussen de aders- en de kabelschoentjes in de stekker van de nokkenassensor. Hierdoor gaat het Motormanagement lampje branden.
Maak je de stekker los en weer vast, dan lijkt dit probleem weer even opgelost. Bij mij werkte dit 2 weken, dan begon het opnieuw.
Oorzaak "wankelcontact": hoge omgevingstemperatuur van de stekker.
Oplossing van Opel: Gewijzigd type nokkenassensor met nieuwe stekker en kabeltje.
(Zelf heb ik dit opgelost door de kabel direct aan de nokkenassensor te solderen).
============
2de oorzaak schommelend toerental kan de LFR zijn. (bestellen in Duitsland!!)
http://cgi.ebay.nl/LEERLAUFSTELLER-Leerl...
Redenen genoeg om deze te vervangen!
Vervang ook de motorblok-temperatuurvoeler. (niet die de motortemperatuur aangeeft op je dashboard!).
+++++++++ extra:
Om vervuiling van de LFR tegen te gaan, de dikste slang vanaf de kleppendeksel naar dikke lucht-aanzuigbuis
afhalen en dikke lucht-aanzuigbuisaansluiting hier afdoppen. Slang van plm. 1 meter kopen en die vanaf de kleppendeksel-aansluiting, achter de motor langs naar beneden laten hangen. Rij hier zelf al meer dan 2 jaar mee.
+++++++++
EGR kan je afsluiten door een 3 mm. dik plaatje.
16 jaar
Rene zoek eens op (gasklephuis reinigen) Gr Ron
16 jaar
Cor, Ron,
Bedankt voor jullie reactie, heb vandaag alle stekkertjes ed nagekeken, los en weer vast gemaakt.
(omdat het volgens de dealer in 1e instantie kortsluiting was)
Het lampje was uit en motor liep weer normaal, maar blijdschap was van korte duur, na een paar kilometer weer het zelfde probleem, staat weer in noodloop....
Gr Rene
16 jaar
ps,
dealer had geen foutcode gegeven en je merkt toch iets als motor in noodloop staat.
(loopt wel goed, maar loopt niet helemaal zoals je gewend bent...)
16 jaar
normaal als het mm lampje aangaat zou er een foutcode moeten opgeslagen worden.
ook al is dit van hele korte duur.
ik weet nu niet zeker of bovenstaande vectra een boordcomputer heeft.
indien dit zo is,let dan ook even op uw verbruik als het mm lampje brand, als dit lang aanhoud en je een hoog verbruik hebt,kan het ook de lambdasonde zijn.
dit kan ook de oorzaak zijn van het schommelent stationair toerental
mvg bart
16 jaar
Jupz de X18XE1 heeft gewoon een Computer ( welke auto niet eigenlijk tegenwoordig)
Deze slaat de storing gewoon op als deze langer duur dan 5 seconde
Verschil X18XE / X18XE1
X18XE: OPEL Big block onderblok (in deze tijd (tot bj2000) was het grote onderblok vanaf 1.8 liter (1.7diesel ook trouwens)
X18XE1: OPEL Small Block (vanaf ongeveer bj 2000 is het OPEL bigblock vanaf de 2.0 liter motoren geleverd)
Dit verschil betreft dus de gehele motor die anders is
De X18XE1 is in princiepe bijna gelijk aan de X16XEL (1.6 16V motor)
terwijl de X18XE zo goed als gelijk is aan de X20XEV (2.0 16V motor)
zo ook zit er een hele ander motor regelsysteem op
De lsang die wordt weggewerkt in de bovenstaande post van cdk:
dit is de carterontluchting slang
Deze heeft alleen zin om af te doppen als er veel carterdruk (lees: Slijtage / olieverbruik) aanwezig is in de motor.
ik heb al heel wat X18Xe / X20XEV motoren weer goed lopend gekregen door het gaatje van het pijpej net onder gasklep in het gasklep huis iets groter te boren zodat de klep van de carterontluchting weer werkt.
Dit pijpje gaat dicht zitten waardoor de klep van de carterontluchting niet meer sluit waardoor inderdaad vervuiling van de gasklep ontstaat.
Willem
En! Rene was je gasklephuis vuil of niet..? zoniet schoonmaken dat ding en dat gaatje (zie fotos in andere berichten) waar willem hierboven over schrijft kun je dan ook doorblazen lijkt mij met een bus carbreiniger....
oorzaak vervuiling..?? andere brandstof getankt ?.
Ik reed altijd op vpower...heb toen een tijdje euro95 gereden en na een paar maanden keek ik in mijn gasklephuis en de hele zooi was vuil vettig en vies...ben daarna weer op Vpower gaan rijden en binnen een week was alles weer normaal brandschoon... ik praat nu over een oude benz van 92 maar toch.....
