👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Hallo
Ik heb een Astra Gsi uit 1991 en nu heb ik een probleem met starten, hij start namelijk niet. Gisteren wilde ik starten toen ging de startmotor wel rond alleen heel langzaam en alle stroom viel uit (leek op lege accu).
Toen heb ik hem gestart met een andere auto (kabels). Toen starte ie wel (redelijk). Toen heb ik 30 km gereden en toen wilde ik weer starten, heel klein beetje stoom en ook draaide de startmotor bijna niet rond.
Ik heb mn accu gecontroleerd(een gel-accu van nog geen jaar oud) en daarop staat de indicatie dat de accu nog goed is en niet leeg. Kan dit probleem veroorzaakt worden door mn startmotor die niet goed meer is en daarom teveel stroom nodig heeft of is het mn dynamo??
Alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Graag gedaan,
Ik leer ook veel van jouw inbreng hier op Problemcar!
Gr.
Paul
Een accu van 1 jaar oud kan "gewoon" zijn. Je kan je dynamo nameten, dan moet je meten of je bij draaiende motor ongeveer 14volt op je accupolen hebt, zoniet dan laadt je dynamo niet bij maar dan had ook je lampje (met het tekentje van een accu)op het dashboard moeten gaan branden...
Ok, ga ik zo controleren. Maar als de spanning nou gewoon goed is. Kan het dan zo zijn dat mn startmotor niet goed is???
19 jaar
Gedaan. Op stationair toerental staat er zonder verlichting aan 13,75 volt. Is dit te weinig??
19 jaar
Hoe hoog is de spanning met dimlicht, achterruitverwarming en blower voluit aan? En als je een beetje gas geeft tot 2000tpm?
Gr.
Paul
12,79 volt en op 2000 rpm hetzelfde
19 jaar
heb het zelfde probleem gehad accu is op meerdere manieren getest maar bleek goed te zijn maar sochtens neit meer starten.
nieuwe accu er in en probleem was over.
ja zou nog even kunnen kijken of je accu polen goed schoon zijn klemmen er af scheur papiertje er langs klemmen van binnen even scheuren en er weer op en dan goed in de zuur vrije vazaline zete meschien dat dat nog helpt.
gr tijne
19 jaar
maar is mn dynamo wel goed??
19 jaar
met verbruikers an is 12.79 vold goed.
gr tijne
19 jaar
is het misschein mogelijk dat het aan mn startmotor ligt (dus dat een slechte startmotor in een keer de accu leegtrekt??)
19 jaar
12,79V met verbruikers en motor op 2000tpm is ONVOLDOENDE! Moet tussen 13,5V en 14,5V liggen.
Arjen112 je hebt een laadprobleem. Of de dynamo wil niet meer OF het komt niet bij de accu aan door slechte kabelverbindingen.
Gr.
Paul
nou paulus dit zijn de zelfde waarden die bij mij zijn gemeten en die is goed gekeurt door de opel dealer.
gr tijne
19 jaar
zolang de spanning boven de 12 volt blijft met volle belasting is er niks aan de hand.
Willem
Je moet eens voltage meten tussen min-pool van accu en het motorblok/bak, als deze hoger is dan 0 met draaiende motor dan heeft de massakabel tussen accu en motor teveel weerstand.
Daardoor lijkt de laadspanning te laag maar dat is niet zo.
Als die kabel teveel weerstand heeft extra kabel erbij monteren
veel voorkomend probleem is slechte mass op alternator
lampje gaat uit maar batterij laadt niet bij
ander probleem kan zijn dat de alternator geen vermogen geeft.
stationair laten draaien, plots grootlichten en achterruitverwarming inschakelen
als het toerental niet eventjes serieus zakt dan levert de alternator geen stroom
19 jaar
tijne, ik wil die discussie wel eens aangaan met die opeldealer. Een accu pakt nauwelijks lading op met 12,8V en deze kou. Vervang gerust de accu en over een jaar heb je weer hetzelfde probleem. Als het laadsysteem helemaal in orde is blijft die spanning makkelijk boven 13,5V bij 2000tpm.
gr.
Paul
Tja paulus, mat nieuwe massa kabels, een extra kabel naar de dynamo, nieuwe accu, nieuwe dynamo van 60 amp.
en dan licht aan, airco aan, achteruitverwarming aan mistlicht aan, en toch bij 2000tpm 12.7 volt, en nooit problemen gehad
(Asta station 2.0i CD uit '93)
zelfs de dynamo boer hier in denhaag zij dat dit geen probleem mocht leveren, lage spanning kwam door een vrij lichte dynamo.
Willem
oke paul even een rekensommetje.
verlichting 2x 55 watte
achterlichten 3x 5 watte
interieur +/- 20 watte
achterruit verwarming 25 ampere
kachelventulator 15 ampere
radio plus andere voorzieningen 10 ampere
nou even op tellen 25+15+10=50 ampere
2*55=110
3*5= 15
22
110+15+22=147 watte 147watte/12 vold = 12.25 ampere
dus 50 ampere + 12.25 ampere = 62.25 ampere.
als we hier dus over een 70 ampere dynamo hebben (zo als in mijn auto) kan je r neit van uit gaan dat de spanning op een 13.8 vold blijft dat is in het geheel onmogenlijk.
gr tijne
ps: geen kwade bedoelingen hoor maar wil de discussie ook graag aan met je :)
19 jaar
Een "ventulator" draait toch niet voortdurend op 180 watt, en een achterruitverwarming wordt maar even gebruikt. Deze rekensom is niet overtuigend.
misschien heel simpel gedacht, maar je meet over de accupolen. Bij stilstaande motor meet je de accuspanning, bij draaiende motor de dynamospanning. Zit hier geen verschil in, dan laadt de dynamo niet (bv omdat ie kapot is of uitgeschakeld wordt door ???). Sjaak
Okee Tijne, je vat het sportief op.
Ik zei dimlicht, blower en achterruitverwarming (die trekt echt geen 25A maar is met 25A gezekerd) en natuurlijk de ontsteking en ECU (ca. 8A) Dat is bij mekaar ongeveer 13+12+10A = 48A en dit is een belasting die de dynamo normaal prima kan leveren.
Als je dan maar 12,79V meet is dat te mager en staat Arjen over een half jaar weer bij de accu-boer (=omzet).
Willem, jouw verhaal klopt helemaal. Die belastingen zijn inderdaad hoger dan de dynamo ooit kan leveren en dan zakt de spanning in elkaar zonder dat er wat aan de hand is.
Arjen, wat je nog kunt testen: Meet de spanning op de accupolen als je probeert te starten. Dit moet ruim 10V zijn. Is dit minder dan is de accu versleten of hij is gewoon leeg omdat hij onvoldoende geladen wordt.
Maar goed, Arjen doet er verstandig aan om bij een elektro-specialist binnen te stappen en de boel goed te laten doormeten.
Belangrijk is hierbij:
1. Startcapaciteit accu laten meten.
2. Laadspanning laten meten en maximale stroomopbrengst laten testen.
Kom anders eens langs met die wagen! (Zoetermeer).
Groeten,
Paul
Ik heb dit probleem 2x gehad. De 1e keer lag het aan de aansluiting bij de startmotor, het punt waar de draden bij de startmotor komen was helemaal geoxideerd. Bij het losdraaien knapte dit ook meteen af. De 2e keer dacht ik eerst dat de auto de accu 's nachts leegtrok, hij trok 0,5A als de auto stil stond. Maar heb toen de accu vervangen en sindsdien geen problemen meer gehad.
19 jaar
jan,
nee tuurlijk staat dat niet constant aan maar je moet meten bij een volle belasting en dus alles aan zetten.
paulus:
jij zegt nu dat je heb gezegt dimlicht maar daan ben ik ook van uit gegaan maar als mijn dimlicht aan staat branden mijn achter lichten ook en mijn nummerplaat verlichting mijn dasbord verlichting en me stadslichten (was ik nog vergeten in de berekening).
oke ik heb nu over al het maximum van gepakt dat is waar neit hellemaal eerlijk (had ik nog niet eens aan gedacht eerlijk gezegt) maar toch blijf ik er bij dat een accu-dynamo combinatie bij volle belasting niet de max van 13.8 vold kan geven dat kan hij gewoon weg niet.
