auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Astra: stabilisatorstang vervangen + nog een vraag

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16V

Hallo allemaal.
Ik had een vraag over hoe ikzelf het beste de stabilisatorstangen L+R kan vervangen? Want ikzelf dacht dat ik die stangen niet zomaar kan losdraaien. Mijn 2de vraag is dat ik binnenkort mijn remblokken en remschijven ga vervangen maar nu wil ik het cilinder goed schoonmaken van de remklauwen. maar die is beschermt met een rubberen hoes. Nu is de vraag kan ik die hoes er zo afhalen? En hoort daar nog speciaal vet in? Alvast bedankt!

Geplaatst door

proximuss (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

stabilisator stangetjes wijst zich vanzelf als je het nieuwe onderdeel in de handen hebt maar met remmen zou ik uitkijken als je er niet veel verstand van hebt als het rubber heel is en de zuiger kun je gewoon terug duwen dan gewoon weer in elkaar zetten en de nieuwe remblokken op de contact vlakken in de klauw lekker in het vet zetten iets van kopervet of goed remmen vet die wel tegen hitte kan

bassie138 0

14 jaar

Dit zijn helaas niet de antwoorden die ik vroeg. Kijk wou graag weten of je makkelijk het rubber kon weghalen, ik wil voorkomen dat de cilinder komt vast te zitten (onderhoud). Dus niet gauw terug doen vervangen en dan klaar! Iik heb zelf ook een werkplaathandboek en daar staat het volgende in:

- Verwijder de voorwielen.
- Maak de onderste kogelkoppeling van de pendel van de stabilisatorstang en de bovenste kogelkoppeling van de pendel van de veerpoot, zie figuur 12.12. Houd daarbij de kogelpennen met een steeksleutel aan de twee platte kanten tegen.

Figuur 12.12: Pendel uitbouwen

- Verwijder de pendel aan beide kanten.
- Laat het subframe van de vooras zover zakken, totdat de bouten van de stabilisatorstang vrijkomen, zie paragraaf 12.2.5.
- Verwijder de bevestigingsbouten van de stabilisatorstang, de bevestigingsbeugels en de ophangrubbers en neem de stabilisatorstang zijdelings uit de wielkast.

Ik zie het niet echt gebeuren dat ik heel het subframe moet laten zakken vandaar de vraag hoe ik dit het beste kan doen.

Alvast bedankt voor de snelle reactie!

proximuss 0

14 jaar

ja dat rubber kun je makkelijk weg halen alleen het inzetten zal wat moeilijker gaan
omdat de rand in in remklauw zit
wat ik zou doen is voor zichtig de zuiger er uit drukken met je rem pedaal
rubber verwijderen zuiger inspuiten met keramisch vet of remvet zo je wilt zuiger terug drukken
nog een keer dezelfde handeling dan nieuw bescherm rubber er op en klaar
alleen oppassen dat je de zuiger er niet uitdrukt

stabiliesator pendels kun je zo wisselen
wel een sleutel gebruiken om de pendel vast te houden met uit draaien anders draait die mee.
peace of cake

kleijn 0

14 jaar

Kijk... SUPER, bedankt!! Hiermee ga ik aan de slag.
Bedankt voor de reactie's allemaal!
Grtjes....

proximuss 0

14 jaar

ik zou er van afblijven, dit soort dingen worden nooit gedaan om te voorkomen dat de cylinder vast gaat zitten.
de grote cylinder gaat namelijk niet vast zitten, en als dat wel zo is is er iets aan de hand met of de remvloeistof of de remklauw.

dockedmarc1 0

14 jaar

valt wel mee de kadetjes van voor heen hadden dat elke 10000 km
je deed niet anders
wil je het goed doen koop je toch een revisie setje van 15 euro
moet je ook de zuiger schoonmaken

kleijn 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.