Sucses Gr Ron
16 jaar
Gaatje: Opboren +/- 1mm groter, dan gaat het niet meer verstopr.
kan zijn dat hij bij de X18XE1 al groter is gemaakt door opel zelf
Willem,
Even ter verduidelijking:
Ik dop de aansluiting van de dikste slang (van de kleppendeksel) op de schonelucht aanzuigbuis af, en de nu losse slang vanaf de kleppendeksel (dikste) vervang ik door 1 van plm. 1 meter en voer deze achter de motor langs naar beneden.
16 jaar
Nog niet naar het gasklephuis gekeken Ron, ga ik morgen proberen...
Willem, mijn wagen komt uit maart 1999, maar op kentekenbewijs staat toch echt X18XE1, kan ik hier dan ook met een gerust hart in boren ???
16 jaar
als het een HEEL klein gaatje is en deze verstopt is is het wijs hem iets te vergroten.
ik was al opzoek naar het topic met de foto erin. om deze hier te planten
Willem
Thanks Willem,
Ik ga het proberen....
Gr Rene
16 jaar
Vandaag gasklephuis schoon gemaakt en cartergaatje zat inderdaad aardig verstopt.
Heb dit gaatje niet verder uitgeboord want is niet eens zo heel erg klein, eerst ff kijken of ie het zo ook doet.
En jawel mm lampje was uit, alleen nu was het toerental te hoog, bleef nu stationair (wel constant) op 1500 toeren draaien, niet goed maar lampje in ieder geval uit.
Daarnet is het mm lampje helaas weer gaan branden en ging weer in noodloop....
16 jaar
Welke storing word gegeven dan??
Willem
Denk dat ik em opnieuw moet laten uitlezen, ze hadden me de codes niet gegeven, alleen gezegd dat het kortsluiting was, maar na het doormeten bleek dit weer niet zo te zijn...
Dan zal ik gelijk de codes vragen.
Gr Rene
16 jaar
Heb em daarnet uit laten lezen:
Foutcode P1510 / Fout in gasklephuis
Volgens dealer alleen te verhelpen dmv vervangen van het gehele gasklephuis...
Wat denken jullie hiervan ?
(kan op het forum niets vinden over deze foutcode...)
Gr Rene
16 jaar
Nou Rene ....weet je al wat dat gaat kosten (nieuw gasklephuis incl arbeidsloon) ??? ik zou eerst de reacties van de echte Cracks hier op het Forum ff afwachten en zelf nog maar eens gaan kijken.
Wat kan er eigenlijk kapot gaan aan zo,n ding ?
Succes Gr Ron
16 jaar
Trouwens Rene heb je je stappenmotor al schoongemaakt of heeft deze wagen geen LFR ?.
16 jaar
nee niet het gehele gasklephuis vervangen , eerder alleen de nullastregelaar en het gaskleppositiesensor .
Verder gehele gasklephuis demonteren en reinigen met een bus carburateurreiniger .
Groetjes maurice .
16 jaar
De computer heeft geen foutcode voor de nullastregelaar of sensor aangegeven Maurice, neem aan dat ie dat anders wel had gedaan ? Geeft nu alleen gasklephuis aan (heb ik trouwens al helemaal schoon gemaakt).
Vind het wel raar dat ie in de noodloop goed loopt, en zonder niet..., zou er dan misschien niet iets electronisch aan de hand zijn ?
Gr Rene
16 jaar
voor zover ik weet, ik kan natuurlijk ook verkeert zijn, maar wanneer een foutcode verschijnt en uitgelezen word, dan is het toch een electrisch probleem.
dus wat morris wss bedoelt dat het enkel maar deze 2 contactpunten op het gasklephuis aanwezig zijn die een mm lampje kunnen doen oplichten.
bart
16 jaar
juist , calibra snapt hem ;)
16 jaar
Kijk zo leer je nog wat he..., vond het al zo vreemd, nou ben ik ook maar een leek maar toch....
Weten jullie of die dingen duur zijn en eventueel zelf te vervangen ?
Bedankt alvast.
Gr Rene
16 jaar
ps
als een nullastregelaar hetzelfde is als een LFR, dan zit ie er bij mij niet op..
heb een X18XE1, blijft dan nog alleen maar de gaskleppos.sensor over ?
16 jaar
jij hebt wel een nullastregelaar .....
16 jaar
Kwam daarnet ergens achter, hoop dat dit de oplossing is maar weet niet wat het is
(zie foto)
http://img511.imageshack.us/my.php?image...
http://img214.imageshack.us/my.php?image...
Als motor aan staat en draait onregelmatig en ik beweeg de rechter stekker dan gaat ie goed lopen, weet iemand wat dit voor een ding is ?
Alvast bedankt
Gr Rene
16 jaar
dat is je motorregeleenheid .
Hoop voor jou dat die niet kapot is ....
16 jaar
Zeker een duur geintje Maurice ?
16 jaar
gasklephuis/stappenmoter kan gerepareerd worden
wat is er dan zoal aan te repareren, Thomas ?
16 jaar
a c troncs almelo repareerd ze
ja ok , maar thomas de foto die pameijer laat zien is de motorregeleenheid en niet het gasklephuis .
Want pameijer zegt ook dat als hij de stekker van de motorregeleenheid beweegt , dat hij dan wel goed loopt .
En als je daar iets aan hebt dan kost het wel wat ja .....
16 jaar
wat ik altijd doe na motorisch onderhoud, is even de accu een kwartiertje loshalen
(nog veiliger is eerst accu afkoppelen, dan sleutelen)
hierdoor wordt de ecu gereset, zijn je foutcodes verdwenen en heeft het motormanagement zijn beginwaardes weer.
mocht je hierna weer een brandend mm. lampje krijgen, meteen uitlezen en diagnose stellen wat dit kan veroorzaken. soms een stekker of draadbreuk, rotte sensor, valse lucht, vervuiling
soms geeft een sensor een foutcode, echter de sensor kan goed zijn, maar de aanvoer of uitvoer niet. denk aan lambdasonde, een foutcode hiermee kan ook komen door lekke uitlaat, verstopte uitlaat, haperende benzinepomp, relais etc.
gasklephuis zelf kan haast niet kapot,. is een brok staal.
nullastsensor of valse lucht is logischer
16 jaar
De stappenmotor of de regelweestand (zwarte blokje) is kapot.
groetjes
Quint
16 jaar
Bedankt voor de reacties allemaal, maar ben er jammergenoeg nog steeds niet uit...
Roy, heb idd een paar keer de ecu gereset maar zonder resultaat, en ook gelijk uit laten lezen, toen kwam "fout in gasklephuis" te voorschijn, maar zoals je al schrijft kan dat haast niet kapot...
(loopt dan ook perfect in de noodloop, dus moet iets electronisch zijn)
Kan zoveel zijn he....
Weet iemand toevallig waar de stappenmotor, nullastsensor en gaskleppositiesensor bij mij zitten ?
Gr Rene
16 jaar
Even een update:
probleem nog niet opgelost.
waar ik wel achter ben gekomen is dat als de motor koud is, de auto perfect stationair loopt en als ie wat warmer wordt en trap koppeling in blijft ie op 1100 toeren.
Het gekke is dat ie constant op 1100 toeren blijft lopen en pas op het moment dat ik echt stil sta gaat ie schommelen, is dit niet toevallig een bepaalde sensor ? (voordat ik meerdere sensors ga vervangen)
16 jaar
Hier ook hetzelfde probleem, met het stationair toerental. (Opel Vectra station 1999 X18XE1 G3, is zowel op gas als op benzine)
Als ik de airco uitzet of op de snelweg rijd heb ik dit probleem een stuk minder.
Hoorde dat ECU bij dit motortype regelmatig kapot gaat en dat dit komt doordat de massa stuk gaat daarin.
Dit is te repareren door een nieuwe massa draad te trekken.
Hoe dit precies moet weet ik niet moet je ff opzoeken!
16 jaar
gaskleppositiesensor bestaat uit 2 sensoren , die elkaar moeten controleren, een van 0 tot 5 V en de ander
van 0 tot 2.5 volt, 1 vandeze twee is stuk, dat kan je zien in de gegevenslijst op de Tech 2 bij de dealer, die iw wel het geval bij een eletronisch gasklephuis, niet bediend door een gaskabel.
Groetjes
Nou ik rij er nu al geruime tijd mee, en het enige wat er nu aan de hand is is dat het mm lampje blijft branden, en wanneer dit lampje brandt rijdt ie perfect, helemaal nergens last van.
Ik het begin was het lampje wel eens uit en ging toen gelijk schommelen.
Heb nu het lampje afgeplakt en ik vind het best......
Maar bedankt voor de reactie in ieder geval, het kunnen zo veel dingen zijn en als ik ze vervang is het ook niet zeker dat het probleem is opgelost...
16 jaar
Hallo,
Ik had het zelfde probleem.
Bij mij is de nokkenassensor vervangen en het probleem is weg.
Hij heeft nog nooit zo rustig gestaan. Dit was een tip van de ANWB.
Groet en ik hoop dat je er wat aan heb.
groet,
Jacqueline
16 jaar
Hier even een up-date:
Het probleem is (als het goed is) gevonden, het is jammergenoeg toch echt m'n motorregeleenheid....
Van de week liep ie ineens op 3 cilinders, gelijk naar de dealer waar dit na een dag zoeken geconstateerd werd.
Deze wordt begin deze week vervangen door een nieuwe (eur 1400,-) en dan zou het opgelost moeten zijn.
Zo zie je maar weer dat eigenwijze mensen toch gestaft worden he..., door gewoon door te rijden met het brandende mm lampje....
Maar toch wel blij als ie dadelijk weer helemaal goed is !
Gr Rene
16 jaar
En is het nu ook echt opgelost?
16 jaar
Jazeker Richard, weer helemaal in orde !
Iedereen bedankt voor het meedenken !!!
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar