Opel Kadett 1.3i: Slecht starten

Bouwjaar: 1989

De titel zegt het al: Bij een koude motor moet hij sowieso 2 a 3 seconden rond voordat hij aanslaat, en regelmatig is dat niet voldoende. Dan moet ik de verdelerkap eraf halen en oppoetsen, of ook nog de rotor een beetje opschuren of als het heel erg is alle bougiekabelstekkers met contactspray bewerken. Bij een warme/afkoelende motor is het resultaat wisselend, soms na een half keer rond lopen, soms het hele verhaal van hierboven.

Bij het niet starten blijkt dat ik geen vonk heb. Dit zou (ook volgens de anwb) kunnen duiden op corrosie ergens waardoor er bij het starten niet genoeg spanning is om en de startmotor rond te krijgen, de motor elektronica te voeden en de (contact)corrosie te overbruggen.

Kent iemand dit fenomeen? Of heeft iemand tips hoe het zaakje door te meten? Ik heb namelijk niet zoveel zin om random allerlei nieuwe onderdelen erin te gaan hangen.

De bougie- en bobinekabels zijn allen net nieuw, net als de verdelerkap en rotor. Ook de ontstekingsmodule is pas een jaartje oud.

Alle tips en hints zijn welkom.

Kadett89

Geplaatst door Kadett89 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Kadett? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

AstraGT740 (0), 19 jaar geleden

Pak een multimeter en meet de waardes door van de bougie kabels (weerstand meten, mag niet al teveel verschil zitten in de waardes). Als je geen vonk krijgt en als je contactspray, schuren etc moet doen dan is toch iets mis met je kabels/rotor/verdelerkap. (Kijk deze nog eens goed na). Kijk anders alsof je na je bobine vonk hebt. Zo ja dan zit het bijna zeker in je verdelerkap/rotor.

michaelluijendijk (0), 19 jaar geleden

Als je het nu weer eens hebt ,kijk dan of je wel vonk hebt uit de bobine.Komt daar wel vonk uit ,kijk dan of er uit de bibinekabek nog een vonk komt.Enzo ga je steeds een stapje verder totdat je de boosdoener hebt.Het weerstand meten van astra gt hoort daarv zeker ook bij.Vergeet echter vooral de bougies niette controleren.daar moet je een vonk hebben die je tot 1,5 cm min. kan oprekken

Kadett89 (0), 19 jaar geleden

Ik heb sindsdien nog gene problemen gehad dus ik heb niet alles kunnen testen (ook best lastig in je eentje trouwens). Maar ik weet had ik bij vorige pogingen geen vonk uit de bobine. Dat kan dus zijn omdattie dus totaal niet vonkt (bobine niet aangestuurd?) of omdat de spanning te laag is het hij niet wil vonken (gare bobine?). Als hij weer kuren heeft zal ik weer eens testen en het zaakje doormeten. Eerst maar eens kijken of hij met al die roest door de apk komt...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.