Opel Vectra: slaat koud slecht aan

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: Y22DTR

hallo allemaal,

Volgende probleem:

Slaat koud slecht aan: ong 10 sec starten dan een pluim zwarte rook en loop direct goed en heeft verder geen problemen of foutcodes.

Het volgende al gedaan:

-retourslangen vervangen

-verstuiverringen vervangen

-voor de zekerheid nog een keer retourslangen en verstuiverringen vervangen

-terugslag klep voor het brandstoffilter monteren

-Vanaf de pomp direct uit een kannetje met diesel laten zuigen, zelfde probleem. ligt dus niet aan het brandstof systeem voor de pomp.

-gloeierij controleren.. werkt perfect

-pomp timing dus dist ketting afstellen met speciaal gereedschap

-opvoerpompje gemonteerd voor het brandstoffilter
(en later weer verwijderd want hielp ook niks)

-Brandstof pomp gewisseld met een nieuwe

Als je de motor koud start doet het probleem zich voor, doe je de motor na bv 20 sec uit en start hem 2 min later, heb je weer hetzelfde probleem.

Lijkt mij dus geen lucht maar meer een probleem met vervroeging.

Weet dat er veel problemen zijn met koud starten bij deze motoren maar heb dit nog niet meegemaakt...

Wie heeft ideeen??

mvrgr

venedijk

Geplaatst door venedijk (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

Opeltje (0) PRO, 16 jaar geleden

heeft deze motor ook een afsluitklep in de inlaat? zo ja gaat die wel goed open?
is het starttoerental goed? (probeer er eens een startbooster bij op te zetten)
ik meen dat er ook een software update is voor dit probleem.


ik denk dat je verder alles wel hebt gedaan......

venedijk (0) PRO, 16 jaar geleden

Dit is nog het oude type motor zonder afsluitklep,
Software update is gedaan zodat de motor meer dan voldoende voorgloeit...

Zou inderdaad start toerental kunnen zijn, zal het morgenvroeg even proberen met de booster..

Zou het ook kunnen zijn dat de ecu onder de parrafaan niet goed werkt en zodoende de pomp niet goed vervroegt??

kinket49 (0), 16 jaar geleden

Hoi...heb je ook de eindstop vernieuwt die op de vierde verstuiver zit als laatste retoer-stift-stop
vaak wordt die over het hoofd gezien en weer gebruikt en niet vernieuwt al denkende dat een rubber-stopje niet lekt maar meestal is dat de vergeten oorzaak....ook wordt vaak een oud stukje retoer slangetje gebruikt
wat meestal al poreus is of men stopt er een stiftje in het rubberen eind-retoerstukje of een spijker en wat al niet meer dat is allemaal goed als er ook maar een plastic-stropje omheen getrokken wordt je weet wel wat je strakker aan kan trekken voor beter resultaat ikzelf doe meestal een goed stukje retoer slang van een cm of 6 en stop daar een stifje (het achtereind van een boordje van 4 mm in en dan een stukje van 4 cm lang)in het laatste eind-slangetje(stopje) en druk dat er 3 cm in en doe daar twee plastic stropjes omheen trek deze strak aan !!!!lekt nooit weer suc6

venedijk (0) PRO, 16 jaar geleden

best bedoeld willem maar is op deze motoren niet van toepassing

kinket49 (0), 16 jaar geleden

oka

wil (0) PRO, 16 jaar geleden

hoi jan,

ziten de gloeiers er ver genoeg in?heb soortgelijk probleem gehad en toen bleek ergens anders de gloeiers te zijn vervangen en niet ver genoeg erin gedraaid?de moeite waard om ff te kijken..

venedijk (0) PRO, 16 jaar geleden

gloeiers zitten juist gemonteerd...

vanmorgen met de booster gestart maar geen resultaat...

alle suggesties zijn welkom

kinket49 (0), 16 jaar geleden

je moet toch denken aan lucht trekken via de toevoerleidingen of de retour leidingen heb dit vaker meegemaakt.

marcel7031 (0) PRO, 16 jaar geleden

Compressie voldoende ? Kleppen gaan toch hydraulisch?
Als de motor aanslaat met een rookpluim lijkt het er inderdaad op dat het geen brandstofprobleem is.
Een keer gehad dat de startmotor een te laag starttoerental gaf. Als je aansleept gaat het dan beter? Probeer eens dunnere motorolie?
Als je hem na het aanslaan weer afzet dan komt het probleem weer terug. Pomptiming al eens met een stroboscoop bekeken?
Verstuivers (openingsdruk) ok?
lastige en vervelende storing.

opc8275 (0) PRO, 16 jaar geleden

misschien de verstuivers die inwendig lekken ? Wijhebben ooit eens een zafira gehad en toen zeiden ze bij opel om de verstuivers te vervangen en het probleem was opgelost ; of het de verstuivers waren weet ik niet zeker , want de dichtingen van de injectoren waren nog niet vervangen en ook de distributie was nog niet gecontroleerd
ambetante pannes vind ik, en duur om alle injectoren te vervangen om te proberen

venedijk (0) PRO, 16 jaar geleden

Probleem opgelost: Brandstof pomp 1mm terug gezet en start nu goed..

De distributieketting rekt dus schijnbaar toch na verloop van tijd (200.000 km).

bedankt voor het meedenken!!

mvrgr J

opc8275 (0) PRO, 16 jaar geleden

Hoe kan je dat meten om de pomp 1 MM terug te zetten ?

venedijk (0) PRO, 16 jaar geleden

gewoon het blokkeerpennetje uit de pomp halen, de 4 bouten los draaien en met dop 27 de pomp ong 1mm terug zetten... als je de pomp verder terug draait gaat de motor in de noodloop...

Heb nog even een andere precies dezelfde auto de data vergeleken...
Die stond op 6 graden voor bdp en de slecht startende opel op 5 graden voor bdp...

deze staat nu ook op 6

probleem is in ieder geval opgelost!!

Mercedes-Benzw124E-classe (0), 16 jaar geleden

het is en blijft natuurlijk opel
dus hij zou heel goed versleten kunnen zijn
ik zou een compressie meting doen.

venedijk (0) PRO, 16 jaar geleden

ja dan mercedes he... heeft nooit last van versleten motoren tegenwoordig...dan is de carroserie al lang door geroest...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.