normaal geeft een dynamo 12 volt maar door dat hij over capasitijd heeft (mijn auto ook 13.7 volt bij gewoon draaien) maar als ik hem vol belast trek ik bijna al zijn opgebrachte amperes weg en dus zakt ook de spanning in.
neem nou bijvoorbeeld je huis in stalatie 230 volt. als je hier een max van 3 of 4 x (meterkast afhankelijk) 30 ampere uit trekt (het max dus) dan zal je ook zien dat de spanning zal dallen.
wat ik me nu wel bedenk in eens is dat het zo zou kunnen zijn dat er een draat (van naar de dynamo en of accu) slecht is waardoor hij niet de hele kern kan benutten en dus te veel weerstand heeft.
maar voor de rest ben ik het nog steeds neit met je eens sorry
gr tijne
ps: moeten we toch goed op vatten kunnen we allemaal wat van leren uit einderlijk
19 jaar
Heey allemaal,
Bedankt voor alle hulp!! Maar het probleem is opgelost. Ik heb alle kabelverbindingen (accu, dynamo en startmotor) losgehaald en opgeschuurd. Sindsdien heb ik geen problemen meer gehad.
Groeten Arjen
19 jaar
oke mooi zo arjan maar ben bang dat deze discuzie nog even door gaat hahahh
gr tijne
19 jaar
Ook de verbinding van de accu naar de auto? De massa kabel, deze zit geloof ik met een bout vast aan het chassis.
Tijne,
De spanning op de dynamo aansluitklemmen wordt op een constante waarde geregeld door de spanningsregelaar, zeg 14V.
Ga je belastingen inschakelen dan zorgt de regelaar ervoor dat de dynamo meer stroom gaat leveren om de spanning op 14V te houden. Zodra de afgenomen stroom hoger wordt dan de dynamo kan leveren (Imax) dan zakt de spanning in. De maximal stroom die een dynamo kan leveren wordt bepaald door de constructie en het toerental. Meestal is de overbrengingsverhouding tussen motor en dynamo zo gekozen dat bij stationair draaien de dynamo 2 /3 van Imax kan leveren. Bij een 90A dynamo dus 60A. Zolang de belasting beneden 60A blijft bij stationair draaien of 90A bij wat toeren blijft de spanning op de dynamo 14V (kan een tiende volt minder zijn). Wisselt de dunamospanning meer dan een paar tiende volt terwijl de stroom beneden de maximale stroom ligt die hij moet kunnen leveren dan is er iets mis in de dynamo. Meestal een kortgesloten of onderbroken diode of rotte sleepringen en/of koolborstels.
Ideale kabelverbindingen tussen dynamo en accu hebben geen spanningsverlies, dus de spanning op de accu is dan gelijk aan de dynamospanning. Je moet dus op de accu ook 14V meten totdat de belasting hoger wordt dan de dynamo kan leveren.
In de praktijk hebben de kabels tussen de dynamo en de accu enige weerstand waardoor een spanningsverschil ontstaat tussen de dynamo en de accu. Dit spanningsverlies is afhankelijk van de belasting.
Mijn ervaring is dat het verschil in spanning tussen dynamo en accu bij flinke stroombelasting minder dan 0,7V moet zijn. Is het meer, dan is er altijd wel wat aan de hand. Slechte kabeloogjes of een accuklem die los zit.
In de praktijk mag de accuspanning dus slechts enkele tienden V wisselen als de belasting wisselt van minimaal naar wat de dynamo maximaal kan leveren.
Schakel je alle verbruikers in dan is die belasting bijna altijd groter dan de dynamo kan leveren en dan is het niet raar als je maar 12,5V meet.
Dus wat ik zei in mijn reply van 5 dec 16.20u. (het komt niet bij de accu aan door slechte kabelverbindingen...) en wat jij zegt in de laatste twee zinnen van je reply van 7dec 18.03u. (...dat er een draat slecht is...)is hetzelfde en dat blijkt dus ook de oplossing te zijn! Zijn we het met mekaar eens!! Hebben wij dat...
Groeten,
Paul
hahaha ja dat is waar.
maar je heb me overtuigt ik ga dit uit printen en bewaren.
dank je wel voor deze hele goede uitleg.
gr tijne
19 jaar
oke dan mooi zo
zo word iedereen wat wijzer.
gr tijne
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar