Opel Vectra: welke gereedschappen en/of bijzonderheden bij vervangen distribu

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16V

Goedemiddag,

Ik heb hier een vectra die op cilinder 1 totaal geen compressie heeft.
we hebben met een camera gekeken en geconstateerd dat er een klein brandplekje op de zuiger zit,waarschijnlijk als gevolg van een verbrande/gebroken klep.
Nu gaat de kop er dus af om dit te herstellen,en tegelijkertijd wordt uiteraard de distri vervangen.
Nu hebben we dit bij een vectra nog nooit eerder gedaan,en de vraag is dus:

Zijn er nog bijzonderheden?
Welke gereedschappen,het vastzetten van de nokkenassen etc.
Ik had alwel begrepen dat de waterpomp bij vervangen distri ook vernieuwd moet gaan worden.

Voordat de operatie gaat beginnen,wil ik graag weten of ik eventueel nog gereedschappen aan moet schaffen en/of waar er in het bijzonder even op gelet moet worden.
Ik had al ff lopen googlen,maar kom er niet echt uit.
Alvast bedankt voor de antwoorden.

mackgambler

Geplaatst door mackgambler (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

C.Jonker (0) PRO, 9 jaar geleden

X16XEL ? Geen speciaal gereedschap wel is het monteren van de spanner even goed oppassen, deze heeft een markering die gaat verdraaien bij het spannen.
Als je de nieuwe riem haalt zal daar een instruktie bijzitten , volg deze goed !! er staat veel over beschreven op internet en ook hier wel op het forum.
Waterpomp vervangen net als de loop en spanrollen, haal dus een distributiekit op daar zit alles in.
Inlaatspruitstuk hangt vol met aangebouwde draden en slangen...markeer deze heel goed het zijn er best veel en ze zijn bij deze motoren kwetsbaar.
De vacuumslangen zijn gevoelig voor lekage en de injektorkabeltjes liggen vaak bloot doordat de omhulsels verpulveren in de loop der jaren.

Tip: reinig en controleer meteen je gasklephuis en EGR...het is een ramp daar bij te komen normaal gesproken.

mackgambler (0), 9 jaar geleden

Bedankt voor het snelle antwoord,idd een x16xel.
een complete distri kit is besteld,dus dat gaat goed komen.
Wat betreft de vacuumslangen en kabeltjes,deze zal ik goed in de gaten gaan houden.

Gasklephuis en EGR,zullen we ook goed gaan reinigen.
nu heb ik wel eens gehoord dat de EGR bij deze motoren vaak afgedopt worden om vervuiling te voorkomen,klopt dit?
Zoja,dan doe ik dat gelijk ook.

C.Jonker (0) PRO, 9 jaar geleden

Even tanden tellen van de oude en nieuwe riem, er zijn twee kits namelijk... misschien moet je je motornummer even bij de hand houden.
Kop en onderblok goed op kromheid controleren en vlakken want ook weer erg gevoelig.
Kop zeer nauwkeurig vastzetten en precies aan voorschrift houden.

Egr kun je zo afdoppen, ik pak altijd een verfblik, daar knip ik een stuk uit..deze op maat maken en zorgen dat er bij de plunjer een gat in komt zodat deze kan blijven bewegen en tegenover uitlaatgaskanaal juist dicht laten.
Op deze manier zal er geen foutmelding komen.
plaatje zal zo'n 50 000 km heel blijven, afdichten met wat uitlaatkit heel dun aanbrengen of twee pakkingen bestellen.
Dichte pakking kan dealer niet leveren voor de X16 XEL.

Punt (35) PRO, 9 jaar geleden

Albert omdat de twee nokkenassen nooit in de goede stand willen blijven staan is een stukje blokkeergereedschap wel handig .

Als je alleen bent kom je handen te kort ,om alles in de goede stand te houden bij het omleggen van de distributieriem.
Teken die standen van de kamwielen met een verfstip voor de zekerheid af voordat je de riem er af haalt!

Zet de zuigers niet op het BDP als je de cilinderkop weer monteert . (klep beschadiging)

Om te veel vervorming van de cilinders te voorkomen .......... Zet de bouten zorgvuldig vast !!! en zet VOOR de hoekverdraaiing een streepje op de kop van iedere bout in uiteraard een bepaalde richting .

Dit helpt je bij de volgorde en of je na 3 of 4 maal aanhalen in dezelfde richting uit komt !!

Vet de bouten in op de schroefdraad en onder de Kop met Grafietvet . Er moet niet te veel kracht verloren gaan door de wrijving van de aanlegvlakken !!!

Je leest veel over oliegebruikers na kopdemontage . Gelukkig is dat aan mij voorbij gegaan.

Succes.

mackgambler (0), 9 jaar geleden

Ok,bedankt,heb wel pakkingpapier,dus maak ff 2 dichte pakkingen opelkaar.
Ik laat uiteraard weten of alles gelukt is. heel erg bedankt tot dusver.

Punt (35) PRO, 9 jaar geleden

Pakkingpapier tussen de EGR klep zal niet lang houden .!!

Gewoon een paar blikjes knippen met eventueel een weinig uitlaatkit volstaat.

Succes.

mackgambler (0), 9 jaar geleden

Bedankt Punt voor je tips.
Heb er assistentie bij,dus handen tekortprobleem zal ik waarschijnlijk niet hebben.

Wat betreft de EGR,daar ga ik dan maar blik tussen doen.
Moet ook niet zo zijn dat ik er na een paar weken/maanden weer bij moet.

Punt (35) PRO, 9 jaar geleden

Gezien de leeftijd van de motor zou ik zeker ook de klepseals vervangen .

Je krijgt ze toch bij de pakkingset met de keerringen van de nokkenas .

Zo'n pakkingset is naar verhouding wel zo goedkoop .

Kijk ook of je uitlaatspruitstuk nog vlak aan ligt tegen de cilinderkop . Eventueel vlak schuren !!

Maak er een succes -werkstuk van !

Groet.

mackgambler (0), 9 jaar geleden

De operatie is geslaagd en de patient is fitter dan ooit!
Bij demontage kop,bleek dat van 1 van de inlaatkleppen (cilinder 1) een heel stuk weg was.

Gelukkig geen schade aan cilinderwand en zuiger.
Uiteraard alles gereinigd,vervangen etc.
Motor loopt weer als een klokje.
Gelijk ook EGR afgedopt met blik.
Iedereen bedankt voor de hulp.

C.Jonker (0) PRO, 9 jaar geleden

Zo zo dat zie ik niet vaak, ben benieuwd hoe dat is ontstaan.
Super gedaan en geeft goed gevoel of niet :)

mackgambler (0), 9 jaar geleden

Ik heb het ook nog nooit zo erg gezien.
En de oorzaak zal wel altijd een mysterie blijven.
Maar het geeft zeker een voldaan gevoel als je zoiets opgelost hebt. :-)

harnak (0), 9 jaar geleden

Heeft hij dit probleem in een korte tijd gekregen?

mackgambler (0), 9 jaar geleden

Ja, in 1 autorit van 50 kilometer. Motor liep bij vertrek spatzuiver en bij aankomst op 3 poten.

zat wel een stuk snelweg tussen.

harnak (0), 9 jaar geleden

Zit te denken aan de cat. dat die afsluit geen sissende geluiden gehoord?

mackgambler (0), 9 jaar geleden

Nee hoor, niks aan de hand. Kat is goed.
Ik houd het op domme pech.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.