Opel Vectra: slecht starten / motorstoringslamp aan

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: X18XE1

Zit al een tijdje te klooien met m'n vectra,

Als ik merk dat hij na 2 omwentelingen niet aanslaat, moet ik het contact aan/uitzetten en weer opnieuw starten. Doe ik dat niet en probeer ik de 1e maal door te starten, dan slaat hij erg moeilijk aan en springt de motorcontrolelamp aan.

Uit laten lezen bij dealer, geeft 2 fouten, namelijk P0115 (nokkenassensor) en P0340 (temperatuursensor)
volgens de dealer is de temperatuursensor meestal de boosdoener dus deze heb ik vervangen.
Heb ergens gelezen dat er schijnbaar ook een modificatie is op de steker waarbij goudcontacten worden gebruikt.

De steker die op de sensor gaat is eigenlijk ook niet goed meer, er is stuk uitgebroken dus klikt niet meer vast.

De nokkenassensor heb ik al ooit eerder vervangen.

Nu ging volgens mij de koudstart wel goed, maar bij warme motor geeft hij weer problemen en helpt het trucje van 2 x starten ook niet meer, de lamp blijft aan.

Dus:

1) wat kan er verder aan de hand zijn ? iemand zoiets al eens meegemaakt?

2 waar kan ik een nieuwe steker en pennetjes voor op de sensor bestellen, heb op internet al eens gezocht maar kan nergens wat vinden. Neem aan dat het bosch stekers zijn (foto krijg ik niet ge upload). Dealer kon me daarmee niet helpen.

Stefan

El Senilo

Geplaatst door El Senilo (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

kleijn (0), 9 jaar geleden

enk dat je toch de stekker goed vast moet zetten
eventueel sloop

El Senilo (0), 9 jaar geleden

Na internet afspeuren splinternieuwe steker met kabel kunnen scoren, oude kabel afgeknipt en aan elkaar gesoldeerd.

Dus nu zit er a) een nieuwe temperatuursensor b) een nieuwe steker op.
Nokkenassensor is ook al eens vervangen, alsmede de ontstekingsmodule die op de bougies zit
Ook al eens 2 extra massapunten volgens TSB aangelegd aan de Simtec module

Starten nog steeds hetzelfde probleem, alleen nu als de motorstoringslamp uit is gaat hij nu soms even branden onder het rijden om vervolgens weer uit te gaan, dit gaat gepaard met even inhouden (schokken) van de motor.
had de 2 extra massapunten losgehaald maar nu toch maar weer aangesloten, maar maakt volgens mij niks uit.

Ook bij draaiende motor eens aan alle stekkers gevoeld, of er ergens misschien een slecht contact zit of een slechte draad-stekkerverbinding, maar ook dit haalt niets uit.

Iemand een oplossing / idee ?

kleijn (0), 9 jaar geleden

waarom heb je de oude kabel afgeknipt ?
dat is toch een geheel of ontgaat me iets

kleijn (0), 9 jaar geleden

Klacht: V - en J - auto: TC P0115, slecht startgedrag bij koude/warme start. T - auto: TC P0115, slecht startgedrag bij koude/warme start. Bovendien schakelt de motorbesturing de koelventilator in en deze loopt dan permanent in stand 1. Bij auto's met A/C wordt de ventilator via de "koelmodule" ingeschakeld en wordt gelijktijdig de airconditioner uitgeschakeld door het motorstuurapparaat.
Oorzaak: Sensor koelvloeistoftemperatuur defect.
Productie: Vanaf productiestempel 31/99 worden intacte sensors ingebouwd.

Oplossing:
Na uitlezen van de defectcode P0115 met TECH 2 moet de sensor koelvloeistoftemperatuur vervangen worden.

Opgelet:
de sensor koelvloeistoftemperatuur, onderdeelnr.: 90530444 /
catalogusnr.: 13 42 570 is niet meer beschikbaar. De TSB 1297
is vanaf 31.07.2003 niet meer geldig. U dient de TSB 1437 of
1447 toe te passen.
Werkwijze:

dit staat er in tis over jouw pro bleem kunnen ook je buogie,s zijn

kleijn (0), 9 jaar geleden

[url=http://postimg.org/image/bwzong7b7/][img]http://s21.postimg.org/bwzong7b7/vectra_...[/img][/url]


misschien heb je er wat aan of niet kijk maar

El Senilo (0), 9 jaar geleden

Die TIS heb ik ook.
Dat verhaal heb ik ook gelezen maar bij mij wordt de airco niet uitgeschakeld, en de koelventilator gedraagt zich ook niet zoals daar beschreven.
De temperatuursensor heb ik vorige week vervangen. De steker was echter ook niet helemaal goed meer, klikte niet goed vast. Als de steker niet goed om de temperatuursensor zit dan kan het bewegen storingen geven.
Heb hier in Eindhoven bij automaterialenzaken en bij de dealer gevraagd of ze een losse stekkerhuis en contacten hadden om e.e.a. te repareren maar dit kon men niet als losse onderdelen leveren. Via internet dus een voorgemonteerde reparatiestekker besteld, hier zit dus al een eind draad aan, vandaar het soldeerverhaal.
Kan nu niet zeggen dat het een verbetering is, integendeel, eerst ging bij de 2e startpoging meestal alles goed en reed hij naar behoren, maar nu licht de motorlamp af en toe op en dooft dan weer, of niet.

Maar ja, nu heb ik dus recent vervangen:

- temperatuursensor
- stekker temperatuursensor

- ontstekingsmodule

- EGR klep is een tijd geleden al eens vervangen maar dan geeft hij heel andere problemen...

- 2 extra massapunten aan het stuurapparaat gemaakt ( is ook uit de TSB)

dus ja ik begin toch te denken dat het in het stuurapparaat zelf zit .....

Zal eerst nog eens de oude ontstekingsmodule terugzetten, wie weet....
-

kleijn (0), 9 jaar geleden

Ja kan ff tegenzitten ook

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.