Wij hebben hier een Corsa uit 1995 met een C14 NZ motor die met geen mogelijkheid aan de praat te krijgen is. Onze eerste gedachte ging naar de Hall-gever maar hij vonkt wel. Bij het omdraaien van de contactsleutel komt er heel even spanning op het brandstofrelais maar bij doorstarten valt dit weg. Bij het doorverbinden van de brandstofpomp bleek dat ook de injector niet juist functioneert, want hij sloeg nog steeds niet aan en de gasklep bleef kurkdroog; spanning op de injector is ook goed vanaf de ECU alleen ik heb geen scoop hier om de aansturing van de injector te testen. ECU is vervangen maar dit bleek niet te helpen en het diagnoselampje gaf dezelfde knippercode namelijk 85, een knippercode die zowel bij GMTO als bij Opel onbekend is bij dit type motor. Ook het brandstofpomprelais is vervangen, maar het probleem zit in de aansturing vanuit de ECU.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als de injector en de brandstofpomp niet wordt aangestuurt,dan denk je gelijk aan een toerental sensor (BDP-sensor of een HALL gever bijv. ) die defect is.Alleen zal je dan ook geen vonk hebben,dit is bij jullie niet het geval.Toch zal ik de HALL gever wel nog even controleren om hem zeker uit te sluiten.Trek de stekker los en kijkt ie nog vonkt.
Je kan ook de HALL gever gewoon doormeten,dit is het beste te doen met een scoop.Maar uit je verhaal hebben jullie die niet.Je kan hem ook met een volt-meter doormeten.
Trek de stekker los en meet over de buitenste draden.hier moet de 5 of 12 volt op staan,dit is afhankelijk wat voor type je hebt.
Op de middelste draad moet je met de voltmeter ten opzichte
van massa meten.Hier moet ook 5 of 12 volt op staan.Mocht dit niet zo zijn heb je een onderbroken draad of een kapote ECU.Als de gemeten waarde in orde is dan moet je belast meten,met de stekker erop.voeg een meetpin in de middelste draad van de stekker en duw hem in een versnelling vooruit.
De spanning zal Bijv. van 5 volt naar 0 volt gaan en weer na 5 volt gaan afhankelijk van de stand van de HALL gever.
Een HALL gever is niets anders dan een elek. schakelaar,die na massa schakelt en onderbreekt.
Je kan hem ook met een ledje testen tussen accu - en de middelste draad,hou wel rekening mee dat een HALL gever geen vermogens schakeling is.Een hall gever kan maar zo 70 mili ampere schakelen,dus niet met een proeflampje meten!!!.
Tevens kan je ook een injector aansturing meten een ledje,deze moet tijdens starten zien knipperen.
Maar als de pomp al niet wordt aangestuurt dan zal de injector het ook wel niet doen.
Zit er op deze auto een startblokkering op vanaf de fabriek.
Misschien is de ECU van de motor geblokkeerd doordat hij de sleutel niet kan lezen.Bij een SEAT/SKODA/AUDI/VOLKSWAGEN slaat ie wel aan,maar slaat weer na 2 sec. weer uit.
Ik weet niet of dit bij een opel ook zo is,kan je misschien navragen bij een opel dealer of iemand die dit leest en misschien weet.
Als de ECU geblokkerd staat dan gaat volgens mij ook het motorlampje knipperen.
Belangrijkste met een probleem geval dat je bepaalde dingen uitsluit.Dat je zeker weet dat daar niet het probleem in zit.
Ik weet niet of je wat aan deze infomatie hebt,maar als je er echt niet uitkomt laat hem dan eens uitlezen door een opel dealer.Misschien kunnen ze je wat meer vertelen.
inderdaad knippert het motorlampje bij de opels ook als er iets met de startblokering loos is (en als die er op zit. te controleren door even de sleutel open te wippen en kijken of er een transponder in zit.)
foutcode 85 komt op deze motor vreemd genoeg niet voor. het is mij ook onduidelijk waar dit vandaan komt. mischien een stomme vraag maar zit er wel echt een c14nz in???
en vertel eens even hoe je de defectcode uitleest. dmv het doorverbinden van de stekker??
Er zit echt een C14NZ blok in en de fout(knipper)code lees ik uit d.m.v. het doorverbinden van de diagnosestekkerdoos in de zekeringkast onder het dashboard van de connectors A en B (rechtsboven onder elkaar). Deze knippert eerst 3 maal 12 en daarna 3 maal 85 en als laatst 1 maal 12. Na een tip van GMTO heb ik vanmiddag inderdaad nog gekeken of er startblokkering op zit, maar de sleutel die ik van de klant heb gekregen is leeg vanbinnen. Morgen krijg ik van haar een andere sleutel. Om het contactslot heen zit inderdaad nog een soort moduul met een 5-polige stekker, is dit dan die startonderbreker(merk SIEMENS) Ben ik er bijna van overtuigd dat daar ergens het probleem zit.
22 jaar
als er om het contactslot een siemens kastje zit zit er een startblokering op. en als er geen transponder in de sleutel zit zal hij het nooit doen. mogelijk is de sleutel eens gevallen en daardoor opengesprongen en de transponder er uit gevallen.
denk er om dat je ook het oude motorstuur app weer monteerd. het kan zo zijn dat deze in combinatie met de imobilisator werkt. dus moet de immobisator dezelfde code hebben als het motorstuurapparaat. als je deze gaat wisselen is dit niet meer zo.
Neem maar aan dat dit het probleem is, het kan niet anders.
waarschijnlijk hebben ze de sleutel een keer alleen op nummer na laten maken en niet ook nog op de KEYCODE
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
22 jaar